W Tychach trwa budowa nowych ścieżek rowerowych i ciągów pieszo-rowerowych.

 


W Tychach trwa budowa nowych ścieżek rowerowych i ciągów pieszo-rowerowych. Obecnie nowe drogi dla jednośladów powstają w sześciu lokalizacjach. Część jest już praktycznie ukończona, pozostałe będą gotowe do końca roku. Na tym jednak nie koniec, jeszcze w tym roku, w drodze przetargu, powinni zostać wyłonieni wykonawcy, którzy zrealizują kolejne rowerowe inwestycje w mieście.

Zakończyła się już budowa ciągu pieszo-rowerowego przy ul. Cielmickiej (od ul. Towarowej do ul. Strefowej). Nawierzchnia ułożona została też na ul. Budowlanych (na odcinku od nr 166 do ul. Wojska Polskiego, oraz na ul. Towarowej, gdzie na odcinku od nr 50 do planowanego ronda przy ul. Cielmickiej powstała: ścieżka rowerowa z nawierzchnią bitumiczną oraz chodnik z kostki brukowej o długości około 180m. We wspomnianych lokalizacjach do wykonania pozostały drobne prace budowlano-porządkowe oraz oznakowanie poziome i pionowe.

Nadal trwają prace przy ul. Harcerskiej, gdzie na odcinku od ronda z ulicą Żwakowską do ul. Stoczniowców powstaje ścieżka rowerowa wraz z przebudową chodników. Przypomnijmy ciągi pieszo-rowerowy powstają również po wschodniej stronie ulicy Burschego, na odcinku od ul. Budowlanych do ul. Hlonda oraz przy ul. Strefowej na odcinku od ul. Cielmickiej do ul. Serdecznej. Wszystkie wymienione zadania realizowane są w ramach finansowego wsparcia z GZM i będą gotowe do końca br. roku. Łącznie na modernizację sześciu tyskich ścieżek rowerowych Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia przeznaczyła, w ramach dotacji celowej, kwotę  w wysokości 5 951 548 zł. Środki pochodzą z Funduszu Odporności.

Jeszcze w tym roku zostaną ogłoszone przetargi na kolejne inwestycje dla rowerzystów – m.in. na budowę ronda na skrzyżowaniu ulic Towarowa – Cielmicka. Rondo pozwoli spiąć nowobudowane ciągi rowerowe (wzdłuż Cielmickiej i Towarowej), a po ukończeniu przebudowy ulicy Lokalnej całość stanowić będzie kompletną infrastrukturę rowerową. We wrześniu MZUiM w Tychach planuje ogłosić przetarg na budowę ciągu rowerowego wzdłuż Al. Bielskiej na odcinku od Żwakowa do „drugiego przejścia dla pieszych w lesie”.
Odcinek ten na tym etapie będzie pełnił funkcję rekreacyjną – chodzi nam o zwiększenie poziomu bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu, poprzez „wyprowadzenie pieszych i rowerzystów” na ciągi rowerowe i spacerowe w lesie kobiórskim. W ramach tego zadania chcemy też wyremontować nawierzchnię drogi oraz przebudować przejścia dla pieszych i wpiąć je do systemu ITS (monitoring). Posiadamy również stosowną dokumentację dotyczącą budowy drugiego odcinka wspomnianego ciągu, czyli kontynuacji do granicy z Kobiórem, ale jego realizacja zależeć będzie od możliwości finansowych powiatu pszczyńskiego  – wyjaśnia Arkadiusz Bąk – dyrektor MZUiM w Tychach

Uzupełnienie głównej trasy rowerowej północ południe i plany budowy trasy wschód – zachód

Ważnym ogniwem spinającym główną trasę rowerową, łączącą północną i południową część miasta będzie rozbudowa Al. Bielskiej w zakresie ciągu pieszo-rowerowego na odcinku od ul. Oświęcimskiej do ul. Edukacji. Aktualnie trwają prace projektowe.

Jesteśmy także w posiadaniu koncepcji rozwoju głównego ciągu rowerowego wschód – zachód biegnącego wzdłuż ul. Mikołowska – Oświęcimska. Na obecnym etapie opracowane koncepcje umożliwiają budowę ciągu wzdłuż ul Oświęcimskiej od ul. Czarnej do ul. Bratków (Cmentarz Komunalny na Wartogłowcu), co umożliwi spięcie ciągu od skrzyżowania Katowicka/Oświęcimska do Cmentarza. Pozostały ciąg od skrzyżowania z ul. Katowicką do granicy z Mikołowem wymaga sporządzenia dokumentacji technicznej – wymienia Jacek Barański – z-ca dyrektora ds. technicznych MZUiM w Tychach.

W ostatnim kwartale tego roku powinniśmy poznać także wyniki ogłoszonych naborów na rozwój mobilności z zakresu budowy velostrady i trasy rowerowej na Bieruń. Konkurs na budowę velostrady łączącej Tychy z Katowicami realizowany jest w partnerstwie z GZM. Wartość robót to ok. 30 mln złotych, z czego koszt jaki poniesie miasto to zaledwie 200 tys. zł. Pozostałe koszty pokryte zostaną w ramach środków UE i GZM. Budowa planowana jest w latach: II kw. 2025r – II kw. 2027r.

Trasa rowerowa do Bierunia budowana będzie w partnerstwie z Gminą Bieruń, jej koszt to ok. 35,5 mln zł. Warto jednak przypomnieć, że w tej kwocie przewidziana jest również przebudowa kluczowych odcinków drogowych i skrzyżowań, w tym m.in. skrzyżowania ulicy Oświęcimskiej z ul. Świerczyniecką, gdzie zainstalowana zostanie sygnalizacja świetlna, powstaną przejścia dla pieszych oraz niezbędne ciągi piesze i rowerowe na wlotach bocznych. Partnerem wiodącym są Tychy. Obecnie miasto stara się o pozyskanie środków zewnętrznych na ten cel. W przypadku otrzymania finansowania budowa realizowana będzie w latach 2025-2027r.


Źródło : https://mzuim.tychy.pl/