28 grudnia ograniczenia obsługi dowodów osobistych w tyskim Urzędzie Miejskim.
W związku z wdrożeniem zmian, Dyrektor Departamentu Spraw Obywatelskich MSWiA, działając wspólnie z Centralnym Ośrodkiem Informatyki, zawiadomił urzędy o planowanej na 28 grudnia 2023 r. przerwie w dostępie do systemu informatycznego obsługującego wydawanie dowodów osobistych.
W czwartek 28 grudnia 2023 r.:
- przyjmowanie wniosków o wydanie dowodu osobistego w Urzędzie Miasta Tychy będzie możliwe tylko do godziny 11:30;
- odbiór dowodu osobistego będzie możliwy do godziny 16.00;
- złożenie wniosku drogą elektroniczną dla dziecka lub podopiecznego do 12 roku życia będzie możliwe tylko do godziny 9.00.
W czwartek 28 grudnia nastąpi przerwa w dostępie do systemu informatycznego obsługującego wydawanie dowodów osobistych, tym samym skrócą się godziny obsługi spraw dot. dowodów osobistych w Urzędzie Miasta Tychy. Ograniczenia obsługi spowodowane są wdrażaniem nowych rozwiązań technicznych umożliwiających świadczenie nowych e-usług związanych z wnioskowaniem o dowód osobisty.
Zgodnie z komunikatem Ministra Rozwoju i Technologii opublikowanym w Dzienniku Ustaw pod poz. 1385, 29 grudnia 2023 r. zostaną wdrożone rozwiązania techniczne umożliwiające świadczenie nowych e-usług związanych z wnioskowaniem o dowód osobisty.
Pojawią się 3 nowe rozwiązania:
1) Możliwość elektronicznego złożenia wniosku przez każdego obywatela bez względu na wiek, z zastrzeżeniem, że obywatel, który ukończył 12 r.ż. będzie zobowiązany w terminie do 30 dni od złożenia wniosku zgłosić się do urzędu, do którego skierował wniosek, w celu złożenia odwzorowania podpisu własnoręcznego oraz odcisków palców. Podpis będzie składany elektronicznie za pomocą urządzenia umożliwiającego złożenie i odwzorowanie podpisu własnoręcznego – Signature Pad, natomiast odciski palców będą składane za pomocą już wykorzystywanych przez urzędy skanerów linii papilarnych. Jeżeli obywatel nie pojawi się w urzędzie w ww. terminie, wniosek będzie automatycznie pozostawiony bez rozpoznania przez system obsługujący wydawanie dowodów osobistych (RDO). Ważne: fotografia załączona do wniosku musi spełniać wymagania określone w ustawie o dowodach osobistych.
2) Wniosek o wydanie dowodu osobistego będzie składany w urzędzie na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej, wypełniany przez organ gminy na podstawie danych podanych przez wnioskodawcę i danych pobranych z rejestru PESEL. Wnioskodawca podpisze wniosek za pomocą urządzenia umożliwiającego złożenie i odwzorowanie podpisu własnoręcznego – Signature Pad. Papierowa postać wniosku czyli wydruk z RDO, będzie możliwa tylko w przypadku awarii sprzętu do składania podpisu elektronicznego.
3) Potwierdzenie odbioru dowodu będzie w postaci elektronicznej – złożenie podpisu na formularzu odbioru dowodu osobistego będzie za pomocą urządzenia umożliwiającego złożenie i odwzorowanie podpisu własnoręcznego – Signature Pad. Papierowa postać potwierdzenia czyli wydruk z RDO, będzie możliwy tylko w przypadku awarii sprzętu do składania podpisu elektronicznego.
UWAGA: Dotychczas wydane dowody osobiste zachowują ważność zgodnie z datą ważności w nich zawartą. Nie trzeba ich wymieniać.
W przypadku osób, które ze względów medycznych nie mogą złożyć podpisu,
w dowodzie osobistym w miejscu przeznaczonym na podpis, będzie umieszczona adnotacja o braku podpisu.
Źródło : https://umtychy.pl/