Czysta decyzja – rusza kolejny nabór wniosków na wymianę „kopciuchów”.
31 sierpnia rusza w Tychach nabór wniosków do kolejnej edycji programu wymiany węglowych źródeł ciepła. Do mieszkańców mogących zostać beneficjentami tego projektu Urząd Miasta wyśle listy z informacją o rozpoczynającym się programie.
Inwestycja planowana jest do współfinansowania ze środków unijnych w ramach projektu grantowego pn. „Wymiana węglowych źródeł ciepła szansą na poprawę powietrza w Tychach – etap II”. To już kolejny program wymiany starych źródeł ciepła na nowe, bardziej ekologiczne.
Termin składania wniosków o przyznanie grantu:
- od 31 sierpnia 2021 r. (od godz. 9.00) do 07 października 2021 r. (do godz. 17.30)
Termin ogłoszenia listy podstawowej i rezerwowej:
- do 22 listopada 2021 r.
Planowany termin rozstrzygnięcia konkursu przez Urząd Marszałkowski:
- maj 2022 r.
Kwota grantu przeznaczona na dofinansowanie projektu
Nabór wniosków o przyznanie grantu w projekcie odbywać się będzie w trybie konkursowym. Preferowana będzie wymiana kotłów bezklasowych oraz klasy 3, a w dalszej kolejności klasy 4. O przyznaniu dofinasowania decydująca będzie kolejność zgłoszeń najpierw kotłów bezklasowych i klasy 3, a następnie kotłów klasy 4, aż do wyczerpania alokacji przeznaczonej na ten cel. Wysokość alokacji wynosi około: 4 400 000,00 zł.
Kto możne dostać dofinansowanie?
Każdy mieszkaniec, który spełni jednocześnie dwa warunki:
- posiada i zlikwiduje kocioł węglowy klasy 3 i 4 według normy PN-EN 303- 5:2012 lub bezklasowy oraz zastąpi go jednym z poniższych niskoemisyjnych źródeł ciepła:
- przyłączeniem budynku do sieci ciepłowniczej
- kotłem gazowym (jedynie w przypadku braku możliwości podłączenia budynku do sieci ciepłowniczej lub gdy podłączenie do tej sieci nie jest uzasadnione ekonomicznie),
- kotłem na biomasę (jedynie w przypadku braku możliwości podłączenia budynku do sieci ciepłowniczej i gazowej lub podłączenie do tych sieci nie jest uzasadnione ekonomicznie).
oraz
- posiada budynek spełniający zasadę minimalnego standardu efektywności energetycznej (spełnia jeden z dwóch poniższych punktów):
1. w budynku wykonano po 15 grudnia 2002 r., przynajmniej jednego rodzaju niżej wymienionych prac/przedsięwzięć termomodernizacyjnych w odniesieniu do pomieszczeń mieszkalnych budynku, tj.:
- docieplenie ścian zewnętrznych, lub
- docieplenie stropów, lub
- docieplenie podłóg na gruncie, lub
- docieplenie fundamentów, lub
- docieplenie stropodachów, lub
- docieplenie dachów, lub
- wymiana stolarki okiennej i drzwiowej w przegrodach zewnętrznych budynków;
lub
2. dla budynku uzyskano pozwolenia na budowę po 15 grudnia 2002 r.
Maksymalna wysokość grantu
Lp. | Wariant
wymiany węglowego źródła ciepła (bezklasowego lub 3 klasy) |
Przyjęte nakłady jednostkowe [zł]
brutto |
Źródła finansowania | |||
Środki własne mieszkańca | Grant | |||||
% | [zł]
brutto |
% | [zł]
brutto |
|||
1 |
Zakup i montaż węzła cieplnego, zasilanego z lokalnej sieci ciepłowniczej |
12 000 |
20 |
2 400 |
80 |
9 600 |
2 |
Zakup i montaż kotła gazowego kondensacyjnego |
12 000 |
20 |
2 400 |
80 |
9 600 |
3 |
Zakup i montaż kotła gazowego kondensacyjnego wraz z urządzeniem do ciepłej wody użytkowej |
13 000 |
20 |
2 600 |
80 |
10 400 |
4 |
Zakup i montaż automatycznego kotła na biomasę min.5 klasy plus ekoprojekt |
15 000 |
40 |
6 000 |
60 |
9 000 |
5 |
Zakup i montaż automatycznego kotła na biomasę min.5 klasy plus ekoprojekt wraz z urządzeniem do ciepłej wody użytkowej |
16 000 |
40 |
6 400 |
60 |
9 600 |
Jakie dokumenty należy złożyć:
1. wniosek o przyznanie grantu,
2. załączniki do wniosku o przyznanie grantu:
- zbiór oświadczeń niezbędnych do oceny wniosku (załącznik nr 1 do Wniosku o przyznanie grantu),
- oświadczenia wszystkich współwłaścicieli nieruchomości o zgodzie na realizację inwestycji (załącznik nr 2 do Wniosku o przyznanie grantu) – jeśli dotyczy,
- zdjęcie źródła ciepła i jego tabliczki znamionowej lub innego dokumentu potwierdzającego klasę źródła ciepła,
- oryginał pełnomocnictwa do reprezentowania i zawierania umów, udzielonego przez wszystkich współwłaścicieli budynku w sytuacji powołania pełnomocnika (załącznik nr 3 do Wniosku o przyznanie grantu) – jeśli dotyczy.
Link do wniosku (wraz załącznikami) w wersji online:
www.niskaemisja.pl/link/wniosektychy
Wzór będzie dostępny
od 31.08.2021 (od godziny 09.00) do 07.10.2021 (do godziny 17:30)
Link do wniosku (wraz za załącznikami) w wersji pdf do złożenia w wersji papierowej:
www.niskaemisja.pl/link/wniosekpdftychy
Wniosek o przyznanie grantu powinien spełniać następujące kryteria formalne:
- zawierać wszystkie czytelnie wypełnione pola,
- być podpisany przez potencjalnego Grantobiorcę lub osobę upoważnioną (Grantodawca dopuszcza podpisanie dokumentów podpisem osobistym, kwalifikowanym lub profilem zaufanym),
- zawierać wszystkie wymagane załączniki.
Grantobiorca może złożyć jeden wniosek, dotyczący jednego jednorodzinnego budynku mieszkalnego.
Wniosek, który nie spełni kryterium formalnego nie będzie podlegał ocenie.
Jak złożyć wniosek:
- w wersji elektronicznej, za pomocą specjalnie udostępnionego wzoru wniosku. Data wpływu rejestrowana będzie w momencie przesłania wniosku online. Po złożeniu wniosku online Grantobiorca będzie dodatkowo poproszony do dostarczenia podpisanej papierowej wersji wniosku za pośrednictwem operatora pocztowego lub za pomocą platformy ePUAP (adresy wraz z instrukcją zostaną podane w mailu, który zostanie wysłany po złożeniu wniosku online),
lub
- w wersji papierowej, w Biurze Obsługi Klienta, w terminie wskazanym poniżej (w harmonogramie przyjmowania papierowej wersji wniosku). Data wpływu rejestrowana będzie w momencie złożenia wniosku w BOK.
Nie ma możliwości złożenia wniosku wyłącznie za pośrednictwem operatora pocztowego (wysłania wniosku pocztą, bez wcześniejszej wysyłki on-line) z uwagi na to, że o zakwalifikowaniu się do programu decyduje kolejność zgłoszeń.
Po złożeniu wniosku nie będzie możliwości zmiany zakresu inwestycji. Zmiana zakresu po złożeniu wniosku lub w trakcie realizacji traktowana będzie jako rezygnacja z uczestnictwa w projekcie.
Harmonogram przyjmowania papierowych wersji wniosku:
Biuro Obsługi Klienta (BOK) – Urząd Miasta Tychy, al. Niepodległości 49 (parter)
31.08.2021 r. (wtorek) | w godzinach 09.00 – 12.00 |
02.09.2021 r. (czwartek) | w godzinach 14.30 – 17.30 |
07.09.2021 r. (wtorek) | w godzinach 09.00 – 12.00 |
09.09.2021 r. (czwartek) | w godzinach 14.30 – 17.30 |
14.09.2021 r. (wtorek) | w godzinach 09.00 – 12.00 |
16.09.2021 r. (czwartek) | w godzinach 14.30 – 17.30 |
21.09.2021 r. (wtorek) | w godzinach 09.00 – 12.00 |
23.09.2021 r. (czwartek) | w godzinach 14.30 – 17.30 |
28.09.2021 r. (wtorek) | w godzinach 09.00 – 12.00 |
30.09.2021 r. (czwartek) | w godzinach 14.30 – 17.30 |
05.10.2021 r. (wtorek) | w godzinach 09.00 – 12.00 |
07.10.2021 r. (czwartek) | w godzinach 14.30 – 17.30 |
Sposób potwierdzenia złożenia wniosku:
– wnioski papierowe należy złożyć w BOK w zamkniętej kopercie opatrzonej opisem: Nabór „Wymiana węglowych źródeł ciepła szansą na poprawę powietrza w Tychach – etap II”. Wniosek powinien zawierać również wszystkie wymagane załączniki.
– wnioski elektroniczne złożone w trybie online powinny dodatkowo zostać potwierdzone złożeniem wersji papierowej za pomocą operatora pocztowego. Po złożeniu wniosku w wersji elektronicznej każdy mieszkaniec otrzyma powiadomienie na podany adres e-mail, ze wskazaniem adresu do wysyłki wersji papierowej wniosku. W powiadomieniu będzie znajdowała się lista załączników, które należy dołączyć do papierowej wersji wniosku.
Na wysłanie dokumentów mieszkaniec ma 7 dni kalendarzowych od złożenia wniosku, liczy się data nadania (stempla pocztowego). Dokumenty należy przesłać w zamkniętej kopercie opatrzonej opisem: Nabór „Wymiana węglowych źródeł ciepła szansą na poprawę powietrza w Tychach – etap II”– numer wniosku (adres do wysyłki otrzymają Państwo po złożeniu wniosku online).
Wymagany okres realizacji wszystkich zadań:
Realizacja projektu planowana jest w okresie od września 2021 r. do czerwca 2023 r., z zastrzeżeniem że złożenie wniosku, nie gwarantuje otrzymania dofinansowania, tym samym Grantobiorca na własną odpowiedzialność i na własne ryzyko podejmuje się realizacji inwestycji przed podpisaniem umowy o powierzenie grantu.
Umowy o powierzenie grantu będą zawierane po otrzymaniu przez miasto dofinansowania ze środków zewnętrznych, tj. po rozstrzygnięciu konkursu, które planowane jest na maj 2022.
Z uwagi na pandemię wirusa SARS-CoV-2, Urząd Miasta zwraca się z prośbą, aby wnioski składne były za pomocą formularza internetowego. Wnioski w formie papierowej w Biurze Obsługi Klienta prosimy składać wyłącznie w uzasadnionych przypadkach.
Wszelkie pytania można kierować telefonicznie 721 747 447 oraz 785 702 804 lub mailowo na adres: tychy@niskaemisja.pl.
Lista najczęściej pojawiających się pytań znajdzie się na stronie internetowej Niska Emisja Tychy.
Przykład poprawnie wypełnionego wniosku został zamieszczony na stronie Niska Emisja Tychy.
—————–
Załączniki
- Regulamin realizacji projektu grantowego pn. Wymiana węglowych źródeł ciepła szansą na poprawę powietrza w Tychach – etap II
- Załącznik nr 1 do Regulaminu – wzór wniosku o przyznanie grantu
- Załącznik nr 2 – Wzór umowy o powierzenie grantu
- Załącznik nr 3 do Regulaminu – Wzór wniosku o wypłatę grantu
- Załącznik nr 4 do Regulaminu – Wzór formularza zgłoszenia wykonawcy
- Załącznik nr 5 do Regulaminu – Wzór protokołu odbioru wykonanych prac
- Załącznik nr 6 do Regulaminu – Wzór kosztorysu uproszczonego
- Załącznik nr 7 do Regulaminu – Notatka z rozeznania rynku
Źródło : https://umtychy.pl/