Henryk Jan Botor – z cyklu „ZNANI TYSZANIE” – odc. 31

 


botor-henrykHenryk Jan Botor – kompozytor i organista, urodzony 16 marca 1960 w Tychach.

Naukę gry na fortepianie pobierał najpierw prywatnie, później w szkołach muzycznych w Tychach i Bielsku-Białej. Ukończył studia w Akademii Muzycznej w Krakowie: wychowanie muzyczne (dyplom w 1984), kompozycję pod kierunkiem Marka Stachowskiego (dyplom w 1989) oraz grę na organach w klasie Mirosławy Semeniuk-Podrazy (dyplom z wyróżnieniem w 1989). Ponadto w 1988 pobierał naukę improwizacji u Jana Jongepiera w Holandii. W 1990 uczestniczył w Letniej Akademii Organowej w Haarlem w Holandii, gdzie kształcił się pod kierunkiem Hansa Haselböcka i Andersa Bondemana.

Jako organista koncertował w Polsce, Holandii i Niemczech wykonując również własne kompozycje oraz improwizacje. W 1997 nagrał płytę CD, na której uwiecznił brzmienie organów tyskich.

W 1997 zdobył I nagrodę na Konkursie Kompozytorskim „Vox Basilicae Calissiensis” w Kaliszu za Litanię do Świętego Józefa na chór mieszany a cappella (1997), w 2002 – I nagrodę na Konkursie Kompozytorskim w Mikołowie, w 2004 – III nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim „Muzyka ogrodowa” w Krakowie.

Jego utwory wykonywane były przez takie orkiestry, jak Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, orkiestry Filharmonii Krakowskiej i Filharmonii Śląskiej, miały wykonania w ramach wielu festiwali, m.in. Śląskich Dni Muzyki Współczesnej, Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich.

Henryk Jan Botor pracuje jako organista w kościołach, ponadto uczy improwizacji fortepianowej i organowej w Akademii Muzycznej w Krakowie. Jest członkiem Związku Kompozytorów Polskich.

Ważniejsze kompozycje:

  • Absolutio na organy i orkiestrę (1985)
  • Serenada na kwartet męski (1986)
  • Kyrie na chór mieszany i orkiestrę smyczkową (1986)
  • Toccata na fortepian, tubę i perkusję (1987)
  • Vocalise na sopran, harfę, perkusję i orkiestrę smyczkową (1987)
  • Wskrzeszenie Łazarza na dwoje organów i chór mieszany (1987)
  • Fantasmagorie na organy i perkusję (1988)
  • Mare crisium na organy (1988)
  • Judica me, Deus na chór mieszany a cappella (1988)
  • Triduum paschalne na chór mieszany a cappella (1988)
  • Psalm pochwalny na chór mieszany i orkiestrę (1988)
  • Humoamomreska na tenor i perkusję (1988)
  • Alleluja na chór żeński a cappella (1989)
  • Misterium Najświętszej Marii Panny na dwoje organów, zespół instrumentalny, 4 głosy męskie i chór mieszany (1989)
  • In honorem sancti Stanislai na organy (1991)
  • Toccata na organy (1994)
  • Toccata na organy i orkiestrę (1996)
  • Litania do Świętego Józefa na chór mieszany a cappella (1997)
  • Sinus iridum na organy (1998)
  • Missa brevis na chór mieszany i organy (1998)
  • Hymnus in honorem sancti Cunegundi na organy (1999)
  • Alleluja na chór mieszany a cappella (2000)
  • Pieśń o Bożym Miłosierdziu na sopran, orkiestrę smyczkową, perkusję, harfę i chór mieszany (2000)
  • Koncert organowy nr 1 „Adalbertus” na organy, orkiestrę smyczkową, dwie trąbki i perkusję (2002)
  • Msza Wawelska. Missa in honorem sancti Stanislai na chór mieszany (2002)
  • Trzy pieśni na sopran i organy (2002)
  • Na spotkanie świtu, preludium na fortepian (2003)
  • Moment Musical na fortepian (2003)
  • Trzy psalmy na sopran i fortepian (2003)
  • Concertino (Hommage à Liszt) na fortepian i orkiestrę smyczkową (2004)
  • Suita ogrodowa na alt, flet, obój, akordeon i orkiestrę smyczkową (2004)
  • Pater noster na chór mieszany (2004)
  • Alleluja na głosy solowe, chór mieszany i orkiestrę (2005)
  • Tu es Petrus na chór mieszany i orkiestrę (2006)
  • Due colonne, poemat symfoniczny z chórem (2006)
  • Jezu, ozdobo aniołów na chór mieszany (2007)
  • Missa de misericordia Domini na chór mieszany, instrumenty dęte i perkusję (2007)
  • Misericordias Domini na chór mieszany, instrumenty dęte i perkusję (2007)

 


Źródło : http://culture.pl/