ITS Tychy: 14 czynnych placów budów.
Inteligentny System Zarządzania i Sterowania ruchem (w skrócie ITS) to jedna z największych inwestycji drogowych, jaka aktualnie realizowana jest w Tychach. Obok rozmaitych rozwiązań teleinformatycznych, które mają usprawnić poruszanie się po mieście, w ramach zadania przebudowanych zostanie blisko 40 skrzyżowań. Aktualnie trwają prace w 14 lokalizacjach, a niebawem ruszą w kolejnych punktach Tychów. Sprawdź, gdzie należy spodziewać się utrudnień w ruchu.
Projekt ITS Tychy wkracza w kolejną fazę, która zakłada gruntowną modernizację tyskich skrzyżowań. W wielu punktach miasta już prowadzone są roboty drogowe, a niebawem ich skala znacznie się rozszerzy.
– Dotychczas zakończyliśmy prace w 13 lokalizacjach, a aktualnie mamy czynnych 14 placów budowy – mówi Arkadiusz Bąk, z-ca dyrektora Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów w Tychach i wymienia: – Ekipy drogowców można spotkać na skrzyżowaniach wzdłuż al. Bielskiej (Bielska/ Budowlanych/ Edukacji, Bielska/ Niepodległości/ Cienista, Bielska/ Czarneckiego/ Cyganerii), ul. Sikorskiego (Sikorskiego – zjazd do Parku Wodnego, Sikorskiego/Uczniowska, Sikorskiego/Tołstoja, Sikorskiego/Żółkiewskiego); a także Piłsudskiego/Tischnera, Edukacji/Grota Roweckiego, Oświęcimska/Marzany/Jaskrów, Edukacji/Wyszyńskiego – Edukacji/Wejchertów, przejściach dla pieszych: Piłsudskiego/Paprocańska, Mikołowska/Leśna i skrzyżowaniu ulic Andersa i Burschego.
Właśnie na tym skrzyżowaniu: Andersa/Burschego, już niebawem należy spodziewać się poważnych zmian. Planowo od poniedziałku, 5 lipca, ma zostać ono zamknięte dla ruchu.
– Organizacja ruchu zakłada zamknięcie skrzyżowania ulic Andersa i Burschego dla ruchu kołowego, za wyjątkiem pojazdów komunikacji zbiorowej. Ich ruchem sterować będzie sygnalizacja wahadłowa – wyjaśnia Jacek Tuchowski Kierownik Referatu Transportu i Zarządzania Ruchem Drogowym z Wydziału Komunikacji Urzędu Miasta Tychy. – Informacje o zamknięciu będą umieszczone na pobliskich skrzyżowaniach, skorygowane zostaną również tablice drogowskazowe.
– Wyłączenie spowodowane jest gruntowną przebudową skrzyżowania – tłumaczy A. Bąk. – W pierwszej kolejności stara nawierzchnia zostanie rozebrana, a także przebudujemy kolidujące z projektem sieci. Będziemy prowadzić nasilone prace ziemne, zejdziemy w dolne warstwy nawierzchni i wymieniamy całą konstrukcje dogi. Po przebudowie skrzyżowanie zyska nową geometrię, zmodyfikujemy łuki, poszerzymy ul. Burschego oraz ustawimy nową sygnalizację świetlną, która będzie włączona do systemu sterowania ruchem.
Kolejne skrzyżowanie, które także zostanie zamknięte dla ruchu, będzie to łączące ul. Grota Roweckiego z ul. Edukacji. Ma to nastąpić najwcześniej w połowie lipca. Szczegóły w tej sprawie zostaną podane w odrębnym komunikacie.
– Wchodzimy w najbardziej newralgiczny zakres prac, który będzie generował utrudnienia w ruchu. Ich nie da się uniknąć – mówi Agnieszka Kijas, rzeczniczka Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów. – Kierowców przepraszamy i jednocześnie prosimy o cierpliwość, o ostrożną jazdę i stosowanie się do znaków. Pamiętajmy, że z chwilą, gdy inwestycja się zakończy, a przejazd przez miasto będzie bezpieczniejszy i sprawniejszy, te wszystkie niedogodności zostaną nam zrekompensowane.
Łącznie w ramach ITS Tychy przebudowanych zostanie blisko 40 skrzyżowań w mieście, ale nie tylko. Powstanie szeroko zakrojona struktura teleinformatyczna, dzięki której stworzona zostanie możliwość sterowania ruchem w mieście. Co to oznacza w praktyce?
– Dzięki systemowi komunikacja ma działać lepiej i bardziej punktualnie, a kierowcy mają przemieszczać się po mieście płynniej – wyjaśnia Artur Kruczek , dyrektor Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów w Tychach. – Przykładowo, inteligentne sterowanie zapobiegać będzie sytuacjom, kiedy kierowcy denerwują się, stojąc na czerwonym świetle przy zerowym ruchu wokoło, tracąc czas i paliwo. System przeanalizuje dane i jeżeli pozostałe wloty będą wolne, zapali się zielone światło.
ITS potrafi też zapewnić zielone światło autobusom i trolejbusom na wybranych skrzyżowaniach, gdy z analizy danych wyniknie, że pojazdom grozi opóźnienie w stosunku do rozkładu jazdy. Dodatkowo ruch komunikacji miejskiej będzie na bieżąco śledzony na e-mapach.
Sercem całego systemu będzie zlokalizowane w pomieszczeniach stadionu miejskiego Centrum Sterowania Ruchem (CSR). Jego budowa już się zakończyła.
– To tam docelowo będą gromadzone bieżące informacje o ruchu drogowym, tam też będzie główny ośrodek monitorowania ruchu przez system kamer – mówi dyrektor Kruczek. – Przykładowo, gdy dojdzie do wypadku, system natychmiast dostarczy taką informację i umożliwi wyświetlenie komunikatu o utrudnieniach na tablicach zmiennej treści, jakie zostaną rozlokowane w wybranych punktach miasta. Za pomocą tych tablic będzie można informować uczestników ruchu o niebezpieczeństwach i utrudnieniach.
Ponadto w ramach systemu na ulicach pojawią się m.in. stacje monitorujące pogodę, stacje pomiaru zanieczyszczeń i poziomu hałasu, a także tablice informujące o dostępności miejsc parkingowych. Całość uzupełnią tablice informacyjne na przystankach czy urządzenia umożliwiające automatyczne liczenie pasażerów w autobusach. Możliwe będzie również ważenie ciężarówek w ruchu. Prace nad systemem ITS w Tychach rozpoczęły się w 2019 r. i planowo potrwają do połowy 2022. Całkowity koszt wraz z przebudową skrzyżowań to prawie 120 mln zł z czego blisko 85% procent stanowi dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, z puli na tzw. niskoemisyjny transport miejski dla wydatków kwalifikowanych. Środki te zostały ujęte w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Śląskiego.
Źródło : https://mzuim.tychy.pl/