Linia Tychy – Katowice jedną z najpopularniejszych tras kolejowych w Polsce.

 


Najwięcej pasażerów wybrało w 2023 r. trasę Gdańsk-Gdynia. Było to 5,4 mln osób. Kolejne pięć miejsc zajęły relacje, które swój początek miały w Warszawie. 9 miejsce w tym zestawieniu zajmuje trasa pomiędzy Tychami a Katowicami. Listę 20 najpopularniejszych tras zamyka Poznań-Gniezno, na którą zdecydowało się 1 mln pasażerów.

W 2023 r. 5,4 mln pasażerów – średnio 14,8 tys. dziennie – wybrało podróż pociągiem między Gdańskiem a Gdynią. Wskaźnik wykorzystania kolei dla tej relacji wyniósł 7,4. Pomorska trasa zajęła pierwsze miejsce w zestawieniu 20 najpopularniejszych tras w Polsce w 2023 r. Na drugim miejscu – z liczbą pasażerów mniejszą o 2,1 mln – znalazła się relacja Warszawa-Siedlce. Korzystało z niej średnio 9 tys. osób dziennie, a relacyjny wskaźnik wykorzystania kolei wyniósł 1,7. Pierwszą trójkę zamyka trasa Warszawa-Skierniewice, którą wybrało 3,1 mln osób, a wskaźnik wykorzystania kolei był niższy tylko o 0,1 punktu procentowego w porównaniu z trasą do Siedlec. Korzystało z niej średnio 8,5 tys. pasażerów dziennie.

Tylko 6 pierwszych na liście tras obsługiwało powyżej 2 mln pasażerów w 2023 r. Każda kolejna to 1-1,9 mln osób w ciągu roku. Na tych trasach relacyjny wskaźnik wykorzystania kolei przekroczył 2 tylko w 3 przypadkach: Katowice-Tychy (4,3), Gdańsk-Tczew (2,6) i Katowice-Gliwice (2,7).

Relacja liczba pasażerów w 2023 udział % sprzedaży biletów relacyjny wskaźnik wykorzystania kolei
mln średnia dzienna w tys. jednorazowe okresowe
Gdańsk – Gdynia 5,4 14,8 oferta przewoźników uniemożliwia podział według tej klasyfikacji 7,4
Warszawa – Siedlce 3,3 9 24,18% 75,82% 1,7
Warszawa – Skierniewice 3,1 8,5 29,83% 70,17% 1,6[1]
Warszawa – Kraków
Warszawa – Łódź 2,1 5,8 74,24% 25,76% 0,8
Warszawa – Pruszków (dane Kolei Mazowieckich, WKD, bez danych SKM Warszawa) 2,1 5,8 19,28% 80,72% 1,1
Kraków – Katowice 1,9 5,3 oferta przewoźników uniemożliwia podział według tej klasyfikacji 1,8
Warszawa – Radom 1,8 4,9 31,17% 68,83% 0,9
Katowice – Tychy 1,7 4,8 oferta przewoźników uniemożliwia podział według tej klasyfikacji 4,3
Kraków – Tarnów 1,7 4,7 oferta przewoźników uniemożliwia podział według tej klasyfikacji 1,9
Warszawa – Gdańsk
Gdańsk – Tczew 1,4 3,9 41,3% 58,7% 2,6
Warszawa – Legionowo (dane nie uwzględniają pasażerów SKM Warszawa) 1,4 3,8 11,04% 88,96% 0,7
Łódź – Zgierz 1,4 3,7 34,37% 65,63% 1,9
Katowice – Gliwice 1,2 3,4 67,14% 32,86% 2,7
Warszawa – Poznań 100%
Wrocław – Poznań 1,1 3,1 86,59% 13,41% 0,9
Wrocław – Legnica 1,1 3 73,74% 26,26% 1,4
Wrocław – Warszawa 100%
Poznań – Gniezno 1 2,6 57,61% 42,39% 1,6

Dane dotyczące przewozów, gdzie nie jest wskazana liczba pasażerów i pozostałych zmiennych, objęte były tajemnicą przedsiębiorstwa. W relacjach tych 100% lub blisko 100% udziałów w rynku ma jedna spółka PKP Intercity.


Źródło : https://utk.gov.pl/