Pierwszy na świecie i w Polsce Nowy Urbino 18 CNG w Tychach. Jaki jest ?

 


Od lutego tyskie Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej jest właścicielem ciekawego autobusu. Jest on podwójnie pierwszy: pierwszy na świecie, pierwszy w Polsce. Poznajcie Nowego Urbino 18 CNG!

Nowy nabytek PKM to nowoczesny i pierwszy w Polsce Nowy Urbino 18 CNG. Spośród innych autobusów w tyskiej zajezdni prócz malowania zgodnego z wytycznymi śląskiego Zarządu Transportu Metropolitalnego, wyróżnia się m.in. tym, że aby go odpalić kierowca musi dmuchnąć w alkomat znajdujący się w kabinie kierowcy, a ten połączony jest z układem zapłonowym silnika. Tym samym kierowcy będą dodatkowo badani pod kątem trzeźwości przed wyjazdem z zajezdni dwukrotnie (pierwszy raz przez dyspozytora przed rozpoczęciem pracy, drugi raz przed uruchomieniem autobusu).

Tyski nU18 CNG umożliwia podróż 138 pasażerom. 41 osób może podróżować na dedykowanych dla Solarisa fotelach Ster 8MU Ultra Light. 16 siedzeń jest dostępnych z niskiej podłogi. Wejście na pokład tego pojazdu jest możliwe dzięki czterem wejściom w układzie 2-2-2-2. Zastosowano płacy drzwiowe firmy RAWAG oraz napęd BODE. Zastosowano płaty drzwiowe firmy Ventura, a ich napęd to urządzenia od BODE. Pierwsze otwierają się do środka, natomiast pozostałe są odskokowo-przesuwne. To nowość w Tychach od czasu dostaw gazowych Urbino 12.

Pora powiedzieć coś o napędzie. Serce stanowi niespełna siedmiolitrowy silnik Cummins ISLG 6C 320. To niespełna dziewięciolitrowa jednostka napędowa o mocy 239 kW i 1350 Nm maksymalnego momentu obrotowego, naturalnie spełniająca normę Euro 6. Zblokowano ją z automatyczną skrzynią biegów Voith Diwa D864.6.

Długi „garbaty jamnik” jest bardzo przyzwoicie wyposażony. Nie zabrakło klimatyzacji firmy Konvekta. Zamiast dwóch agregatów o dużej mocy chłodniczej postawiono na trzy mniejsze. To urządzenia typu KL20E, każde o mocy 4,3 kW. Wśród polskich użytkowników z podobnego rozwiązania korzystają lubelskie Solarisy Trollino 18M. Naturalną wentylację zapewnia dziewięć okien bocznych. W większości są one uchylne, ale na życzenie PKM domontowano kilka przesuwnych. Całe wnętrze „jamnika” jest monitorowane.

System informacji pasażerskiej jest oparty na rozwiązaniach bydgoskiego Pixela. Autobusy są wyposażone w zewnętrzne diodowe wyświetlacze o wysokiej rozdzielczości. W środku natomiast zostały zamontowane dwa LCD typu XID 230. Nie zabrakło także systemu GPS i głosowych zapowiedzi przystanków. Całością steruje prawdopodobnie autokomputer XC6.

Podsumowując- tyski nU18 CNG to fajny przedsmak tego, czego możemy się spodziewać po kolejnych gazowych zakupach, których spółka dokona u SOR-a i MAN-a. Jednocześnie mamy pierwszy i to konkretny pokaz przed realizacją, którą Solaris rozpocznie w wakacje dla warszawskiego oddziału Arrivy. A trzeba dodać, że to największe jednorazowe zamówienie w Polsce dla producenta z Bolechowa od ponad dekady.



Źródło : http://infobus.pl/