PKM Tychy wybrał MAXI CNG od Autosana.

 


Autosan wygrywa przetarg na dostawę 20 autobusów klasy MAXI na CNG dla Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej.

Tyskiego przewoźnika interesowało 20 autobusów klasy MAXI z napędem na sprężony gaz ziemny i z całkowicie z niską podłogą. Muszą to być konstrukcje z nadwoziami o długości 11,9 – 12,2 m, szerokości do 2,55 m i nie wyższe niż 3,4 m. Każdy umożliwi podróż min. 80 pasażerom, w tym nie mniej niż 20 na miejscach siedzących. Dostęp na pokład ma być dalej zapewniony przez trzy lub cztery wejścia w układzie 2-2-2, 2-2-2-2 lub 1-2-2-2.

Pojazdy mają być napędzane silnikami gazowymi, które spełniają normę Euro 6. Dodatkowo muszą być one przystosowane do tankowania biogazem. Muzą to być jednostki o pojemności min. 7,65 l. Nie mogą być one słabsze niż 200 kW i osiągać min. 1000 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Zostaną one zblokowane z automatycznymi skrzyniami biegów ze zwalniaczami hydraulicznymi. Przekładnia musi posiadać oprogramowanie umożliwiające optymalizację zużycia paliwa. Nie zabraknie oczywiście systemu detekcji i gaszenia pożaru w komorze silnika.

Autobusy muszą posiadać klimatyzację z funkcją rozdzielenia pracy osobno na przestrzeń pasażerską i kabinę kierowcy. Naturalna wentylacja ma być zapewniona przez wywietrzniki dachowe oraz przynajmniej sześć okien przesuwnych.

Pasażerowie będą mieli do dyspozycji gniazdka z portami USB. Nie zabraknie oczywiście także monitoringu oraz przyzwoitego systemu informacji pasażerskiej. Część autobusów będzie miała system zliczania potoków pasażerskich. Tak skompletowane autobusy mają trafić do Tychów w ciągu 12 miesięcy od podpisania umowy. Dalej będą objęte dwuletnią gwarancją całopojazdową.

Autobusy muszą posiadać klimatyzację z funkcją rozdzielenia pracy osobno na przestrzeń pasażerską i kabinę kierowcy. Naturalna wentylacja ma być zapewniona przez wywietrzniki dachowe oraz przynajmniej sześć okien przesuwnych. Pasażerowie będą mieli do dyspozycji gniazdka z portami USB. Nie zabraknie oczywiście także monitoringu oraz przyzwoitego systemu informacji pasażerskiej. Część autobusów będzie miała system zliczania potoków pasażerskich. Tak skompletowane autobusy mają trafić do Tychów w ciągu 12 miesięcy od podpisania umowy. Dalej będą objęte dwuletnią gwarancją całopojazdową.

Najtańszą ofertę znów przedstawił SOR. Jego propozycja opiewała na 23 939 736 PLN brutto. Dało to średnią cenę za jednego NBG12 w wysokości 973 160 PLN netto. To oznaczało spadek ceny z pierwszego podejścia, która wtedy wynosiła 981 860 PLN netto.

Druga pod względem ceny była Scania. 20 Citywide’ów 12LF CNG wyceniono na 24 723 000 PLN brutto. A to dało średnio 1 005 000 PLN netto za gazową Scanię. Tutaj zjazd cenowy nastąpił z 1 021 720 PLN netto.

Ostatnim oferentem okazał się Autosan. Propozycja producenta „bocianów” opiewała na 24 772 569 PLN netto. Cena jednostkowa gazowego SanCity 12LF spadła więc z 1 042 815 PLN netto do 1 007 015 PLN netto.

25 lipca okazało się, że to właśnie producent „bocianów” był górą. SOR-a pokonał dzięki pojemności silnika. Natomiast Scanię przeskoczył dzięki niższemu zużyciu gazu w SORT2. Finał tego taki, że Autosan zdobył w końcowej ocenie 99,88 pkt, Warto tu podkreślić, że producent z Sanoka chyba poprawił swój SORT2 w porównaniu z pierwszy podejściem do Tychów. Scania natomiast uzyskała 99,11 pkt (za pewne bez zmian w SORT2), a SOR nawet nie został wypunktowany. Z informacji o wyborze wynika, że oferta została odrzucona.


Źródło : http://infobus.pl/