Liczba kolizji i wypadków na przejściach dla pieszych w Tychach wzrosła o 9,1%.

 


Od czerwca do grudnia 2021 roku liczba kolizji i wypadków na przejściach dla pieszych w Tychach wzrosła o 9,1% w porównaniu do analogicznego okresu 2020 roku. Statystycznie na każdych 10 tys. mieszkańców przypadło 0,9 takiego zdarzenia. Na tle innych miast w Polsce oznacza to nieznaczny spadek bezpieczeństwa pieszych.

W czerwcu 2021 roku weszły w życie znowelizowane przepisy, które miały poprawić bezpieczeństwo na przejściach dla pieszych. W ubiegłym roku liczba zdarzeń z udziałem pieszych na pasach w całej Polsce zmniejszyła się o 9% w porównaniu do roku 2020. Bilans ofiar śmiertelnych i rannych w wypadkach także uległ poprawie. Obraz jest jednak nieco inny, gdy przyjrzeć się poszczególnym województwom i miastom.

Eksperci rankomat.pl przeanalizowali pochodzące ze strony sewik.pl dane dotyczące liczby kolizji i wypadków na przejściach dla pieszych (z udziałem pieszych). Z ich ustaleń wynika, że od czerwca do grudnia 2021 roku aż w 10. województwach liczba takich zdarzeń zwiększyła się o kilka do nawet kilkudziesięciu procent w porównaniu do tego samego okresu w roku poprzednim. Podobny problem dotyczy największych polskich miast. Tak jest też w Tychach. Miasto to znalazło się w gronie ośrodków, w których statystyki uległy pogorszeniu. Najwyższy, bo 7-krotny wzrost liczby zdarzeń na pasach z udziałem pieszych odnotowano w Kędzierzynie-Koźlu. Z drugiej strony statystyki znalazły się Gniezno i Rybnik, gdzie liczba ta zmniejszyła się o ponad 50%.

Miasto Spadek / wzrost zdarzeń na pasach w % Miasto Spadek / wzrost zdarzeń na pasach w %
Rybnik -57,9 Tychy 9,1
Gniezno -55,6 Siedlce 11,8
Mysłowice -50 Warszawa 12,6
Zielona Góra -46,4 Kielce 14,3
Suwałki -40 Zabrze 16,7
Piekary Śląskie -40 Gdynia 18,2
Jaworzno -37,5 Katowice 20,6
Pabianice -35,3 Tarnowskie Góry 22,2
Radom -35 Grudziądz 25
Świętochłowice -33,3 Głogów 25
Żory -33,3 Białystok 27,3
Nowy Sącz -31,3 Koszalin 27,8
Świdnica -30,8 Piotrków Tryb. 30
Ostrowiec Świętokrzyski -30,8 Płock 30
Włocławek -29,4 Lublin 31,5
Konin -25 Lubin 33,3
Mielec -25 Ostrołęka 33,3
Ruda Śląska -23,5 Jastrzębie-Zdrój 33,3
Racibórz -22,2 Sosnowiec 37,5
Tomaszów Mazowiecki -22,2 Biała Podlaska 40
Bytom -21,4 Stargard 40
Olsztyn -17,9 Słupsk 50
Siemianowice Śląskie -16,7 Ełk 50
Gliwice -15,2 Pruszków 50
Częstochowa -14,3 Zamość 57,1
Bielsko-Biała -14,3 Toruń 57,1
Gorzów Wielkopolski -12,5 Opole 60
Łomża -12,5 Kalisz 60
Inowrocław -9,1 Tarnów 62,5
Rzeszów -9,1 Zgierz 66,7
Gdańsk -8,5 Jelenia Góra 71,4
Chorzów -6,3 Będzin 80
Wrocław -5,8 Tczew 100
Łódź -4 Leszno 100
Szczecin -3,4 Dąbrowa Górnicza 100
Chełm 0 Wałbrzych 137,5
Bełchatów 0 Piła 150
Elbląg 0 Stalowa Wola 150
Bydgoszcz 0 Legionowo 166,7
Legnica 0 Ostrów Wlkp. 175
Poznań 3,6 Przemyśl 200
Kraków 7,7 Kędzierzyn-Koźle 700

Źródło: sewik.pl opracowanie rankomat.pl Wzrost lub spadek liczby zdarzeń z udziałem pieszych w okresie od czerwca do grudnia 2021 r. w porównaniu do analogicznego okresu 2020 r.

W Tychach nie widać poprawy 

Od czerwca do grudnia 2021 roku w Tychach doszło do 12 kolizji i wypadków na przejściach dla pieszych, podczas gdy w analogicznym okresie 2020 roku takich zdarzeń było 11. Mimo że nie każda niebezpieczna sytuacja wynikała z nieudzielenia pierwszeństwa pieszym, to wszystkie skutkowały najechaniem na nich. Statystycznie na 10 tys. tychowian przypadło 0,9 takiego zdarzenia. Wzrost na poziomie 9,1% nie jest najgorszym wynikiem w województwie śląskim – w Dąbrowie Górniczej odnotowano wzrost o 100%. Najbardziej statystyki poprawiły się w Rybniku (-57,9%) i Mysłowicach (-50%).

Spadek liczby wypadków tylko w co trzecim województwie   

Od momentu wejścia w życie nowych przepisów do końca 2021 roku tylko w 6 województwach odnotowano spadek liczby kolizji i wypadków na przejściach dla pieszych w porównaniu do roku poprzedniego. W takim ujęciu najgorzej wypadają województwa: lubelskie (+32%), opolskie (+26%) i wielkopolskie (+25%). Z kolei największy spadek odnotowano w województwie warmińsko-mazurskim (-14%). W województwie śląskim liczba zdarzeń z udziałem pieszych na pasach zmniejszyła się o 8%. To trzeci najlepszy wynik w kraju.

 

Po uwzględnieniu liczby wszystkich zdarzeń najwięcej w kwestii bezpieczeństwa pieszych nadrobić muszą województwa: mazowieckie (504 kolizje i wypadki), śląskie (352) i wielkopolskie (293).

Województwo  Zdarzenia w 2020 r. (06-12)  Zdarzenia w 2021 r. (06-12) 
dolnośląskie  222 265
kuj-pomorskie  157 177
lubelskie  133 176
lubuskie  86 76
łódzkie  241 245
małopolskie  245 238
mazowieckie  471 504
opolskie  58 73
podkarpackie  94 91
podlaskie  86 81
pomorskie  187 194
śląskie  382 352
świętokrzyskie  90 108
warmińsko-maz.  127 109
wielkopolskie  234 293
zachodniopom. 151 152

Źródło: sewik.pl 

Czy niekorzystne statystyki wypadkowe dla większości regionów oznaczają, że nowelizacja ustawy nie jest skuteczna?   

Analizując powyższe dane, warto pamiętać, że dwa ostatnie lata upłynęły pod znakiem pandemii COVID-19. W niektórych okresach mogło to wpłynąć na zmniejszenie natężenia ruchu drogowego i w konsekwencji obniżenie liczby wypadków. Dotyczy to zwłaszcza 2020 roku. Poza tym, od wprowadzenia nowych przepisów upłynęło zbyt mało czasu, aby można już było wyciągać jednoznaczne wnioski. Gdy pojawią się dane obejmujące okres do końca maja 2022 roku, łatwiej będzie oceniać sytuację.

Sytuacja na polskich drogach w poszczególnych regionach naszego kraju jest cały czas analizowana nie tylko przez instytucje odpowiedzialne za poprawę bezpieczeństwa. Niekorzystne statystyki wypadkowe mogą przekładać się także na wyższą cenę obowiązkowego ubezpieczenia samochodu należącego do mieszkańca danego miasta czy województwa. Oczywiście, nie jest to jedyny czynnik brany pod uwagę podczas wyceny składki. Obok danych kierowcy i parametrów pojazdu ubezpieczyciele uwzględniają zazwyczaj natężenie ruchu drogowego, gęstość zaludnienia czy nawet ukształtowanie terenu, aby jak najdokładniej oszacować ryzyko wystąpienia kolizji drogowej. Pamiętajmy też, że wkrótce cena składki OC zostanie uzależniona od historii popełnionych wykroczeń i przestępstw drogowych – komentuje Stefania Stuglik, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych rankomat.pl.