Święto Konstytucji 3 Maja w Tychach 2023.

 


Zapraszamy wszystkich tyszan do wzięcia udziału w obchodach Święta Konstytucji 3 Maja, które rozpoczną się mszą świętą w kościele pw. św. Marii Magdaleny.

Stałym, corocznym punktem programu jest przemarsz pod Pomnik Powstańca Śląskiego. W tym roku towarzyszyć mu będą dźwięki muzyki patriotycznej w wykonaniu Orkiestry KWK „Piast”. Uroczystość uświetni występ chóru Presto Cantabile pod dyrekcją Dominiki Kawiorskiej. Na Czułowie natomiast, oprawę muzyczną pod Pomnikiem Powstańców Śląskich zapewni chór Cantate Deo pod dyrekcją Michała Brożka.

Na finał zaplanowano koncert plenerowy Norwid kameralnie, który odbędzie się na Placu K.K. Baczyńskiego. Wykonają go muzycy zespołu Sonos Kwartet oraz ich znakomici goście Gaba Kulka Miłosz Wośko.

Podczas koncertu będziemy mogli usłyszeć premierowe wykonanie utworu pt. „Poemat na tematy polskie”, skomponowanego przez Piotra Pudełko specjalnie dla Sonos Kwartet w ramach projektu zgłoszonego przez Martę Huget-Skibę w Tyskim Banku Kultury. Oryginalność polega na zestawieniu w jednym utworze wielu motywów ludowych, zaczerpniętych z twórczości znanych kompozytorów polskich.

Program obchodów święta Konstytucji 3 Maja 2023 w Tychach:
12.00 – msza św. w kościele pw. św. Marii Magdaleny w intencji Ojczyzny w z oprawą muzyczną chóru Presto Cantabile pod dyrygenturą Dominiki Kawiorskiej (po mszy przemarsz z udziałem Orkiestry KWK „Piast” pod Pomnik Powstańca Śląskiego)
13.30 – uroczystości pod Pomnikiem Powstańca Śląskiego przy pl. Wolności z oprawą muzyczną Orkiestry dętej KWK “Piast” oraz chóru Presto Cantabile pod dyrekcją Dominiki Kawiorskiej
15.00 – uroczystości pod Pomnikiem Powstańców Śląskich w Czułowie przy ul. Katowickiej z oprawą muzyczną chóru Cantate Deo pod dyrygenturą Michała Brożka
17.00 – koncert plenerowy na Placu K.K. Baczyńskiego Norwid kameralnie w wykonaniu:

soliści:
Gaba Kulka – śpiew
Miłosz Wośko – fortepian
Sonos Kwartet w składzie:
Małgorzata Hlawsa – flet
Marta Huget-Skiba – skrzypce
Anna Grzybała – altówka
Joanna Urbańska-Mikszta – wiolonczela

Gaba Kulka oficjalnie karierę muzyczną rozpoczęła w 2006 roku od samodzielnie nagranej i wydanej własnym sumptem płyty „Out”. To wtedy zaczęły zauważać ją media i rosnąca publiczność. Jednak przełomem okazał się wydany z wielkim hukiem trzy lata później „Hat, Rabbit”. Posypały się laury: „Mateusz” radiowej Trójki, nominacja do paszportu Polityki, złota płyta i doskonałe recenzje, a także „Fryderyk” w kategorii „wokalistka roku”. Chwilę później światło dzienne ujrzał „Sleepwalk”, wspólne dzieło Gaby i znanego m.in. z zespołu Futro, Konrada Kucza. Był to pierwszy z licznych i różnorodnych projektów, w jakich artystka wzięła udział (od piosenek Iron Maiden w autorskich aranżacjach zespołu Baaba po piosenki Wojciecha Młynarskiego) zanim publiczność mogła usłyszeć kolejny w pełni autorski, premierowy album: długo wyczekiwany, świetny „The Escapist” wydany w 2014 roku. Na płycie słychać jak wyraźnie zarysował się muzyczny charakter Gaby i towarzyszącego jej od kilku lat na koncertach i w studiu składu muzyków. Czuć silne inspiracje gigantami piosenki lat 70., jazzem i folkiem, ale i krzykliwymi latami 80. w singlowym utworze „Wielkie wrażenie”. We wrześniu 2016 roku ukazało się nowe wydawnictwo Gaby zatytułowane „Kruche”. Album zebrał bardzo dobre notowania u recenzentów.

Miłosz Wośko jest absolwentem UM im. F. Chopina w Warszawie w specjalności reżyseria dźwięku oraz AM w Katowicach w specjalności kompozycja i aranżacja. Jest pianistą, kompozytorem, aranżerem i producentem muzycznym. Szczególne miejsce w jego artystycznej działalności zajmuje muzyka pisana do poezji. Tworzył kompozycje i aranżacje m.in. do wierszy Herberta, Norwida, Wojaczka. W swoich utworach instrumentalnych natomiast odnosi się do tematu wpływu cywilizacji na człowieka. W 2019 roku wydał płytę „Urban Residents’ Beliefs” (Wierzenia Mieszkańców Aglomeracji), gdzie w większości akustycznych utworów wykonywanych m.in. przez Aukso – Orkiestrę Kameralną Miasta Tychy pod dyr. M. Mosia, pojawiają się elementy minimalizmu, muzyki repetytywnej, a odbicia cywilizacji słyszalne są we rwanych frazach kwintetu dętego, czy elementach aleatoryzmu w orkiestrze smyczkowej. We wrześniu 2022 roku rozpoczął pracę na Uniwersytecie Marie Curie-Skłodowskiej w Lublinie wykładając na specjalności produkcja muzyczna.


Źródło : https://kultura.tychy.pl/