Niewykorzystany potencjał linii kolejowej Tychy – Orzesze Jaśkowice.

 


W zeszłym roku PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zakończyły rewitalizację linii kolejowej nr 169 Orzesze Jaśkowice – Tychy. Inwestycji pozwoliła na podniesienie prędkości pociągów towarów i pasażerskich. Szkoda, tylko, że te drugie pojawiają się tam praktycznie wyłącznie w sytuacjach kryzysowych.

Obecnie, z linii kolejowej nr 169, oprócz pociągów towarowych, korzystają pociągi spółki PKP Intercity. Są to IC Praha oraz EIC Comenius. Pociągi regionalnie, „169” jeżdżą wyłącznie w sytuacjach kryzysowych, np. tak jak to miało miejsce nie tak dawno temu, gdy z powodu powalonego drzewa zablokowany był odcinek Orzesze – Katowice Piotrowice.

Dlaczego na wyremontowanej linii, na której pociągi mogą poruszać się z prędkością 100km/h nie jeżdżą Koleje Śląskie? Postanowiliśmy o to zapytać organizatora przewozów kolejowych, którym jest Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego.

– Jeżeli chodzi o linię kolejową nr 169 Orzesze Jaśkowice – Tychy – tam dotychczasowy zakres prac nie objął infrastruktury pasażerskiej, czyli m. in. budowy/remontu peronów i systemów informacji pasażerskiej – powiedziała nam Marta Paluch, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego.

W związku z powyższym, mieszkańcy miast leżących wzdłuż linii nr 169, w dalszym ciągu pozostaną bez dostępu do transportu kolejowego. Być może zmieni się to za kilka lat.

– Uruchomienie pociągów pasażerskich na odcinku Orzesze Jaśkowice – Tychy będzie możliwe po zrealizowaniu projektu „Rewitalizacja linii kolejowych nr 140/169/179/885/138 połączenia: Orzesze Jaśkowice – Tychy – Baraniec – KWK Piast – Nowy Bieruń – Oświęcim” ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020. Obecnie trwa opracowywanie studium wykonalności dla w/w projektu, w ramach którego mają zostać m.in. wybudowane i wyremontowane punkty obsługi podróżnych – dodała Marta Paluch.

Pozostaje mieć nadzieję, że nie są to jedynie puste słowa i po zakończeniu kolejnego projektu inwestycyjnego, władze województwa śląskiego zdecydują się na przywrócenie regularnych połączeń pasażerskich na linii kolejowej nr 169. W chwili obecnej, największą korzyścią rewitalizacji „169”, jest odciążanie linii kolejowej nr 140, która na odcinkach Katowice Ligota – Leszczyny oraz Rybnik Towarowy – Sumina jest linią jednotorową.


Źródło : http://silesiainfotransport.pl/