Wielu przewoźników, jeden bilet.
Zarząd Województwa Śląskiego podjął decyzję o przystąpieniu Kolei Śląskich do Wspólnego Biletu. Wspólny Bilet to oferta umożliwiająca podróżowanie pociągami kilku przewoźników na podstawie jednego biletu zakupionego w kasie przed podróżą. Daje on korzystniejszą cenę niż bilety kupowane oddzielnie, dzięki zastosowaniu tzw. taryfy degresywnej – dla podróżnych oznacza to, że cena każdego kilometra zmniejsza się wraz z długością podróży.
– Wspólny bilet to zachęta dla pasażerów, by wybierali transport publiczny i korzystali z możliwości, jakie daje kolej. W dobie internetu mobilnego i aplikacji w telefonie wspólny bilet powinien być normą, dlatego te zmiany cieszą. To także poprawa informacji pasażerskiej o połączeniach i kompleksowe jej rozwiązanie już na etapie zakupu biletu – podkreśla Jakub Chełstowski, marszałek województwa śląskiego.
Przedstawiciele Kolei Śląskich podpisali porozumienie z pozostałymi przewoźnikami kolejowymi dotyczące udziału w tym projekcie.
– To konkretny przykład dobrej współpracy rządu z samorządem, obiecanej przez Zjednoczoną Prawicę. Jestem przekonany, że decyzja o wdrożeniu Wspólnego Biletu, którą podjęliśmy 7 grudnia na Zarządzie Samorządu Województwa Śląskiego, będzie dużym udogodnieniem dla każdego podróżującego koleją – ocenia marszałek Michał Woś.
Prace nad projektem prowadzone pod przewodnictwem Grupy PKP oraz Ministerstwa Infrastruktury trwały od ponad roku. 9 grudnia Wspólny Bilet został wprowadzony u sześciu pierwszych przewoźników: PKP Intercity, Przewozów Regionalnych, PKP Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście, Kolei Wielkopolskich i Kolei Mazowieckich.
Pozostali przewoźnicy – w tym Koleje Śląskie – podpisali porozumienia i czekają na finalizację prac technicznych związanych z możliwością sprzedaży Wspólnego Biletu w swoich kasach, które będą opatrzone specjalnym logiem.
– Bardzo się cieszę, że Polskie Koleje Państwowe wdrożyły system Wspólnego Biletu. To oznacza większą wygodę dla pasażerów. Podróżni nie muszą wiedzieć, jak nazywa się przewoźnik, z którego usług korzystają. Mają natomiast prawo oczekiwać dobrej usługi. I taką dobrą usługą jest Wspólny Bilet – powiedział Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.
Na początku Wspólny Bilet będzie dostępny w ponad 630 okienkach kasowych w całej Polsce, a na podróże pociągami części przewoźników także przez internet, w systemie BILKOM. Docelowo (do końca stycznia 2019 r.) Wspólny Bilet obejmie swoim zasięgiem także Koleje Dolnośląskie, Koleje Małopolskie, Koleje Śląskie i Arrivę RP, dzięki czemu będzie mogło z niego skorzystać ponad 90 proc. wszystkich pasażerów polskich kolei.