Rusza budowa odcinka S1 Mysłowice–Bieruń.
Wojewoda Śląski wydał 31 stycznia 2025 roku decyzję ZRID* w sprawie odcinka S1 Mysłowice–Bieruń. O realizacji inwestycji drogowej na tym odcinku mówili podczas dzisiejszego briefingu prasowego w Bieruniu Wojewoda Marek Wójcik, Starosta Bieruńsko-Lędziński Łukasz Odelga oraz Dyrektor katowickiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Przemysław Juszczyk.
– To ostatni odcinek powstającej drogi S1, na który potrzebna była decyzja ZRID. Cały odcinek pomiędzy Mysłowicami i Bielskiem-Białą to droga kluczowa dla rozwoju województwa. Odciąży ruch w Mysłowicach, Katowicach, Tychach, Pszczynie, ale także w powiecie bieruńsko-lędzińskim – podkreślił Wojewoda Marek Wójcik.
Starosta powiatu bieruńsko-lędzińskiego Łukasz Odelga wskazał, że to historyczny moment i „skok cywilizacyjny”. Zapewnił, że „przygotowujemy się – tworzymy strategię ponadlokalną, która traktuje tę drogę jako koło zamachowe całego rozwoju lokalnego”. Jak powiedział, projektowane są m.in. nowe tereny inwestycyjne w oparciu o nowy układ komunikacyjny.
W trakcie briefingu prasowego Dyrektor oddziału GDDKiA w Katowicach Przemysław Juszczyk poinformował, że droga będzie mieć po dwa pasy w obie strony i rezerwę na trzeci w przyszłości.
Zakres inwestycji obejmuje m.in.:
- budowę drogi ekspresowej S1, węzłów drogowych: węzła Kosztowy II oraz węzła Lędziny,
- Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP): MOP II Lędziny Wschód oraz MOP III Lędziny Zachód,
- przebudowę odcinków istniejących dróg: krajowej, powiatowych i gminnych, kolidujących z drogą ekspresową S1,
- budowę fragmentów dróg umożliwiających odtworzenie istniejących przebiegów dróg kolidujących z drogą ekspresową S1,
- budowę zatok autobusowych oraz zatok do kontroli pojazdów dla służb Policji i Inspekcji Transportu Drogowego,
- budowę 12 obiektów mostowych, przepustów,
- budowę oraz przebudowę infrastruktury technicznej.
Trasa zaczyna się węzłem Mysłowice–Kosztowy, a kończy przy powstającym pod Górką Bijasowicką węźle Bieruń. Koszt inwestycji to 490 mln zł.
Inwestorem odpowiedzialnym za wybudowanie drogi ekspresowej S1 jest Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad.
Budowa drogi S1 Kosztowy – Bielsko-Biała, odcinek I/B Węzeł „Kosztowy II” (z węzłem) – węzeł „Bieruń” (bez węzła)” jest zaliczona do bardzo ważnych zadań rządowych finansowanych z Funduszy Unijnych, a jej budowa wynika z potrzeby stworzenia spójnego, tranzytowego układu dróg na terytorium kraju oraz dostosowania infrastruktury drogowej do standardów europejskich. Odcinek stanowi fragment drogi ekspresowej S1, który jest uzupełnieniem europejskiego korytarza nr VI (zgodnie z wykazem sieci europejskiej TEN-T) łączącego kraje nadbałtyckie z krajami południowej Europy. Projektowana droga ekspresowa S1 na odcinku I/B węzeł „Kosztowy II” (z węzłem) – węzeł „Bieruń” (bez węzła)” przebiegać będzie po nowym śladzie. Ponadto, realizacja przedsięwzięcia zwiększy dostępność komunikacyjną regionu, skróci czas podróży, zwiększy bezpieczeństwo ruchu przy jednoczesnym uwzględnieniu wymogów ochrony środowiska.
Źródło : https://www.katowice.uw.gov.pl/