Kampania społeczna – W Tychach „Każdy jest ważny”.

 


Jak walczyć ze stereotypami dotyczącymi osób starszych i wykluczeniem społecznym? Co zrobić, by zadbać o bezpieczeństwo seniorów? Jak zmienić myślenie osób młodych o osobach w podeszłym wieku? W Tychach ruszyła kampania społeczna, która ma uwrażliwić mieszkańców miasta na problemy osób starszych.

Pierwszym etapem kampanii były spotkania i pogadanki z osobami z Tychów w wieku od 15. do 29. roku życia oraz z seniorami powyżej 60. roku życia. Podczas rozmów mieszkańcy opowiadali jakie są ich odczucia, opinie oraz doświadczenia związane z osobami należącymi do wymienionych grup wiekowych. Wymieniali co w nich lubią, co ich drażni, a także jakimi stereotypami się kierują.

Drugi etap to analiza tego, co zostało powiedziane podczas spotkań, wyciąganie wniosków oraz kampania społeczna, której głównym celem jest łamanie stereotypów. – Zdawaliśmy sobie sprawę, że przyklejanie komukolwiek etykiet jest często bardzo krzywdzące, a przeprowadzone przez nas rozmowy z osobami młodymi oraz z seniorami tylko nas w tym przekonaniu utwierdziły. Aktualnie prowadzimy kampanię oraz pracujemy nad przygotowaniem raportu, który będzie podsumowanie całej akcji. To będzie bardzo ciekawy dokument, który dogłębnie pokaże, że mamy nad czym pracować – zapewnia  Magdalena Dębowska-Cholewińska z tyskiej fundacji Zmiana na Dobre, organizatora kampanii.

Akcja ma również kreować pozytywny wizerunek osób starszych, pomagać w łamaniu barier, przeciwdziałać wykluczeniom społecznym oraz pozytywnie wpływać na bezpieczeństwo seniorów. Kampanię można śledzić w mediach społecznościowych – na facebook.com/fundacjazmiananadobre oraz na instagram.com/fundacjazmiananadobre. Dla seniorów przygotowane zostały również ulotki informacyjne.