W Bieruniu otwarto Centrum Przesiadkowe.

 


29 grudnia 2021 roku odbyło się uroczyste otwarcie Centrum Przesiadkowego w Bieruniu Nowym, w którym uczestniczyło wielu przyjaciół naszego miasta. Wraz z władzami miasta Bierunia radość i dumę tego dnia dzielili: Poseł Michał Gramatyka, Poseł Maciej Konieczny, Radny Sejmiku Województwa Śląskiego Piotr Czarnynoga, Starosta Bieruńsko-Lędziński Bernard Bednorz wraz z wszystkimi członkami zarządu, Przewodnicząca Rady Powiatu Anna Kubica, członek zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii Grzegorz Kwitek, dyrektor zakładu PKP PLK w Sosnowcu – Zbigniew Gawracz, a także bieruńscy harcerze, kolejarze i przedstawiciele Stowarzyszenia Miłośników Ziemi Bieruńskiej „Porąbek”.

Przypomnijmy, że przebudowa budynku dworca realizowana była w latach 2019-2021. Stary, niszczejący obiekt przeistoczony został w nowoczesne Centrum Przesiadkowe. Zobaczcie film obrazujący „metamorfozę” jaka przeszedł budynek dworca kolejowego:

Inwestycja realizowana była w formule ZAPROJEKTUJ – WYBUDUJ przez konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Budowlane Mazur Sp. z.o.o Sp.k. oraz Firma Budowlana MAZUR Sławomir Mazur. Koszt inwestycji to 6 789 600,00 zł.

Przebudowa dworca kolejowego to ostatnie z zadań realizowanych w ramach wieloetapowego projektu pn. „Kompleksowa strategia niskoemisyjna przeciwdziałająca zmianom klimatu na terenie gminy Bieruń obejmująca budowę dwóch zintegrowanych centrów przesiadkowych w dzielnicy Bieruń Nowy i Bieruń Stary – etap I”. Miasto Bieruń pozyskało na jego realizację 7 641 567,58 zł. dofinansowania z Regionalnego Programu Operacyj-nego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020.

Warto dodać, że dodatkowo wkład własny Gminy Bieruń na remont budynku dworca kolejowego dofinansowany został przez Rządowy Fundusz Inwestycji Lokalnych (#TarczaDlaSamorządów) kwotą 1 134 527,00 zł.

Zakres prac budowlanych obejmował m.in.:

  • Zmianę sposobu użytkowania części budynków zapewniającą: miejsce obsługi podróżnych, czytelnię z wydzielonym miejscem do ładowania telefonów komórkowych i tabletów w sposób tradycyjny (porty USB) i indukcyjnie, kasy biletowe lub automaty, w których można zakupić bilet (umożliwiające płatność e-kartą), zaplecze socjalne
  • Modernizację stanu technicznego budynków (w tym odwodnienie, naprawa pokryć dachowych, termomodernizacja, remonty stropów)
  • Dostosowanie budynków do obowiązujących przepisów prawa budowlanego i warunków technicznych (w tym budowa nowej klatki schodowej i windy osobowej)
  • Modernizację instalacji wraz z przyłączami
  • Budowę kotłowni gazowej oraz nowej niskotemperaturowej instalacji c.o.
  • Budowę instalacji wentylacyjnej z odzyskiem ciepła (rekuperacja)
  • Modernizację oświetlenia na energooszczędne wewnątrz budynków i na zewnątrz (place, dojścia i budynki)
  • Modernizację walorów estetycznych
  • Budowę systemu monitoringu (kamery stałopozycyjne i inteligentne)
  • Dostosowanie budynku do osób niepełnosprawnych, w tym budowa windy osobowej
  • Modernizację zagospodarowania terenu dostosowaną do planowanych prac drogowych i infrastrukturalnych oraz połączenie terenu z istniejącą siecią komunikacji publicznej -kolejowej, autobusowej, drogowej, rowerowe szlakami pieszymi (istniejące i planowane ciągi pieszo – rowerowe) umożliwiające dojazd do centrum przesiadkowego.
  • Uporządkowanie i nasadzenie zieleni
  • Modernizację przejść dla pieszych
  • Utworzenie miejsc parkingowych (dla osób niepełnosprawnych)
  • Modernizację i budowę dojazdów
  • Budowę i przebudowę liniowej i punktowej infrastruktury transportu zbiorowego: budowę przystanku komunikacji – pętla autobusowa (zatoka) oraz zadaszona wiata przystankowa dla oczekujących na środek komunikacji
  • Budowę parkingu rowerowego Bike&Ride złożonego z dwóch części – otwartej (stojaki dla rowerów) i zadaszonej (wraz ze stacją naprawy rowerów)
  • Modernizację zadaszenia przejścia na perony będącego w bezpośredniej bliskości z budynkiem dworca PKP
  • Budowę małej architektury


Źródło : https://www.bierun.pl/