SOR z CNG 10,5 wygrywa w Tychach.
Tyskie Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w drugim podejściu wybrał dostawcę ośmiu autobusów klasy MIDI na CNG. Przewoźnik znalazł dodatkowe pieniądze i kilka dni temu wybrał ofertę SOR-a. To oznacza debiut w Polsce zupełnie nowego autobusu czeskiego producenta.
Przypomnijmy, że tyski przewoźnik ma dosyć ambitny plan. W ciągu najbliższych kilku lat chce wyeliminować ze swojej floty autobusy z silnikami diesla. W 2024 roku każdy autobus spółki ma posiadać napęd gazowy. W tym celu przewoźnik przy wsparciu unijnym w ramach POIŚ chce pozyskać 50 pojazdów na CNG. Pierwszym etapem w realizacji tej strategii był zakup 10 gazowych minibusów. PKM zamówił takie pojazdy u MMI.
Kolejnym etapem jest zakup większych autobusów. Chodzi o pojazdy klasy MIDI Mają to być konstrukcje z nadwoziami o długości 8,9 – 10,9 m, szerokości do 2,55 m i nie wyższe niż 3,45 m. Każdy umożliwi podróż min. 60 pasażerom, w tym nie mniej niż 26 na miejscach siedzących. Dostęp na pokład ma być zapewniony przez dwa wejścia w układzie 2-2-0 lub 1-2-0. Za pierwszym razem PKM unieważnił przetarg, gdyż nie chciał przystać na ofertę Scanii. Ogłoszono więc nowe postępowanie, a termin dostawy skrócono z 12 do 9 miesięcy.
23 listopada 2018 r. upłynął termin składania ofert. Tyski przewoźnik na zakup 8 sztuk gazowych małych autobusów dalej dysponował budżetem w wysokości 7 872 000 PLN brutto. To oznacza, że maksymalny koszt pozyskania jednego utrzymał się dalej na poziomie 800 000 PLN netto. Dwie oferty, które wczoraj otwarto przewyższają te szacunki. Jednak nie sposób odnieść wrażenia, że PKM uparcie utrzymywał zaniżony budżet.
Droższą ofertę przedstawiła Scania. Propozycja producenta opiewa na 9 676 656 PLN brutto. Daje to cenę jednostkową za autobus w wysokości 983 400 PLN netto, a więc taniej w porównaniu z poprzednią propozycję. Wtedy jeden Citywide 10,9LF CNG został wyceniony na 995 000 PLN netto.
Tańszą ofertę przedstawił SOR, który jest sporą niespodzianką w tym przetargu. Czeski producent zaoferował 8 MIDI-gazowców za 8 841 240 PLN brutto. Daje to cenę jednostkową za autobus w wysokości 898 500 PLN netto. Wydaje się nam, że chodzi o autobusy CNG10,5. I trzeba przyznać, że na pierwszy rzut oka jak na SOR-a to dosyć wysoka cena.
Karty jednak dalej musiał rozdać tyski PKM. I znów najważniejszą okazały się finanse. Tym razem spółka zdecydowała się poszukać dodatkowych środków. Te się znalazły i 18 stycznia ogłoszono wyniki przetargu. Tyski przewoźnik za lepszą wskazał ofertę SOR-a. Czeski producent wygrał ze Scanią nie tylko ceną, ale także niższym spalaniem gazu.
Pozostaje więc czekać na podpisanie umowy i na jesieni będziemy świadkami debiutu kolejne gazowej konstrukcji SOR-a w Polsce. Do kursujących już na Śląsku CNG12 dołączy osiem CNG10,5.
Równolegle PKM cały czas prowadzi przetarg na dostawę 43 autobusów na CNG. Chodzi o 20 klasy MAXI i 23 przegubowe. Otwarcie ofert już niedługo i kto wie czy w nim także nie będziemy świadkami niespodzianek.
Źródło : http://infobus.pl/