AUKSO plays Gubajdulina & Haydn / Koncert Wielkopostny.

 


Mediateka –  30 marca 2018 r., godz. 19:00

AUKSO PLAYS GUBAJDULINA & HAYDN KONCERT WIELKOPOSTNY

Wystąpią:
Radosław Krzyżowski – recytacja
Andrzej Bauer – wiolonczela
Maciej Frąckiewicz – bajan
Maciej Malinowski – wizualizacje
AUKSO Orkiestra Kameralna Miasta Tychy pod dyrekcją Marka Mosia
Program:
Joseph Haydn – „Siedem ostatnich słów Chrystusa na Krzyżu”
Oratorium „Siedem ostatnich słów Chrystusa na krzyżu” ma formę cyklu siedmiu sonat instrumentalnych poprzedzonych introdukcją i zwieńczonych brawurowym Il Terremoto (obrazującym trzęsienie ziemi i zmartwychwstanie). Każdą z sonat zapowiada tekst zaczerpnięty z Ewangelii – słowa Chrystusa wypowiedziane przed śmiercią. Podczas koncertu wyrecytuje je Radosław Krzyżowski, aktor Narodowego Starego Teatru w Krakowie, znany również z małego i dużego ekranu. Kompozycja jest jednym z późnych dzieł Josepha Haydna, austriackiego kompozytora okresu klasycyzmu, najstarszego z trójki „klasyków wiedeńskich”. Oratorium w swojej pierwszej wersji powstało w roku 1786 i napisane zostało w charakterystycznej dla średniowiecza technice nota contra notam. Oratorium, które wprowadzi nas w misterium Męki Pańskiej, to jedna z najbardziej uduchowionych kompozycji Haydna, uznawana za wyraz wielkiej wiary w Boga kompozytora.
*** Sofia Gubajdulina – „Siedem Słów”
Sofia Gubajdulina urodziła się w 1931 roku, na terenie Tatarskiej Autonomicznej SRR, a w jej żyłach płynie tatarska, rosyjska, polska i żydowska krew. Dziś jest legendą rosyjskiej muzyki współczesnej, formalnie odważnej, ale korzeniami głęboko tkwiącej w tradycji. Tradycji wręcz starożytnej, bo po nawróceniu i przyjęciu chrztu przez kompozytorkę w 1970 roku treść utworów Gubajduliny krąży wokół mistyki religijnej, forma natomiast wywiedziona jest ze starożytnej idei piękna, które da się uporządkować i przedstawić za pomocą liczb. W Tychach wybrzmi jej kompozycja „Siedem słów” (połączona z „Die Worte des Erlösers am Kreuze” Haydna), napisana na wiolonczelę, bajan (rosyjski akordeon) i orkiestrę. Utwór jest rozmową bez słów pomiędzy poszczególnymi osobami Trójcy Świętej – bajan jest głosem Boga Ojca, wiolonczela symbolizuje Chrystusa, orkiestra to Duch Święty.

Źródło : http://umtychy.pl/