W Tychach powstanie Inteligentny System Zarządzania i Sterowania Ruchem.

 


W czwartek, 8 sierpnia, podpisano umowę pomiędzy Miejskim Zarządem Ulic i Mostów, a firmą Siemens Mobility na realizacje tego zadania.

Priorytet dla autobusów i trolejbusów, zielone światło, gdy na ulicach nie ma ruchu, czytelne informacje dla kierowców i pasażerów, ważenie ciężarówek czy pomiar prędkości aut – to niektóre możliwości systemu zarządzania i sterowania ruchem, który ma powstać w Tychach.

– To szeroko zakrojony projekt, który obejmuje nie tylko rozmaite rozwiązania z dziedziny ITS, ale także przebudowę blisko 40 skrzyżowań w mieście – mówi Wojciech Łyko, dyrektor Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów w Tychach.

W efekcie komunikacja ma działać lepiej i bardziej punktualnie, a kierowcy mają przemieszczać się po mieście płynniej.

– Ruch autobusów i trolejbusów będzie na bieżąco śledzony na e-mapach, tak by w razie opóźnienia system mógł zareagować bardzo szybko i wprowadzić priorytet przejazdu dla tych pojazdów na wybranych skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną – dodaje mówi Arkadiusz Pastuszka, z-ca dyrektora MZUiM ds. realizacji inwestycji.

Inteligentne sterowanie zapobiega także sytuacjom, kiedy kierowcy denerwują się stojąc na czerwonym świetle przy zerowym ruchu wokoło, tracąc czas i paliwo. System przeanalizuje dane i zapali zielone światło.

– Tyski ITS jest jednym z najważniejszych projektów, jakie w najbliższych latach zostaną zrealizowane w naszym mieście  i jeden z największych tego typu systemów w krajuPrace nad nim rozpoczęliśmy wiele miesięcy temu, angażując w to nie tylko inżynierów ruchu czy drogowców, ale także mieszkańców, którzy na co dzień będą korzystali z efektów tego przedsięwzięcia  – mówi Andrzej Dziuba, prezydent Tychów.

Za realizację projektu odpowiada firma Siemens Mobility.

– Cieszymy się, że Tychy stawiają na nowoczesne i zaawansowane rozwiązania poprawiające transport w mieście. To kolejne po Warszawie, Rzeszowie, Białymstoku, Rzeszowie i Poznaniu miasto w Polsce, w którym będziemy wdrażać nasze systemy ITS – mówi Krzysztof Celiński, Prezes Siemens Mobility Sp. z o.o.

W województwie śląskim Inteligentny System Zarządzania Ruchem działa jeszcze ( choć nie w tak szerokim zakresie) Bielsku-Białej i w Gliwicach.

– Inteligentny system sterowania ruchem działa w oparciu o ogromną ilość danych pozyskiwanych z szeregu czujników i urządzeń zainstalowanych w rejonie wszystkich skrzyżowań z sygnalizacją świetlną, głównych ciągów komunikacyjnych, miejsc parkingowych, a także w autobusach komunikacji miejskiej. Dzięki temu jest w stanie ocenić bieżącą sytuację na drogach i automatycznie zmieniać ustawienia działających w systemie urządzeń, np. sygnalizacji świetlnej czy tablic informacyjnych. Kierowcy poruszający się po mieście korzystają z jego pomocy na co dzień, często nawet nie zdając sobie z tego sprawy – mówi Marek Jarzębowski – rzecznik prasowy Urzędu Miasta  w Gliwicach.

Sercem całego systemu będzie Centrum Sterowania Ruchem, zlokalizowane w pomieszczeniach tyskiego stadionu. Tam będą gromadzone bieżące informacje o ruchu drogowym, tam też będzie główny ośrodek monitorowania ruchu przez system kamer, gdy np. dojdzie do wypadku, system natychmiast dostarczy taką informację i umożliwi wyświetlenie komunikatu o utrudnieniach na tablicach w wybranych punktach miasta.

Ponadto na ulicach pojawią się m.in. stacje monitorujące pogodę, stacje pomiaru zanieczyszczeń i poziomu hałasu, a także tablice informujące o dostępności miejsc parkingowych. Będą też specjalne znaki o zmiennej treści informujące uczestników ruchu o niebezpieczeństwach i utrudnieniach. Kierowcy dowiedzą się z nich między innymi jak omijać powstałe zatory drogowe. Całość uzupełnią tablice informacyjne na przystankach czy urządzenia umożliwiające automatyczne liczenie pasażerów w autobusach.

Możliwe będzie również ważenie ciężarówek w ruchu i monitorowanie łamania przepisów drogowych – jazdy na czerwonym świetle czy przekroczenia prędkości. Jednym z rozwiązań uspokojenia ruchu będzie tzw. odcinkowy pomiar prędkości. W projekcie wytypowano już miejsca, gdzie uzasadnione jest wprowadzenie takiego rozwiązania, by zmusić kierowców do jazdy zgodnej z przepisami.

– ITS to istotny element nie tylko w kontekście transportu, ale także efektywne narzędzie do zarządzania miastem. Dzisiaj systemy sterowania nie ograniczają się do kierowania sygnalizacją świetlną, ale skupiają wiele podsystemów, które pozwalają optymalnie wykorzystywać przepustowość, jaką oferuje droga. System ITS w Tychach zostanie stworzony w oparciu o najnowocześniejsze obecnie rozwiązania w tym obszarze – dodaje Dariusz Obcowski, dyrektor pionu ITS, Siemens Mobility Sp. z o.o.

Przedsięwzięcie ma być realizowane w latach 2019-2021. Jego całkowity koszt wraz  z przebudową skrzyżowań to około 118 mln zł z czego blisko 85% procent stanowi dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, z puli na tzw. niskoemisyjny transport miejski. Środki te zostały ujęte w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Śląskiego.


Źródło : http://umtychy.pl/