X Tyski Festiwal Performance – SZACH i PAT.
Tyski Festiwal Performance co roku stawia przed artystami wyzwanie w postaci tematu festiwalu, z którym zaproszeni performerzy muszą spróbować się zmierzyć. Temat 10. jubileuszowej edycji festiwalu brzmi “SZACH i PAT”. Motyw przewodni stanie się polem dla artystów do zastanowienia się nad kondycją współczesnej sztuki, w tym sztuki wizualnej przy jednoczesnym uwzględnieniu wszechobecnej cyfryzacji. Zaproszeni performerzy w swoich działaniach wypowiedzą się na temat otaczającego świata, podejmą próbę stworzenia ulotnej, niebanalnej estetycznie i ciekawej ideologicznie wypowiedzi artystycznej.
15:00 performance Dariusz Fodczuk – Plac Baczyńskiego
Performance: „Muzyka much”
Urodzony w 1966 w Piszu. Artysta wizualny, performer. Studiował na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie oraz na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. Działania Dariusza Fodczuka odwołują się do poczucia godności i wolności, przybierając często formę krytycznego sprzeciwu wobec kontroli w sztuce, kulturze i jej instytucjach. W realizowanych na przestrzeni lat pracach video i instalacjach zajmuje stanowisko wobec rasizmu i antysemityzmu. W swoich ostatnich działaniach podejmuje często temat pracy rozumianej jako podstawowy element procesu poznawczego.
Jego prace pokazywane były na ponad 200 festiwalach i wystawach zbiorowych oraz ponad 40 pokazach i wystawach indywidualnych w Polsce, Europie, Ameryce Północnej i Azji.
Jest adiunktem w Pracowni Działań Audiowizualnych i Performatywnych na Wydziale Sztuki Mediów, Akademii Sztuki w Szczecinie
16:00 performance Magdalena Kulisz – Amfiteatr
Performance: „Punkt”
Rodowita tyszanka, obecnie mieszkanka Krakowa. Studentka filologii włoskiej na Uniwersytecie Jagiellońskim. W wolnym czasie śpiewa, robi zdjęcia analogiem lub owija się drutem. Jej debiut został bardzo dobrze przyjęty na poprzedniej edycji festiwalu. Na ten moment ma pustkę w głowie, ale usilnie stara się ją wypełnić.
16:30 Debiuty TFP Marcin Musialik – Kameralna
performance: „TO.PNIE.NIE”
Urodzony 32 lata temu w mieście matki boskiej piekarskiej, królowej śląska. Czuje się Ślązakiem, ale do matki się nie przyznaje. Ze sztuką ma kontakt wieloletni i intensywny, lubi powymądrzać się na temat tego, co inni stworzyli, ale do tej pory doświadczał jej tylko z perspektywy widza. Posiadane poczucie estetyki kilka lat temu skierował na graficzne tory. Od pewnego czasu uważnie przygląda się Ziemi. To jego debiut w dziedzinie performance.
17:00 – 18:00 przerwa
18:00 wykład Karolina Plinta „Poza autonomię. Sztuka performance i
praktyki performatywne w 2. dekadzie XXI wieku” -Hol
Krytyczka sztuki, zastępczyni redaktora naczelnego magazynu „Szum”. Współpracuje z Radiem Kapitał, dla którego przygotowuje audycję „Godzina Szumu”. Absolwentka historii sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie (w ramach MISH), doktorantka na Wydziale „Artes Liberales” Uniwersytetu Warszawskiego.
19:00 performance Marta Kotwica – Amfiteatr
Performance „czip nr 616093900389034 (safe-animal.eu)”
Urodzona w 1988 roku w Tarnobrzegu. Ukończyła studia na Wydziale Malarstwa na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu ze specjalizacją Rysunek oraz studia na Wydziale Intermedia na ASP w Krakowie ze specjalizacją Sztuka Performance. Kotwica uważa, że pojęcie talentu jest przereklamowane – ceni wartość osobistego, jednostkowego doświadczenia. Interesuje się psychologią (zwłaszcza spektrum autyzmu, zaburzeniami osobowości, stylami przywiązania i ich wpływem na postrzeganie rzeczywistości i samego siebie), nowoczesną edukację demokratyczną i metodami uczestnictwa w kulturze i społeczeństwie.
Uczyła rysunku i kreatywności oraz technik rozwiązywania problemów. Najistotniejszy wpływ na jej rozumienie sztuki performance miało niezamierzone doświadczenie deprywacji sensorycznej. Sprawiło ono, że zainteresowała się pojęciem empatii, szczególnie w kontekście komunikacji. Minimalistyczne prace artystki oscylują wokół sztuki partycypacyjnej, gdzie jej osobiste pochodzenie zaczynają inicjować nowe narracje i sztuki kontemplacyjnej, która bada związek między ideą a doświadczonym artefaktem zmysłowym. Działania te, choć stosunkowo łatwo poddające się dyskursowi krytycznej analizy, są raczej przeznaczone do bezpośredniego doświadczania. Brała udział w wielu krajowych i międzynarodowych festiwalach sztuki performance m.in. w Polsce, Irlandii, Niemczech, Szwecji, Szwajcarii i na Ukrainie.
19:30 performance Konrad Juściński – Kameralna
Performance „Y – trojaka klasyfikacja doświadczenia”
W 2014 roku obronił doktorat na Wydziale Rzeźby i Działań Przestrzennych Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu, gdzie studiował, a wcześniej, w 2002 roku, otrzymał dyplom na Wydziale Architektury Wnętrz i Wzornictwa. Aktualnie zatrudniony jako profesor na Wyższej Szkole Umiejętności Społecznych w Poznaniu. Współpracuje także z Instytutem Sztuk Pięknych Uniwersytetu Zielonogórskiego, gdzie prowadzi Pracownię Rzeźby, oraz z Uniwersytetem Artystycznym w Poznaniu na Wydziale Edukacji Artystycznej i Kuratorstwa.
20:00 performance Marta Ostajewska – Amfiteatr
Performance „White noise”
Artystka, performerka, doktor sztuk pięknych (ASP we Wrocławiu), redaktor naczelna magazynu artystyczno-naukowego „Powidoki” wydawanego przez ASP w Łodzi. Absolwentka ASP w Gandawie (specjalizacja: Performance Art) oraz Filologii Polskiej (Teoria Kultury) na UŁ. Brała udział w wielu międzynarodowych projektach (m.in. RIAP w Kanadzie, rezydencja artystyczna w Danii „Human Hotel: Kopenhagen”, IMAGINARIUS w Portugalii, BIO50 w Lublanie, PAB OPEN 2015, PAB OPEN w Bergen). Publikuje, bierze czynny udział w międzynarodowych konferencjach dotyczących działań site-specific. Interesuje ją performance, świat ukryty, relacja przestrzeni, ciała i przedmiotu. Wyznawczyni ontologii zorientowanej na obiekt, demokracji przedmiotów i przestrzeni, wyzwalająca je z ich form użytkowych. www.martaostajewska.com
20:30 Panel dyskusyjny – Omówienie performensów dnia – Hol/Ogród
Moderatorzy: Janusz Bałdyga, Ewa Zarzycka, Karolina Plinta, Gordian Piec.
22:00 Sekcja Mistrz – performance Janusz Bałdyga – Taras
Sekcja mistrz – performance „OKOŁO METRA”
Janusz Bałdyga zajmuje się̨ przede wszystkim obiektem i działaniami typu performance. Przez wiele lat wypracował swój oryginalny sposób/charakter tych wypowiedzi artystycznych, w których konsekwentnie redukuje język i środki artykulacji, kreatywnie wykorzystując proste elementy tj. deska, gwoździe, linki, woda, tkanina, szkło i tworzy z nich elementarne struktury – linię, okrąg, prostokąt, punkt. Bałdyga posługuje się pojęciem „miejsca znaczone”, w których ogromne znaczenie ma wyczucie przestrzeni i jej uwarunkowań oraz dynamika, jaką wnosi w nią obecność człowieka. Ciało artysty staje się również elementem konstrukcyjnym, narzędziem opisania przestrzeni, świadectwem zmagania się z materią (Wychylenia, Uwaga granica). Balansowanie wokół punktu krytycznego i próba uaktywnienia sfery utajnionej nieustannie towarzyszy jego działaniom. Prace performatywne Bałdygi w dużym stopniu nasuwają poczucie wciągania widza w przestrzeń i przebieg rytuału. Ich podtekst społeczny, polityczny czy filozoficzny nie pozostawia wątpliwości co do kraju i tradycji pochodzenia artysty, a zarazem nie zaciera uniwersalnego wymiaru tak bardzo indywidualnych komunikatów. Jak sam twierdzi: „Nie jestem komentatorem, ale sprawcą konkretnej sytuacji, która z całą pewnością usytuowana w konkretnym czasie i przestrzeni nie może być wolna od odniesień społecznych i politycznych.
23:00 Wernisaż wystawy fotografii „X lat Grupy Artystycznej Teatr T.C.R
i X lat Tyskiego Festiwalu Performance” – Wielokran
Tegoroczna edycja rozpocznie się w czwartek 3 czerwca i potrwa do niedzieli 6 czerwca.
Źródo : https://kultura.tychy.pl/