Andromedon 2019.
Czterodniowa w tym roku edycja Andromedonu, zaczyna się w czwartek w południe i potrwa do niedzieli.
Czwartek, 12 września 2019 – Dzień 1
„Tymoteusz wśród ptaków” jest jedną z sześciu utworów teatralnych napisanych przez Jana
Wilkowskiego, w których głównym bohaterem jest mały miś Tymoteusz
Miś z Rymcimcimowa jest jeszcze malutkim zwierzakiem, ale pomimo młodego wieku może
pochwalić się mnóstwem przygód. Tym razem Tymek znajduje w lecie porzucone kukułcze jajo i
postanawia je wysiedzieć. Tacie Tymoteusza bardzo się to nie podoba, ponieważ to nie zadanie
dla misia. A poza tym misie nie robią takich rzeczy „To wstyd”. Tymoteusz nie daje za wygraną i
stawia na swoim. Co dalej stanie się z jajeczkiem? Może wpadnie w w ręce zgłodniałego lisa?, a
może się coś z niego wykluje? Żeby się o tym dowiedzie, trzeba koniecznie zobaczyć
przedstawienie!!
g. 12.00 i g.17.00 – Gemini Park Tychy – Teatr Barnaby – Barnaby’s Puppet Theatre”Tymoteusz wśród ptaków”.
Wstęp wolny.
Autor: Marcin Marzec
Scenografia: Karolina Michałek
Występuje: Marcin Marzec
Dzień otwarcia zamykamy mocno. Teatr A Part i „Więzy” w Teatr Mały Tychy
Scenariusz i reżyseria: Marcin Herich
Ruch sceniczny, choreografia: Marcin Herich i Marlena Niestrój
Występuje: Marlena Niestrój
Muzyka: fragmenty utworów Jana Sebastiana Bacha, Davida Lyncha i zespołu Christblood
g. 20.00 – Teatr Mały w Tychach „Więzy”
Spektakl przeznaczony jest wyłącznie dla widzów dorosłych.
Ze względu na ograniczoną liczbę miejsc na widowni, obowiązuje rezerwacja miejsc pod adresem mailowym: teatrhom@gmail.com
Bilet wstępu na spektakl więzy – 20 zł
Piątek, 13 września 2019 – Dzień 2
Drugiego dzień festiwalu rozpoczynamy jak zwykle pozycją dla najmłodszych widzów. Chociaż wesołość i świeżość z jaką Teatr Barnaby zrealizował klasyczną bajkę o Czerwonym Kapturku pozwala raczej zakwalifikować ten występ jako familijny. Gwarantujemy dobrą zabawę dla widza w każdym wieku.
Scenariusz oraz gra aktorska: Marcin Marzec
Scenografia i lalki: @Karolina Michałek
g. 12.00 i g.17.00 – Gemini Park Tychy – Teatr Barnaby – Barnaby’s Puppet Theatre „Czerwony Kapturek”.
Wstęp wolny.
Wieczorem zapraszam bardziej dojrzałych widzów.
Rok 1913. W Paryżu odbyła się premiera baletu „Święto Wiosny” z muzyką Igora Strawińskiego, a w Rosji obchodzono 300-lecie panowania domu Romanowów, Powstała Kolej Transsyberyjska i pierwsza autostrada w Stanach Zjednoczonych. Rozwijała się sztuka, kwitła wynalazczość. Można było podróżować bez wiz i dewiz. Jednak… coś wisiało w powietrzu i to coś niebawem wybuchło…
O tych i innych doniosłych, trwałych i nietrwałych wyczynach historii opowie w swoim spektaklu Teatr From Poland. Jednak przede wszystkim bohaterami będą wschodzące gwiazdy kina – „najważniejszej ze sztuk” – Flip i Flap.
Spektakl miał swoją premierę w 2014 roku. Otrzymał prestiżową nagrodę: Złoty Róg (nagroda główna) 36. Ogólnopolskiej Biesiady Teatralnej w Horyńcu Zdroju w 2015 roku.
scenariusz i reżyseria: Jarosław Filipski
występują: Wojciech Kowalski, Izabela Walczybok-Matuszyńska, Paweł Ziegler
scenografia: Joanna Chwastekastek
g.19.00 – Gemini Park Tychy -@Teatr from Poland , „Rok 1913”. Wstęp wolny.
Sobota, 13 września 2019 – Dzień 3
Dzień trzeci – streszczenie:
g. 12.00 Gemini Park Tychy – Teatr Rawa „Niekończąca się historia”. Wstęp wolny.
g. 17.00 Plac Baczyńskiego w Tychach – Teatr Nikoli „Impresario”.
Spektakl plenerowy.
g. 18.30 Teatr Mały w Tychach – Arti Grabowski „Raport Panika”.
Spektakl dla widzów dorosłych. Cena Biletu 20zł. Ilość Miejsc ograniczona. Prosimy o rezerwacja na adres mailowy: teatrhom@gmail.com
g. 20.00 Plac Baczyńskiego w Tychach – Teatr KTO „Peregrinus”.
Spektakl plenerowy.
Dzień trzeci – szczegółowo:
Dzień trzeci tradycyjnie pozycja familijna – Teatr Rawa i „Niekończąca się historia”. Ta nowatorska inscenizacja kultowej powieści dziecięcej Michaela Ende, stworzona w
barwnej i niebanalnej oprawie scenograficznej, z wykorzystuje elementy japońskiego teatru ilustracji Kamishibai oraz teatru lalek.
Spektakl familijny z gatunku fantastyki, który przypadnie do gustu zarówno dzieciom jak i fanom wybitnej literatury oraz tym, którzy w dzieciństwie z wypiekami na twarzach wychodzili z kin, nucąc słynną piosenkę Limahla i marzyli o dalekich podróżach, w nieznane światy na grzbiecie Fuchura – smoka szczęścia.
Twórcy:
autor: Michael Ende
autor przekładu: Ryszard Wojnakowski
adaptacja: Ewa Kubiak i Hubert Bronicki
reżyseria: Ewa Kubiak
scenografia: Katarzyna Majchrzak-Żelazo / Bartosz Socha / Krzysztof P.
muzyka: Paweł Furtek
reżyseria światła: Maciej Dziaczko,
występuje: Hubert Bronicki
g. 12.00 Gemini Park Tychy – Teatr Rawa „Niekończąca się historia”. Wstęp wolny.
O godzinie 17 na Placu Baczyńskiego, znany już Tyskiej publiczności Teatr NIkoli i „Impresario”
Spektakl Impresario to pełna plastycznych obrazów historia artystów/artystek o wielkim talencie, którzy wpadli w niebezpieczne sidła współczesnego świata. To historia spalonych skrzydeł motyli schwytanych w pułapki show biznesu. Główna postać przywołuje na myśl managera, impresario, mającego w ręku władzę, który jak pająk konsekwentnie plącze swoje sieci, by łapać kolejne wielobarwne motyle. Odbiera im swobodę i wolność lotu, a one wraz ze skrzydłami tracą swoje twórcze życie.
Talent jest jak delikatne skrzydła motyla, unoszące artystę ponad ziemię, dające mu lekkość i inspiracje. Z drugiej strony są one tak delikatne i kruche, że nawet lekki powiew wiatru jest w stanie naruszyć ich drobną strukturę.
—
Teatr Nikoli jest teatrem ruchu, który łączy w sobie elementy pantomimy, akrobatyki, komedii oraz tańca współczesnego tworząc indywidualną formę przekazu scenicznego. Powstał w 1990 roku w Kijowie, od 1991 r. funkcjonuje w Polsce. Uczestniczy zarówno w festiwalach krajowych, jak i zagranicznych. Prowadzi warsztaty teatralne na terenie całego kraju i poza jego granicami. Był pomysłodawcą i realizatorem I Mim Festiwalu w Krakowie (2013).
Założycielem oraz reżyserem jest absolwent Kijowskiej Miejskiej Akademii Cyrku i Sztuki Teatralnej Mikołaj Wiepriew.
W 2013 roku Teatr Nikoli oraz Mikołaj Wiepriew indywidualnie uhonorowany został odznaką HONORIS GRATIA miasta Krakowa za całokształt działalności na rzecz godnego reprezentowania miasta Krakowa na arenie lokalnej i międzynarodowej.
g. 17.00 Plac Baczyńskiego w Tychach – Teatr Nikoli „Impresario”.
Spektakl plenerowy.
Prezentowany o 18.30 spektakl „Raport Panika”, mimo wielu groteskowych akcentów, nie można zliczyć do nurtu rozrywkowego.
(…) Jak balansować pomiędzy sacrum a profanum pokazał Artur „Arti” Grabowski w monodramie-performansie „Raport Panika”. Podczas tego występu poczułam cały wachlarz skrajnych emocji – chapeau bas! Od radości, zrywania boków ze śmiechu, przez zamyślenie, po autentyczne obrzydzenie. Wszystko to dzięki fabularnej konstrukcji spektaklu. Jego początek miał lekki, kabaretowy charakter. Aktor wciąga widza w typowy stand up, w którym w prześmiewczy sposób komentuje współczesność – odnosząc się raz po raz do publiczności, wzbudzając salwy śmiechu – bawi odniesieniami regionalnymi, mówi o polityce. Wraz z rozwojem akcji Grabowski porusza coraz bardziej kontrowersyjne tematy, a przedstawienie będące z początku niewinnym gagiem staje się coraz poważniejsze, wbija publiczność w fotele i powoduje konsternację. (…)
Anna Petynia, Krośnieńskie Spotkania ze Sztuką Offową (11. Nocne Teatralia Strachy w Krośnie), Teatralia Rzeszów, Internetowy Magazyn „Teatralia”, numer 266/2018
→ Spektakl nagrodzony główną nagrodą Zygmunta Duczyńskiego na OFF Kontrapunkcie w 2018 roku, gdzie miał swoją oficjalną premierę.
—
dr hab. Arti Grabowski (ur. 1977). Absolwent Wydziału Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Artysta interdyscyplinarny: malarz, performer, aktor, reżyser teatralny. Zajmuje się również sztuką wideo oraz 'instalakcją’. Występował na festiwalach sztuki performance, biennale oraz przeglądach sztuki w różnych zakątkach świata. Kierownik Pracowni Sztuki Performance na Wydziale Intermediów Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Kurator Międzynarodowych Spotkań Performerów w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie oraz kilku wystaw o zasięgu międzynarodowym: „Kwiaty Zła”, „Stan zagrożenia”. Wyreżyserował monodramy: Kamica79 oraz W zawieszeniu. Współpracował z poznańskim teatrem „Porywacze ciał”, z którym zrealizował pięć spektakli; Teatrem „Brama” oraz Stowarzyszeniem „Fort Sztuki”.
Pod powyższym żabotem: Arti to nieskrępowana ograniczeniami, dualistyczno-periodyczna osobowość twórcza. Nomadyczne, niesubordynowane zwierzę uodpornione szczepionką absurdu, dystansu i entuzjazmu. Społecznik, pasjonat biegów górskich oraz wszelakich aktywności psychofizycznych. Lubieżnik kulturalny, furiat faszerowany romantyzmem i cynicznym pietyzmem. Miłośnik minimalizmu, artystycznych przewyższeń, kulinarnych przeciążeń, nietuzinkowych fetyszy, herbaty matchy, oplątw, obrzęków, a nade wszystko nosaczy sundajskich.
g. 18.30 Teatr Mały w Tychach – Arti Grabowski „Raport Panika”.
Spektakl dla widzów dorosłych. Cena Biletu 20zł. Ilość Miejsc ograniczona. Prosimy o rezerwacja na adres mailowy: teatrhom@gmail.com
Wieczorem, na Placu Baczyńskiego Wędrujący spektakl uliczny „Peregrinus” Teatru KTO z Krakowa.
http://teatrkto.pl/pl/spektakle/peregrinus,295.html
Przedstawienie inspirowane twórczością poetycką T.S. Eliota.
I
My wydrążeni ludzie
My chochołowi ludzie
Razem się kołyszemy
Głowy napełnia nam słoma.
Nie znaczy nic nasza mowa
Kiedy do siebie szepczemy…
Kształty bez formy, cienie bez barwy
Siła odjęta, gesty bez ruchu.
Eliot Thomas Stearns (przekład: Czesław Miłosz)
Spektakl pokazuje jeden dzień z życia człowieka XXI wieku.
Współczesny Everyman, którego życie „zawieszone” jest pomiędzy Domem a Pracą w korporacji „drogę przez życie” identyfikuje z „drogą do pracy”.
Peregrynacja w poszukiwaniu sensu jawi się jako mozół dnia powszedniego, odarty z duchowości, miłości i piękna.
Świat Peregrinusa, to cywilizacja „cyfrowa” – smutna, przerażająca i groteskowa, z dominującą religią – konsumpcją.
Domem Peregrinusa XXI w. jest witryna sklepu. Mobilny charakter przedstawienia eksponuje perypetie bohatera w różnych kontekstach przestrzeni miejskiej.
Homo Peregrinus to sformatowana jednostka ludzka, odarta z uczuciowości, przewidywalna i pozbawiona indywidualnych cech.
W świecie, gdzie życie tak naturalnie łączy się z życiem, gdzie kwiat nawet w powiewie wiatru łączy się z innymi kwiatami, gdzie łabędź zna wszystkie łabędzie, tylko ludzie budują sobie samotność.
Antoine de Saint-Exupéry
Przedstawienie bez tekstu, z ilustracją muzyczną (kompozycje wielu autorów muzyki filmowej i popularnej, klasyki, rapu i pop).
…I tak się właśnie kończy świat
I tak się właśnie kończy świat
I tak się właśnie kończy świat
Nie hukiem ale skomleniem…
T.S. Eliot (przekład: Czesław Miłosz)
Spektakl prezentowany był w Anglii, Chinach, Chorwacji, we Francji, w Gruzji, Hiszpanii, Iranie, Kanadzie, Korei, na Litwie, w Niemczech, Rosji, Rumunii (nagroda Tony’ego Bulandra dla najlepszego spektaklu ulicznego na Babel Fast w Targoviste 2016), USA, we Włoszech oraz w wielu miastach Polski.
Scenariusz, opracowanie muzyczne, reżyseria: Jerzy Zoń
Koncept masek: Spitfire Company
Projekt masek: Joanna Jaśko-Sroka
Scenografia, kostiumy: Joanna Jaśko-Sroka
Ruch, choreografia: Eryk Makohon
Wykonawcy: Karolina Bondaronek, Paulina Lasyk/Agata Łabno, Grażyna Srebrny-Rosa/Dorota Wacek, Justyna Wójcik, Marta Zoń/Monika Daukszo, Sławek Bendykowski/Marcin Dąbrowski, Bartek Cieniawa, Paweł Monsiel/Krzysztof Tyszko, Michał Orzyłowski/Krzysztof Cybulski
g. 20.00 Plac Baczyńskiego w Tychach – Teatr KTO „Peregrinus”.
Spektakl plenerowy.
Niedziela, 13 września 2019 – Dzień 4
Andromedonu dzień czwarty – ostatni, zaczniemy uliczną clownadą na Placu Baczyńskiego gdzie zawita o godzinie 17.00 Wesoły Cyrk Pana Pedro.
O 18.00 w Teatrze Małym refleksyjny a jednocześnie, niezwykle emocjonalny monodram Monika Wachowicz – „W Zawieszeniu”.
https://www.youtube.com/watch?v=Aou4r1ZXZSs
W ZAWIESZENIU jest kameralnym, a zarazem dynamicznym seansem teatralnym z pogranicza teatru wizualnego i fizycznego. Jest dramaturgiczną próbą zmierzenia się z tematem tabu, jakim jest choroba onkologiczna. To opowieść o walce, o codziennych bitwach o godność, o cierpieniu i bólu; o oswajaniu nieuniknionego, czerpaniu radości zaklętej w okruchach naszej egzystencji,…o nadziei. Inspiracją do spektaklu były eseje Susan Sontag „Choroba jako metafora” oraz filozofia Karla Jaspersa. Ideę do powstania projektu „W zawieszeniu” zainicjowała Marta Paradecka, w momencie gdy doświadczyła sytuacji granicznej, która w przypadku Marty przybrała formę choroby. „Pomysł na ujęcie dramaturgiczne tej sytuacji jest także odpowiedzią na ciągle zadawane pytania innych osób o to, jak się czuję w trakcie choroby”. Spektakl jest epitafium dla Marty.
„…ponieważ nie znamy dnia swojej śmierci, traktujemy życie jak niewyczerpane źródło, a przecież wszystko zdarza się tylko określoną, i to niewielką liczbę razy. Jak często jeszcze przypomnisz sobie popołudnie z dzieciństwa? To, które tkwi w tobie tak głęboko, że nie wyobrażasz sobie bez niego życia, może cztery, pięć razy, może nawet mniej, ile razy zobaczysz wschód księżyca w pełni, może dwadzieścia, a jednak życie wydaje się niewyczerpane… ”
Cytat pochodzi z powieści „Pod osłoną nieba” Paula Bowlesa.
Scenariusz oraz teksty: Marta Paradecka, Monika Wachowicz oraz Arti Grabowski
Reżyseria: Arti Grabowski
Scenografia: Monika Wachowicz oraz Arti Grabowski
W roli głównej: Monika Wachowicz
Obsługa techniczna: Grzegorz Król
Aranżacja muzyczna: Mirek Matyasik
Głos z offu: Amelia-Helena Mazur
Montaż tekstu z offu: Leszek Kwaśniewicz
Fotografia do standu: Joanna Nowicka
Czas trwania spektaklu: 60 minut
Spektakl przeznaczony jest dla widzów dorosłych. Ze względu na widownię ograniczoną do 50 miejsc, prosimy o wcześniejszą rezerwację miejsc. Cena biletu – 20 zł.
Andromedon zamykamy widowiskiem z pewnością o największym rozmachu w tegorocznej edycji. O godzinie 21.00 na Placu Baczyńskiego – Teatr Formy i „Trzy oblicza Salwadora Dali”.
Od autora:
Przedstawienie pomyślane do prezentacji w przestrzeni pleneru, obfituje w poruszające się efektowne żywe instalacje, oraz grę aktorską, inspirowane życiem i twórczością jednego z największych atystów XX w- malarza surrealisty – ekscentryka Salvatora Dali.
Dalí fascynował się surrealizmem, który uczynił go sławnym. Ta fascynacja prowadziła do świata przywoływanego podczas snu, który bazował na teorii filozoficznej twórcy psychoanalizy Zygmunta Freuda.
W spektaklu w warstwie czysto wizualnej przywołane zostają słynne obrazy żyraf czy topniejących zegarów, człowieka złożonego z szuflad, ekscentrycznych kobiet czy dzikich zwietrząt, które stały się znakiem firmowym artysty, ale również wielorakie inne formy i przejawy jego twórczości.Kilka motywów zaczerpnięte zostało z jego ekscentrycznego życia..
Interesuje mnie Dali, jako portret człowieka który toworzył odnosił sukcesy, żyjąc ponad stan, w przeciwieństwie do wielu malarzy twórców jego czasu. Ten opływający w fortunę i prestiż artysta, był jednocześnie w praktycznym życiu bardzo nieporadny zdany kompletnie na mecenat i przewodnictwo swojej żony Gali.
Inspirując się Salvadorem Dali stawiamy w spektaklu sobie i widzom, kilka ważnych pytań ,które dotyczą jak mniemamy, naszej egzystencji m.in pytanie o granice wymiaru czasu,, fantomów realności które pojawiają się w naszym codziennym życiu, gdzie więc przebiega granica iluzji, marzeń i złudzeń, w które pragniemy wierzyć.
Józef Markocki
Scenariusz i reżyseria, scenografia – Józef Markocki
Obsada – Zespół Teatr Formy
Opracowanie Muzyczne – Józef Markocki
Wykonanie Scenografii – Krzysztof Cichała
Ilona Szurkowska – kostiumy
Czas trwania – 60min
Źródło : Andromedon – Tyski Festiwal Teatrów Niezależnych