GZM planuje wybudować kolej jednoszynową, która połączyłaby Gliwice z Tychami.

 


Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia planuje wybudować kilka linii kolei jednoszynowej, która połączyłaby m.in. Gliwice z Tychami. Aby ułatwić powstawanie tego typu rozwiązań, Ministerstwo Infrastruktury planuje przygotować regulacje, które pozwolą rozwijać transport zbiorowy oparty na kolei jednoszynowej lub urządzeniach na poduszkach powietrznych albo magnetycznych – donosi serwis Prawo.pl.

 – To potrzebne regulacje, bo tego typu rozwiązania transportowe ma coraz więcej miast w świecie. Monorail, czyli urządzenia transportowe poruszające się po jednej szynie są rozwiązaniami tańszymi niż budowa metra, ale droższymi niż budowa tradycyjnej infrastruktury kolejowej lub tramwajowej. Monorail sprawdza się szczególnie w wielkich miastach i aglomeracjach miejskich – powiedział cytowany przez Prawo.pl Józef Kowalczyk, prezes Stowarzyszenia Ekspertów i Menadżerów Transportu Szynowego.

Kolej jednoszynowa staje się coraz bardziej popularna na świecie. Obecnie eksploatowanych jest około 56 takich linii (m.in. w Niemczech, Włoszech, Anglii, Stanach Zjednoczonych czy Australii). Prawie 30 nowych linii kolei jednoszynowej jest w trakcie budowy, testów, w fazie planowania koncepcyjnego lub oczekuje na budowę.

Jak donosi Prawo.pl, tego typu rozwiązania planuje też Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia zrzeszająca 41 samorządów regionu. Jednym z złożeń koncepcji Kolei Metropolitalnej jest budowa właśnie kolei monorail. Pierwsza z nich miałaby połączyć Gliwice z Tychami przez Rudę Śląską i Mikołów. Druga – Międzynarodowy Port Lotniczy w Pyrzowicach z Katowicami i Sosnowcem.

W noweli ustawy o dozorze technicznym oraz ustawy o transporcie kolejowym Ministerstwo Infrastruktury chce dodać przepisy dotyczące takich rozwiązań, innych niż używane w transporcie kolejowym i transporcie liniowo-terenowym.

– Ponieważ tego typu technologie są w Polsce niestosowane i nieznane, chcemy stworzyć warunki dla tych, którzy zechcą je zastosować, a takie sygnały od samorządu były przekazywane, że rozważają możliwość realizacji transportu zbiorowego przy pomocy tego typu technologii – uzasadnia na łamach serwisu Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury.

Aktualnie na zlecenie Metropolii trwa opracowywanie studium wykonalności Kolei Metropolitalnej. Prace ruszyły w sierpniu 2020 i potrwają cztery lata. Monorail jest jednym z elementów siatki połączeń jednego z czterech wariantów Kolei Metropolitalnej. Dodajmy – elementem wariantu rozszerzonego. Przy czym dotąd GZM mówił o linii łączącej Śląsk i Zagłębie z lotniskiem. Połączenie Gliwice – Tychy przez Rudę Śląską i Mikołów stanowi nowość.


Źródło : https://www.slaskibiznes.pl/