Beksiński i Bieniasz w Tichauer Art Gallery w Tychach.
Już 18 czerwca w Tichauer Art Gallery w Browarze Obywatelskim w Tychach rozpocznie się festiwal twórczości Zdzisława Beksińskiego pt. „Beksiński na Śląsku”, który obejmie wystawy, multimedia, VR, koncerty, spotkania oraz eventy specjalne. Będzie to największe wydarzenie w historii prezentujące twórczość słynnego malarza i potrwa do 25 września. Natomiast do 15 maja można obejrzeć wystawę prac Macieja Bieniasza – innego wielkiego, polskiego artysty, wybitnego mistrza Nowej Figuracji.
Maciej Bieniasz to jeden z najważniejszych mistrzów polskiej sztuki współczesnej, twórca symboliczny i metaforyczny, zwany Bułhakowem polskiego rysunku. Wystawa jego prac w Tichauer Art Gallery to nie tylko hołd i docenienie jego niebywałego talentu i warsztatu malarskiego, a przede wszystkim podróż po świecie symboli, ukrytych znaczeń oraz wyobraźni i umyśle samego artysty. Kwintesencją jego uniwersalnych i ponadczasowych prac są motywy biblijne, znane symbole oraz martwa natura. Pomagają zinterpretować współczesny świat, problemy jednostki oraz zadają pytania o kondycję świata i człowieka. Maciej Bieniasz o swoich pracach mówi, że są „listami pisanymi do samego siebie”.
– Ponad 40 prac Macieja Bieniasza można podziwiać codziennie w Tichauer Art Gallery w Tychach. Jego dzieła nierzadko w krytyczny sposób pokazują codzienność, w której żyjemy, zwracając uwagę na tematy społeczno-polityczne. Niewątpliwie są bardzo żywe, poruszające i aktualne. Swoim klimatem nawiązują do twórczości Zdzisława Beksińskiego, którego prace pokażemy już w czerwcu. Wystawę Macieja Bieniasza można zobaczyć do 15 maja. Serdecznie zapraszamy – mówi Anna Będkowska, wiceprezes Zarządu Tichauer.
Prof. Maciej Bieniasz to poeta i myśliciel, wykładowca akademicki, malarz. Studiował na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Współzałożyciel, wraz ze Zbylutem Grzywaczem, Leszkiem Sobockim i Jackiem Waltosiem, grupy artystycznej Wprost, która działała w latach 1965-86. W latach 80. związany z kręgiem Kultury Niezależnej. Często sięgał w swojej sztuce do ikonografii biblijnej. W latach 60. powstały ekspresyjnie malowane, symboliczne w wymowie cykle obrazów, w których w metaforyczny sposób przenosił tematy związane z religią na współczesne wydarzenia i postacie. Bieniasz malował też obrazy o tematyce politycznie zaangażowanej, sprzeciwiając się wojnie. Otrzymał m.in. Nagrodę Krytyki im. Cypriana Kamila Norwida (1967) dla grupy Wprost i nagrodę komitetu Kultury Niezależnej „Solidarność” (1987) za całokształt twórczości.