Pasaż Kultury Andromeda : To jest sztuka! – „Michał Anioł. Geniusz chmurny i niełatwy”.
Pod koniec życia powiedział: „La mano non mi serve” (Dłoń ma nie jest mi już posłuszna). Co stworzyły te dłonie, dłonie największego z wielkich? Zobaczą Państwo na naszym wykładzie! Pokażemy to, co zapiera dech po dziś dzień. Cuda świata sztuki. Rzeźby, których nie mógł stworzyć człowiek i malowidła, które skrywają tajemnice.
Przed Państwem Michał Anioł!
Właściwe imię i nazwisko Michała Anioła brzmi: Michelangelo Buonarroti. Żył on w latach (1475-1564), pochodził z Włoch, był rzeźbiarzem, malarzem, architektem i poetą.
Michał Anioł jako rzeźbiarz
W dziełach Michała Anioła, uważanych za szczyt osiągnięć Renesansu, zauważyć można wszystkie nowe elementy i osiągnięcia rzeźbiarstwa. Charakterystyczne są dla niego monumentalne postaci, zafascynowanie ludzką anatomią, mistrzowskie opanowanie techniki, wirtuozeria wykonania. Pierwsze dzieła Michała Anioła utrzymane są w stylu typowym dla XV wieku. Są pogodne, majestatyczne, ubrane w obszerne tkaniny, z podkreśloną – ale nie nadmiernie – anatomią. Tworzone są w doskonałym marmurze, wykonane według prostych, geometrycznych schematów. Z czasem Michał Anioł zaczął bardziej podkreślać anatomię postaci, ciałom nadawał silniejsze „skręty”, wyginając postaci w różne pozy.
Rzeźbiarz wielokrotnie powracał do motywu pietà (z wł. miłosierdzie, pobożność lub miłość należna rodzicom, opiekunom, przyjaciołom). Jego pierwsza Pietà watykańska (1498-1500) wykonana jest w stylu klasycystycznym. Późniejsze już przedstawienia Madonny obejmującej zmarłego Syna są wyrazem manieryzmu Michała Anioła (np. Pietà Rondanini z Mediolanu, 1564).
Przykłady rzeźb Michała Anioła:
Dawid
Mojżesz
Pietà w Bazylice św. Piotra w Rzymie
Pietà Rondanini w Mediolanie
Pietà di Palestrina we Florencji (rozpoczęta przez Michała Anioła, dokończona przez jego uczniów; podobna do specjalnej Piety florenckiej, którą rzeźbiarz wykonał jako swój nagrobek)
Michał Anioł jako malarz
Buonarroti jako malarz jest twórcą manierystycznym. Artysta oddając głębię i grozę boskiego świata niewątpliwie wpisuje się w ten nurt. Do najbardziej znanych fresków Michała Anioła należą te namalowane w Kaplicy Sykstyńskiej na zlecenie papieża: „Sąd Ostateczny” – fresk późnorenesansowy, należący do ogromnego malowidła na plafonie Kaplicy Sykstyńskiej w Rzymie (1535) oraz cykl przedstawiający sceny ze Starego Testamenu na sklepieniu kaplicy.
Źródło : https://kultura.tychy.pl/