XIII Tyski Festiwal Monodramu MOTYF Tychy 2021 ONLINE.
Przed nami 13. Tyski Festiwal Monodramu MoTyF. Tegoroczna edycja konkursu odbędzie się w formie online.
Prezentację spektakli konkursowych rozpoczniemy 24 marca, o godz. 19:00 monodramem Piotra Rybaka “Bastyl/Ja – Sprawa życia i śmierci”, który opowiada o dramacie gubernatora Bastylii Markiza de Launay. Natomiast o godz. 21:00 zapraszamy na transmisję spektaklu Nikoli Mierzejewskiej „Imago” w reżyserii Grzegorza Stawiaka, który jest próbą odpowiedzi na sensualne doświadczenie spotkania z bezpostaciową osobowością.
Monodram „Trzy ćwierci do śmierci” w reżyserii Karoliny Martin i Mateusza Smacznego pokażemy 25 marca, o godz. 16:00. Spektakl to podróż Babuchy na granicy dwóch światów. Wszystko zaczęło się od prababki Weroniki, która przeniosła Śmierć przez rzekę i w ten sposób zapewniła kobietom w swojej rodzinie długowieczność. Jest to jednak dar problematyczny. Bohaterka pragnie zakończyć swój zbyt długi żywot. Wcześniej jednak musi dokonać rachunku sumienia. Czy ciąży na niej przekleństwo złych ludzi? A może sama odpowiada za swoje nieszczęście? Czy ktoś przyjdzie jej z pomocą?
A już o 17:30 transmisja monodramu “Nigdy nie było mi dobrze w czerwonym” w reżyserii Anety Ćwieluch. To spektakl o wolności czegoś i wolności od czegoś. To trochę “orwellowski” obraz przyszłości, który jakże jest współczesny. Pani „Po” to ostrzeżenie, a może pogodzenie?
W ostatni dzień prezentacji konkursowych pokażemy aż trzy spektakle. O godz. 16:00 monodram Anety Spirydowicz „Będzie ciasno”. Młoda artystka, żeby wyrwać się z apatii i rozpocząć swój rytualny proces twórczy, decyduje się na przełamanie swojej mentalnej, emocjonalnej i cielesnej bariery. Monodram porusza kwestie trudu funkcjonowania niezależnie, poza systemem. O 17:30 monodram „33” Mateusza Nędzy, który porusza kwestie samotności. Przeprowadzki z miejsca na miejsce oraz braku kontaktu z bliskimi. O godz. 18:30 “Hermenegilda K” Doroty Kaczor. To tragikomedia o samotności i próbie radzenia sobie z przemijaniem. W groteskowy sposób opowiada o Hermenegildzie Kociubińskiej- jednej z postaci “Teatrzyka Zielona Gęś” Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego. Spektakl to ukłon w stronę artystów, którzy odchodzą zapomniani. Inspirowany twórczością Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, Jana Brzechwy oraz Juliana Tuwima.
Spektakle konkursowe, fora teatralne oraz gala finałowa (zaplanowana na 27 marca, o godz. 17:00) będą transmitowane na kanale YouTube (Teatr Mały Tychy).
Zapraszamy!
———————–
Dorota Kaczor– absolwentka Akademii Teatralnej w Białymstoku oraz programu stypendialnego Erasmus w Real Escuela Superior de Arte Dramático w Madrycie. Aktorka śpiewająca, pasjonująca się piosenką aktorską oraz muzyką folkową. Prezeska Fundacji Sztukarnia.
Mateusz Nędza– absolwent Wydziału Aktorskiego Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie. Debiutował w spektaklach “Otello” w Teatrze Miejskim im. Witolda Gombrowicza w Gdyni w reżyserii Waldemara Raźniaka oraz w ,,Ecce Homo” w Teatrze Collegium Nobilium w Warszawie w reżyserii Krzysztofa Majchrzaka. Znany z produkcji filmowych i telewizyjnych.
Aneta Spirydowicz– aktorka, performerka, arteterapeutka. Uczestniczka projektów performatywnych: „Lekcja performansu” (2017) oraz Project Room (2019) w Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie. Studentka Gaiety School of Acting (Dublin). Wystąpiła w spektaklach- „Mewa” A. Czechowa, „Wstydźcie się żyć!”- kompilacja dzieł H. Levina, w filmie krótkometrażowym „Wszystko to, czego nienawidzi Józek”, serialu eksperymentalnym, pt. „Ass.Death.Dicks, (czyt. aesthetics)”, monodramie, pt. „Bedzie ciasno” (w ramach programu Stowarzyszenia Sztuka Nowa Debiuty TF, będącego częścią projektu Centrum Lubelska 30/32), oraz w projekcie społecznym, pt. „Usłysz mój głos” na rzecz przeciwdziałania agresji na Białorusi. Pracowała z osobami niewidomymi, niepełnosprawnymi intelektualnie, chorymi na Alzheimera oraz z osobami z trudnościami psychicznymi.
Karolina Martin– absolwentka Akademii Teatralnej, Wydziału Sztuki Lalkarskiej w Białymstoku. Współtworzy, jest częścią, elementem, wolnym bytem niezależnej grupy artystycznej Teatr Fraktal, gdzie eksperymentuje, próbuje, tworzy. Wraz z reż. Ewą Wolską zrealizowała spektakle: „Pomelo jest zakochany… ” (prezentowany na festiwalach oraz w ramach programu Teatr Polska), „Frida la vida!” oraz „Ryba Biba”. Dwukrotnie otrzymała stypendium artystyczne prezydenta miasta Białegostoku m.in. na realizację monodramu „Trzy ćwierci do śmierci”, za który w 2020 roku otrzymała nagrodę POLUNIMY dla najbardziej obiecującej aktorki-lalkarki młodego pokolenia.
Joanna Sałek– reprezentuje Bolesławiecki Ośrodek Kultury – Międzynarodowe Centrum Ceramiki. Monodram „Nigdy nie było mi dobrze w czerwonym” to jej debiut, za który otrzymała wyróżnienie na etapie wojewódzkim w kwietniu 2019 roku.
Nikola Mierzejewska jest studentką wiedzy o teatrze na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie, od 6 lat uczestniczy w warsztatach teatralnych dla młodzieży „TRZECI TEATR” w Teatrze Dramatycznym w Wałbrzychy. „Imago” jest jej debiutem w teatrze jednego aktora.
Piotr Rybak – absolwent PWST w Krakowie. Grał w teatrze w Tarnowie oraz w Teatrze Śląskim. Obecnie aktor Teatru Korez. Grał w filmach „Obywatel” J. Stuhra, „Drzazgi” M. Pieprzycy, „Ratownicy” M.Wrony.