AUKSO w listopadzie 2020.

 


Listopadowe wydarzenia AUKSO w Mediatece :
Auksodrone 2020 : 6-8.11
Dziwny to czas, trudny rok. Pełen dramatycznych wydarzeń, wyzwań ponad siły, ale i nadziei mimo wszystko. Niemniej już starożytni znajdowali pocieszenie w sentencji, która przypomina nam, że choć życie jest krótkie, sztuka na szczęście trwa długo. Będzie wzruszać, niepokoić lub zachwycać nawet kiedy nas, pył marny, zdmuchnie już wiatr historii.
Wiosną tego roku pożegnaliśmy Krzysztofa Pendereckiego, wielkiego kompozytora, którego dzieło nie tylko pamiętać będą następne pokolenia, ale którego wszyscy jeszcze długo będziemy uczyli się poznawać i rozumieć. Na auksodrone zaczniemy już teraz, zapraszając Państwa na cykl PENDERECKI 2.0, podczas którego zaprezentowane zostaną wybrane dzieła Mistrza. W nieortodoksyjny sposób skonfrontują się z nimi muzycy orkiestry AUKSO oraz goście – Piotr Orzechowski i Skalpel. Kto, jeśli nie Penderecki, zasługuje na odważne, nowe, eksperymentalne odczytania? W tym kontekście zabrzmi również muzyka Jonny’ego Greenwooda, gitarzysty Radiohead, który w swych kompozycjach składa hołd polskiemu twórcy.
Pozostałe dwa cykle tegorocznego auksodrone są bywalcom festiwalu doskonale znane – OPERA NOVA szuka nowego języka (i nowej publiczności) dla współczesnej opery, natomiast JAZZ+ to zderzenie jazzowej improwizacji z żywiołem orkiestry, wielkich indywidualistów tej sceny z dyscypliną orkiestry.
Ubiegłoroczna prezentacja trzech aktów Dracha, dramatu muzycznego autorstwa Alka Nowaka do libretta Szczepana Twardocha, okazała się strzałem w dziesiątkę, więc idziemy za ciosem. Tym razem, również w formule trzyczęściowego serialu, zaprezentowana zostanie Syrena. Melodramma aeterna – utwór na orkiestrę, saksofon i gitarę oraz trzy głosy, które śpiewając nam o morzu będą pytać o sens życia. Może nawet zasugerują odpowiedzi…
W cyklu jazzowym gośćmi AUKSO w tym roku będą: Marcin Wasilewski Trio, gwiazda kultowej wytwórni ECM, z zupełnie nowym programem autorstwa lidera grupy, fenomenalny gitarzysta Marek Napiórkowski z powstałą na zamówienie festiwalu kompozycją String Theory oraz znakomity saksofonista Adam Pierończyk, który również specjalnie na tę okazję przygotował nowy utwór, rozpisany na orkiestrę, elektronikę i oczywiście saksofon.
Katalizatorem tych wszystkich żywiołów i ich spoiwem będzie jak zawsze AUKSO Orkiestra Kameralna Miasta Tychy, prowadzona przez niestrudzonego Marka Mosia, zawsze otwartego na nowe muzyczne wyzwania i otwierającego szeroko drzwi Mediateki dla poszukujących artystów reprezentujących wszystkie gatunki muzyczne oraz publiczności, która lubi być zaskakiwana.
Koncertom towarzyszyć będą trzy serie warsztatów, realizowane równolegle w foyer Mediateki. Joanna Bronisławska aka Asi Mina, wokalistka i edukatorka, pomoże najmłodszym melomanom odkryć, kim właściwie są kompozytor, dyrygent i muzyk-wykonawca. Dzięki niej najmłodsi uczestnicy auksodrone mogą nie tylko słuchać, ale też komponować, dyrygować i śpiewać! Z kolei Paweł Romańczuk, kompozytor i konstruktor, lider fascynujących Małych Instrumentów, poprowadzi warsztaty „Wykonano inaczej”, które będą rozwinięciem hasła „ZERO / JEDEN / PLUS” – tajemniczych matematycznych kryptonimów oznaczających liczbę wykonawców potrzebnych do obsługi danego instrumentu. Natomiast Michał Mendyk, dziennikarz, wydawca i kurator, obiecuje opowieść pt. Gieniu, nie podsłuchuj, czyli „Szkic do portretu mistrza”, a więc portret podwójny, upamiętniający współpracę Krzysztofa Pendereckiego i Eugeniusza Rudnika.
O oprawę muzyczną wydarzenia zadba nieoceniony duet dziennikarsko-didżejski HCH, czyli Jacek Hawryluk i Bartek Chaciński. Obiecują w swoich setach stworzyć szeroki kontekst dla Syreny Nowaka i Twardocha w trzech odsłonach: morze, mity i śpiew. Od Debussy’ego po syreny alarmowe. Prosimy więc na dźwięk tych ostatnich zbyt pochopnie nie rzucać się do wyjścia – na auksodrone warto być od pierwszej do ostatniej minuty.
Wstęp do foyer (a więc również uczestnictwo w warsztatach, spotkaniach, DJ-setach) jest bezpłatny.
Współorganizatorami auksodrone są: Program 2 Polskiego Radia oraz Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Kuratorem festiwalu jest Filip Berkowicz.
Więcej na: www.auksodrone.com
Polish Sounds / Bovska :  14.11
Kiedy piosenka „Kaktus” pojawiła się w czołówce serialu „Druga szansa”, pół Polski zadawało internetowym wyszukiwarkom pytanie: „Kto to śpiewa?”. Odpowiedź brzmi: Magdalena Grabowska-Wacławek, ale mówcie na nią Bovska. Nie tylko śpiewa zresztą, jest również współautorką swojego materiału, w czym partneruje jej Jan Smoczyński (pianista i kompozytor znany ze współpracy m.in. z Kayah, Brodką i Anną Marią Jopek). Pierwsza płyta – też „Kaktus” – przyniosła jej nominację do Fryderyka i otworzyła drzwi na festiwalowe sceny: od Opola po Open’er, a recenzenci z entuzjazmem witali nową, barwną postać na rodzimej scenie indiepopowej. Barwną w przenośni, ale i dosłownie. Bovska jest absolwentką Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, ale też Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, więc jej muzyce towarzyszy znakomita, przemyślana oprawa wizualna – od okładek, po kostiumy i scenografię koncertów.
Next Wave / SYNY :  21.11
Syny na żywo? Prime shit. Proszę wybaczyć wulgaryzm, w dodatku obcojęzyczny, ale to ich własne określenie, a nie tak łatwo wymyślić lepsze. Wychodząc od idiomu hiphopowego Syny zapuszczają się z jednej strony w krainę awangardowej elektroniki, z drugiej nurkują w estetyce pastiszu. Producent Przemysław „1988” Jankowiak generuje oryginalne bity, szorstkie, duszne i posępne, natomiast Robert Piernikowski swoim beznamiętnym antyrapem oprowadza nas po opustoszałych ulicach na pograniczu jawy i snu. Syny irytują i zachwycają równocześnie, odbijając polski rap w krzywym zwierciadle nie po to, by go wyszydzić, ale by z jego najbardziej wyrazistych i zarazem zniekształconych elementów zbudować coś całkowicie własnego. Ich koncerty zapierają dech w piersi, ale uważajcie na dymiarkę, bo „to g**no niewłaściwie użyte, może zniszczyć planetę”!
Aukso4kids / No to gramy! Lata 90. : 28.11
Tym razem urządzimy sobie quiz. Podzielimy się na drużyny i będziemy odgadywać nazwy zespołów i tytuły piosenek z lat 90. Zwycięzcy zagrają wspólnie cover wybranego hitu zespołu Depeche Mode. Poznamy język, który stworzyła grupa Cocteau Twins i historię zespołu Nirvana, wspólnie porapujemy, poskreczujemy i dowiemy się czym jest trip hop. Porozmawiamy o najciekawszych festiwalach muzycznych i o tym, dlaczego warto słuchać muzyki na żywo. Zastanowimy się, dlaczego ktoś staje się naszym idolem i czy potrzebuje fanów. Co to są fan kluby i po co się je tworzy. Po co kolekcjonować płyty, plakaty, autografy i bilety z koncertów. A może Wy dzieciaki lub wasi rodzice macie w domu jakieś cenne płyty lub pamiątki z koncertów? Pochwalcie się! Jest okazja.