Premiera pierwszej publikacji poświęconej Tyskiemu Klubowi Fotograficznemu KRON.

 


Muzeum Miejskie, Stary Magistrat – 28.01.2024 r., godz. 18.00

Wstęp wolny.

Bohaterką spotkania będzie publikacja towarzysząca pierwszej krytycznej wystawie ukazującej dorobek Tyskiego Klubu Fotograficznego KRON – to także pierwsza wspólna wystawa tej grupy od 1983 roku, czyli jej rozwiązania 40 lat temu. Niezwykłe wydawnictwo podsumowuje i dopełnia ekspozycję prezentowaną w Muzeum Miejskim w Tychach od 22 września 2023 roku do 17 lutego 2024 roku. Redaktorami tomu są Ewelina Lasota (Dział Fotografii Muzeum Miejskiego w Tychach) i Michał Łuczak, zarazem kuratorzy wystawy.

Członkowie KRONU na przełomie lat 70. i 80. XX wieku dokumentowali Śląsk – kolonie robotnicze i familoki, często tuż przed wyburzeniem (Kaufhaus w Rudzie Śląskiej czy Martinschacht w Świętochłowicach), fotografowali hałdy i tereny przemysłowe na terenie Górnego Śląska (np. w Bytomiu, Chorzowie, Katowicach, Rudzie Śląskiej, Rybniku, Świętochłowicach i Zabrzu), ale też ludzi w tym krajobrazie. Nazywali siebie „młodymi gniewnymi”, silną inspirację odnajdując w kinie brytyjskim nowej fali lat 60. XX wieku. Ich zdjęcia wyróżniają się tematem, stylem i krytycyzmem. Mawiali, że Śląsk był ciemny, czarny, smolisty i takie też były ich fotografie. A krytyk sztuki, Jerzy Busza, pisał, że prace KRONU to „Liryki Manchesteru i Londynu przeniesione na grunt polski”.

Ten obszerny (348 stron) polsko-angielski katalog to przede wszystkim prezentacja blisko 70 prac artystów tworzących trzon tego kolektywu: Michała Cały (ur. 1948), Tadeusza Kluby (ur. 1951), Krzysztofa Pileckiego (ur. 1958), Henryka Rączkowskiego (1952–2008), Mieczysława Wielomskiego (1948–2018) i Zbigniewa Zalewskiego (ur. 1951). Ale to też ciąg dalszy („Widoki zmian”) – fotografie industrialnego Śląska po 2000 roku autorstwa artystki i artystów współczesnych, jak: Wojciech Wilczyk (cykl „Czarno-biały Śląsk”, 1999–2003), Arkadiusz Gola („Karmańskie”, 2004), Tomasz Liboska („Odwrót”, od 2016), Marzena Abrahamik („Underground”, od 2018) i Krzysztof Szewczyk („Nowa dzikość”, 2014–2018) – który pozwoli zaobserwować, jakie zmiany zaszły w tożsamości dziś postinudtrialnego regionu oraz w obrębie samego medium, jakim jest fotografia.

Zawiera teksty: kuratorki wystawy, Eweliny Lasoty, o historii Tyskiego Klubu Fotograficznego KRON oraz teksty krytyczne (popularnonaukowe) prof. Macieja Szymanowicza („Krajobraz z hałdami”) i Ralpha Goertza („Semiotyka dokumentu”) o dokumencie fotograficznym skupionym na krajobrazie przemysłowym – śląskim i europejskim.

Za projekt graficzny i skład odpowiada Joanna Jopkiewicz (Grupa Projektor), co daje gwarancję, że to również wysmakowane edytorsko i zaprojektowane z dbałością o detal wydawnictwo.

Publikacja jest bezpłatna, zarówno w wersji papierowej, jak i elektronicznej (pdf) – w wersji papierowej czeka na każdą osobę uczestniczącą w spotkaniu.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.

  • wydawca: Muzeum Miejskie w Tychach
  • redaktorzy tomu: Ewelina Lasota, Michał Łuczak
  • fotografie KRONu: Michał Cała, Tadeusz Kluba, Krzysztof Pilecki, Henryk Rączkowski, Mieczysław Wielomski, Zbigniew Zalewski
  • fotografie współczesne: Marzena Arbahamik, Arkadiusz Gola, Tomasz Liboska, Krzysztof Szewczyk, Wojciech Wilczyk
  • teksty: Ralph Goertz, Ewelina Lasota, Maciej Szymanowicz
  • redakcja: Joanna Osiewicz-Lorenzutti, Małgorzata Poździk
  • korekta: Patrycja Pączek
  • tłumaczenia: Rafał Drewniak (PL–EN), Heather Kimber (DE–EN), Ewa Mikulska-Frindo (DE–PL)
  • projekt graficzny i skład: Joanna Jopkiewicz (Grupa Projektor)
  • wybór fotografii: Michał Łuczak, Ewelina Lasota
  • sekwencja fotografii: Michał Łuczak
  • digitalizacja odbitek autorskich ze zbiorów Muzeum Miejskiego w Tychach: Barbara Kubska, Anna Sielska
  • retusz i przygotowanie fotografii do druku: Krzysztof Krzysztofiak
  • promocja: Agnieszka Woszczyńska, Gabriela Oleksy
  • fotografia na okładce: Tadeusz Kluba, Chorzów Stary, 1979
  • Copyright © for the photographs by the photographers, the heirs of Henryk Rączkowski, the heirs of Mieczysław Wilomski, Muzeum Miejskie w Tychach and Muzeum Śląskie w Katowicach.
  • Copyright © for the texts and the edition by Muzeum Miejskie w Tychach, Tychy 2023.
  • papier: Munken Pure 100 g / m2 i Arctic Volume White, 115 g/m2
  • złożono krojem: Baskerville 10 Pro, Stratos
  • nakład: 700 egz.
  • druk i oprawa: Zakład Poligraficzny Sindruk, Opole
  • format: 20 cm x 27 cm
  • liczba stron: 348
  • oprawa miękka
  • ISBN 978–83–62193–55–4
  • rok wydania: 2023