Koncerty Magdaleńskie : „Wesel się Córko Syjońska” – Marek Pilch – organy.
Marek Pilch – urodził się w Cieszynie. Studiował organy i klawesyn na Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach oraz jako stypendysta DAAD w Hochschule für Musik w Trossingen (Niemcy). Występuje jako solista, kameralista oraz jako muzyk prowadzący projekty. Gra na historycznych instrumentach klawiszowych: organach, klawesynach i fortepianach historycznych, zajmuje się działalnością naukową oraz realizacją nagrań. Współpracuje z zespołami muzyki dawnej (m.in. z Capellą Cracoviensis czy Cantores Minoren Vratislaviensis), prowadzi własny zespół Trio Brillante, wykonujący muzykę przełomu klasycyzmu i romantyzmu na własnym fortepianie stołowym z XIX wieku. Efektem współpracy z Bartoszem Kokoszą (wiolonczela historyczna) i Magdaleną Pilch (flet traverso) powstały dwie płyty: „Brillante” i „Brillante II” zawierające nagrania kompozycji J.N. Hummla, F. Kuhlaua, C.M. Webera i F. Mendelssohna. W ostatnich latach na uwagę zasługuje współpracuje z konsortem poprzecznych fletów renesansowych „La viva fiamma” wykonującym polifoniczną muzykę XVI wieku.
Do ostatnich solowych osiągnięć interpretacyjnych należy m.in. nagranie całości dzieł organowych Jana Gawlasa (1901-1965) oraz nagranie na organach zbioru Das Wohltemperierte Klavier I we własnej transkrypcji. W repertuarze organowym artysty znaczące miejsce zajmują też kompozycje Maxa Regera oraz własne transkrypcje. Działalność naukowa koncentruje się głównie wokół zagadnień związane z historycznymi praktykami wykonawczymi oraz chorałem protestanckim. Wynikiem tych zainteresowań są publikacje w postaci artykułów naukowych lub popularnonaukowych. W roku 2017 Marek Pilch uzyskał tytuł doktora habilitowanego i objął funkcję kierownika Katedry Klawesynu i Historycznych Praktyk Wykonawczych na Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach.
Program:
Nicolaus Bruhns (1665-1697) – fantazja chorałowa, Nun komm, der Heiden Heiland
Johann Sebastian Bach (1685-1750) – wariacje kanoniczne na temat pieśni bożonarodzeniowej: Von Himmel hoch da komm ich her BWV 769
Ludwig van Beethoven (1770-1827) – dwanaście wariacji na temat z oratorium Judas Maccabäus (temat znany jako pieśń adwentowa: „Córko Syjońska”) WoO 45, (opracowanie na organy Marek Pilch)
Max Reger (1873-1916) – Ave Maria A dur ze zbioru Monologi op. 63
Jan Gawlas (1901-1965) – fantazja i fuga op. 12 na temat pieśni Wśród nocnej ciszy
Źródło : https://kultura.tychy.pl/