Młodzież nadal widzi swoją przyszłość na rynku IT ?
Rynek specjalistów IT będzie stale rósł. Tak przynajmniej wynika z raportów przedstawianych przez największą szkołę programowania dla dzieci i młodzieży w Polsce – Gigantów Programowania. Według badania wykonanego przez SW Research, 8 na 10 badanych podziela zdanie, że znajomość programowania może pomóc dzieciom w przyszłości znaleźć lepszą lub lepiej płatną pracę. To zapewne dlatego tegoroczna edycja darmowych warsztatów programowania – Koduj z Gigantami – pod hasłem w Kr(AI)nie Przyszłości, cieszyła się większym powodzeniem niż poprzednie edycje.
Zeszłoroczne badania zlecone przez Polski Instytut Ekonomiczny alarmowały, że na rynku wciąż brakuje specjalistów z branży IT. Według PIE, 147 tys. specjalistów IT brakuje, aby ich udział wśród wszystkich pracowników w Polsce był taki sam, jak w Unii Europejskiej. Z kolei badając różnicę między faktyczną liczbą specjalistów a wartością wynikającą z potencjału gospodarki, deficyt specjalistów szacowany jest na 25 tys. W przeprowadzonym przez PIE badaniu z udziałem firm z sektora, aż 42 proc. wakatów na stanowisko specjalisty IT zostało zidentyfikowanych jako trudne do obsadzenia.
Jak uzupełnić brak specjalistów?
Czy istnieje realna szansa, by uzupełnić ten brak specjalistów? Jak wskazują Giganci Programowania – jak najbardziej, szczególnie obserwując jak dużym powodzeniem cieszyły się tegoroczne, darmowe warsztaty programowania – Koduj z Gigantami pod hasłem „W kr(AI)nie przyszłości” swoją tematyką dotykające popularnego w ostatnich miesiącach zagadnienia związanego ze sztuczną inteligencją.
„W tym roku nasze warsztaty cieszyły się jeszcze większym zainteresowaniem niż poprzednie edycje. Wskazuje to ewidentnie na fakt, że młodzi widzą swoją przyszłość w zawodach związanych z nowymi technologiamii” – zauważa Dawid Leśniakiewicz, programista, współzałożyciel szkoły Giganci Programowania.
Programowanie to jedne z najpopularniejszych zajęć dodatkowych
Według badań zleconych przez Gigantów Programowania firmie badawczej SW Research, zajęcia z programowania są wybierane jako dodatkowe częściej od zajęć z robotyki oraz przedmiotów szkolnych humanistycznych. To jak w praktyce popularne są dodatkowe zajęcia z zakresu informatyki podsumowują dane pozyskane przez SW Research. Częściej niż co piąty rodzic (22 proc.) deklaruje, że przynajmniej jedno z jego dzieci będące w wieku 7-18 lat uczęszcza na zajęcia dodatkowe z programowania.
„Nie mam wątpliwości co do tego, że zainteresowanie tematyką programowania pochłania coraz więcej młodych ludzi. Z roku na rok dostrzegamy zmianę postrzegania programowania jako „czarną magię”, „zawód tylko dla chłopaków”, „najtrudniejsza dziedzina nauki”. Na zajęciach udowadniamy, że programować może każdy. Jest to niezwykle rozwijająca i pochłaniająca dziedzina. Świadczy o tym fakt, że nasi kursanci, początkowo niezwykle nieśmiali i trochę przestraszeni zajęciami właśnie rozpoczynają trzecie semestry nauki lub podejmują kolejne kursy związane z programowaniem” – podkreśla Katarzyna Nowa, prowadząca placówkę Gigantów Programowania w Wyszkowie, która na co dzień pracuje z setką dzieci.
„Ogromny wzrost zainteresowania nauką programowania wiąże się naszą przyszłością. Coraz więcej spraw możemy zrealizować wyłącznie dzięki nowym technologią informatycznym. Rynek pracy również nieustannie upomina się o wyszkolonych programistów” – dodaje Marta Szczuka, również prowadząca placówkę w Wyszkowie.
Jak podkreślają wyniki badania przeprowadzonego przez SW Research, czynnikami, które w największym stopniu wpłynęły na decyzję o zapisaniu dziecka na zajęcia z programowania były zainteresowanie dziecka tą dziedziną (41 proc.) oraz fakt, że rozwijają logiczne myślenie i zdolności analityczne (po 40 proc.), a także kreatywność (39 proc.) Rodzice młodych ludzi nadal dostrzegają fakt, że zajęcia z programowania będą w stanie rozwijać ich dziecko na różnych polach – niekoniecznie nawet wtedy, kiedy planują ich przyszłość związaną bezpośrednio z zawodem programisty. By również mieć wpływ na rozwój swojego dziecka – warto rozważyć jego uczestnictwo w zajęciach jednej ze szkół programowania – chociażby korzystając z oferty Gigantów Programowania.
Przyszłość w rękach specjalistów od IT
„Warsztaty Koduj z Gigantami jasno pokazały, że zarówno rodzice jak i dzieci dopatrują swojej szansy w rozwoju związanym z opanowaniem umiejętności z zakresu IT. W nowoczesnym świecie i w związku ze stałym dostępem do nowych technologii i internetu, młodzi ludzie wzrastają w przekonaniu, że współdziałanie ze światem technologicznym to przyszłość” – podkreśla Adrian Czechowski, ekspert w dziedzinie edukacji cyfrowej dzieci i młodzieży, trener programowania w Gigantach Programowania. „Stąd duże zainteresowanie pozalekcyjnymi kursami programowania, które pozwalają młodym lepiej odnajdywać się w meandrach wykorzystania smartfonów, tabletów, inteligentnych telewizorów czy komputerów” – dodaje Czechowski.
Popularność medialna tematu, spowodowała również duże zainteresowanie tematyką sztucznej inteligencji, czego wyrazem było ponadprzeciętne uczestnictwo w warsztatach Koduj z Gigantami. W zajęciach w tym roku w okresie od końca sierpnia do początku października wzięło udział aż 30 tys. dzieci i młodzieży. To wskazówka do tego, że estymowane braki na rynku mogą zostać w najbliższym czasie uzupełnione – dzięki dobrze wyedukowanej kadrze mającej za sobą szereg szkoleń na wielu płaszczyznach.
„Postęp technologiczny oraz rozwijająca się sztuczna inteligencja będą nakładać nowe wymagania na profesjonalistów, którzy będą musieli umieć efektywnie współpracować z nowymi technologiami. Dlatego niezwykle istotne jest ciągłe doskonalenie umiejętności specjalistów z dziedziny informatyki. Im wcześniej rozpoczną swoją edukację, tym bardziej kompetentni będą w chwili podjęcia pracy” – dodaje Dawid Leśniakiewicz, założyciel Gigantów Programowania.