Rośnie produkcja Fiata 500 w tyskiej fabryce.
Prawie o 4 proc. wzrosła w pierwszym półroczu br. produkcja Fiata 500 i spokrewnionego z nim modelu Abarth 500 w tyskim zakładzie Fiat Chrysler Automobiles (FCA) – wynika z danych firmy. To główny model wytwarzany w fabryce koncernu w Tychach już od 10 lat.
W najbliższy poniedziałek w zakładzie rozpocznie się trwająca ponad dwa tygodnie przerwa wakacyjna. Fabryka wznowi pracę 16 sierpnia. Zgodnie z układem zbiorowym pracy, wraz z wynagrodzeniem za czerwiec załoga otrzymuje też premię urlopową – w tym roku średnio ponad 2,1 tys. zł na jednego pracownika.
Tyska fabryka FCA, w której produkcji dominuje Fiat 500, w ubiegłym roku wyprodukowała w sumie blisko 273,8 tys. aut. Tegoroczne wyniki produkcyjne nie będą do końca porównywalne z zeszłorocznymi, ponieważ od wiosny ub. roku zakład nie wytwarza już Forda Ka, który przez osiem lat powstawał w Tychach na zlecenie koncernu Forda; w minionym roku wyprodukowano go ponad 12,6 tys.
Wytwarzany od dziesięciu lat Fiat 500 to główny model produkowany w tyskiej fabryce – w ub. roku z linii produkcyjnych zjechało ponad 193,7 tys. egzemplarzy tego modelu, w tym ponad 17,8 tys. Abartha 500. Ogółem w Tychach powstało dotąd prawie 1,8 mln egzemplarzy „pięćsetki” – dwumilionowy egzemplarz spodziewany jest w przyszłym roku.
W obecnej formie Fiat 500 jest wytwarzany od 10 lat. Trafia do stu krajów. Jest wiodącą marką wśród samochodów miejskich w Europie i liderem sprzedaży na ośmiu rynkach; w kolejnych sześciu krajach jest w pierwszej trójce najlepiej sprzedających się aut tego typu. Ok. 20 proc. Fiatów 500 kupują Włosi, pozostała część trafia na rynki innych krajów.
Inny wytwarzany w Tychach model – Lancia Ypsilon – zanotował w pierwszym półroczu br. spadek produkcji o blisko 3 tys. egzemplarzy. Z linii produkcyjnej zjechało do końca czerwca 40,2 tys. aut tego modelu, wobec niespełna 43,2 tys. przed rokiem.
FCA Poland zatrudnia w Tychach ok. 3 tys. pracowników. Kilkakrotnie więcej pracuje w firmach kooperujących z tyską fabryką. FCA jest największym eksporterem w branży motoryzacyjnej w Polsce. Należy do światowego koncernu Fiat Chrysler Automobiles, siódmego na świecie producenta samochodów.
Źródło : http://moto.onet.pl/