Henryk Jan Botor – z cyklu „ZNANI TYSZANIE” – odc. 31
Henryk Jan Botor – kompozytor i organista, urodzony 16 marca 1960 w Tychach.
Naukę gry na fortepianie pobierał najpierw prywatnie, później w szkołach muzycznych w Tychach i Bielsku-Białej. Ukończył studia w Akademii Muzycznej w Krakowie: wychowanie muzyczne (dyplom w 1984), kompozycję pod kierunkiem Marka Stachowskiego (dyplom w 1989) oraz grę na organach w klasie Mirosławy Semeniuk-Podrazy (dyplom z wyróżnieniem w 1989). Ponadto w 1988 pobierał naukę improwizacji u Jana Jongepiera w Holandii. W 1990 uczestniczył w Letniej Akademii Organowej w Haarlem w Holandii, gdzie kształcił się pod kierunkiem Hansa Haselböcka i Andersa Bondemana.
Jako organista koncertował w Polsce, Holandii i Niemczech wykonując również własne kompozycje oraz improwizacje. W 1997 nagrał płytę CD, na której uwiecznił brzmienie organów tyskich.
W 1997 zdobył I nagrodę na Konkursie Kompozytorskim „Vox Basilicae Calissiensis” w Kaliszu za Litanię do Świętego Józefa na chór mieszany a cappella (1997), w 2002 – I nagrodę na Konkursie Kompozytorskim w Mikołowie, w 2004 – III nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim „Muzyka ogrodowa” w Krakowie.
Jego utwory wykonywane były przez takie orkiestry, jak Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, orkiestry Filharmonii Krakowskiej i Filharmonii Śląskiej, miały wykonania w ramach wielu festiwali, m.in. Śląskich Dni Muzyki Współczesnej, Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich.
Henryk Jan Botor pracuje jako organista w kościołach, ponadto uczy improwizacji fortepianowej i organowej w Akademii Muzycznej w Krakowie. Jest członkiem Związku Kompozytorów Polskich.
Ważniejsze kompozycje:
- Absolutio na organy i orkiestrę (1985)
- Serenada na kwartet męski (1986)
- Kyrie na chór mieszany i orkiestrę smyczkową (1986)
- Toccata na fortepian, tubę i perkusję (1987)
- Vocalise na sopran, harfę, perkusję i orkiestrę smyczkową (1987)
- Wskrzeszenie Łazarza na dwoje organów i chór mieszany (1987)
- Fantasmagorie na organy i perkusję (1988)
- Mare crisium na organy (1988)
- Judica me, Deus na chór mieszany a cappella (1988)
- Triduum paschalne na chór mieszany a cappella (1988)
- Psalm pochwalny na chór mieszany i orkiestrę (1988)
- Humoamomreska na tenor i perkusję (1988)
- Alleluja na chór żeński a cappella (1989)
- Misterium Najświętszej Marii Panny na dwoje organów, zespół instrumentalny, 4 głosy męskie i chór mieszany (1989)
- In honorem sancti Stanislai na organy (1991)
- Toccata na organy (1994)
- Toccata na organy i orkiestrę (1996)
- Litania do Świętego Józefa na chór mieszany a cappella (1997)
- Sinus iridum na organy (1998)
- Missa brevis na chór mieszany i organy (1998)
- Hymnus in honorem sancti Cunegundi na organy (1999)
- Alleluja na chór mieszany a cappella (2000)
- Pieśń o Bożym Miłosierdziu na sopran, orkiestrę smyczkową, perkusję, harfę i chór mieszany (2000)
- Koncert organowy nr 1 „Adalbertus” na organy, orkiestrę smyczkową, dwie trąbki i perkusję (2002)
- Msza Wawelska. Missa in honorem sancti Stanislai na chór mieszany (2002)
- Trzy pieśni na sopran i organy (2002)
- Na spotkanie świtu, preludium na fortepian (2003)
- Moment Musical na fortepian (2003)
- Trzy psalmy na sopran i fortepian (2003)
- Concertino (Hommage à Liszt) na fortepian i orkiestrę smyczkową (2004)
- Suita ogrodowa na alt, flet, obój, akordeon i orkiestrę smyczkową (2004)
- Pater noster na chór mieszany (2004)
- Alleluja na głosy solowe, chór mieszany i orkiestrę (2005)
- Tu es Petrus na chór mieszany i orkiestrę (2006)
- Due colonne, poemat symfoniczny z chórem (2006)
- Jezu, ozdobo aniołów na chór mieszany (2007)
- Missa de misericordia Domini na chór mieszany, instrumenty dęte i perkusję (2007)
- Misericordias Domini na chór mieszany, instrumenty dęte i perkusję (2007)
Źródło : http://culture.pl/