43 autobusy na CNG dla PKM Tychy.

 


Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Tychach szuka dostawców kolejnych autobusów na CNG. Tym razem na celowniku spółki są 23 przegubowce i 20 pojazdów klasy MAXI. Lekturę SIWZ zaczynamy od tych ostatnich.

Warunki formalne ogłoszonego w drugiej połowie października postępowania opisaliśmy tutaj. Wybrany przez PKM dostawca będzie musiał przekazać gazowe solówki między 1 a 25 stycznia 2020 r. Spółka przyjęła szacunkową wartość tego zadania na 20 011 800 PLN netto. To daje wycenę na poziomie 1 000 590 PLN netto za jeden autobus. Tyski przewoźnik dalej wymaga objęcia pojazdów standardową, a więc dwuletnią gwarancją całopojazdową.

Oferty, które otrzyma tyski PKM zostaną ocenione w bardzo prosty sposób. Posłużą temu cztery kryteria. Cena ma 75% wagi. Łącznie 20% można uzyskać za zaoferowanie krótkich gazowców, które mają jak najniższe zużycie CNG w warunkach testu SORT2 (10%) oraz z silnikami o pojemności powyżej 12 l (10%). Pozostałe 5% punktów to premia dla producentów, którzy prócz swoich autobusów mają także swoje silniki.

PKM interesują wyłącznie autobusy całkowicie niskopodłogowe. Mają to być konstrukcje z nadwoziami o długości 11,9 – 12,2 m, szerokości do 2,55 m i nie wyższe niż 3,4 m. Każdy umożliwi podróż min. 89 pasażerom, w tym nie mniej niż 20 na miejscach siedzących. Przynajmniej 2 fotele mają być dostępne z niskiej podłogi. Dostęp na pokład ma być zapewniony przez trzy wejścia w układzie 2-2-2.

Pojazdy mają być napędzane silnikami gazowymi, które spełniają normę Euro 6. Dodatkowo muszą być one przystosowane do tankowania biogazem. Muzą to być jednostki o pojemności min. 7,7 l. Nie mogą być one słabsze niż 200 kW i osiągać min. 1000 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Zostaną one zblokowane z automatycznymi skrzyniami biegów ze zwalniaczami hydraulicznymi. Przekładnia musi posiadać oprogramowanie umożliwiające optymalizację zużycia paliwa. Nie zabraknie oczywiście systemu detekcji i gaszenia pożaru w komorze silnika.

Autobusy muszą posiadać klimatyzację z funkcją rozdzielenia pracy osobno na przestrzeń pasażerską i kabinę kierowcy. Moc agregatu ma być nie mniejsza niż 21 kW. Naturalna wentylacja ma być zapewniona przez wywietrzniki dachowe oraz przynajmniej sześć okien przesuwnych. Pasażerowie będą mieli do dyspozycji gniazdka z portami USB. Nie zabraknie oczywiście także monitoringu.

Czas na SIP. PKM wymaga zamontowania trzech zewnętrznych wyświetlaczy diodowych o wysokiej rozdzielczości. W środku znajdą się dwie tablice- jedna LED o rozdzielczości 120 x 16 pkt oraz LCD o przekątnej 23″. Do tego oczywiście autobusy muszą posiadać GPS. Tyska spółka chce także, aby pojazdy były przystosowane do montażu urządzeń ŚKUP.

Najmocniejszą kartą w tym przetargu dysponuje MAN. W nieco gorszej pozycji są Scania i… Iveco, które tracą do producenta „lwów” 5 pkt za pojemność silników. Wreszcie zostaje jeszcze Mercedes (zarówno z Citaro jak i Conecto NGT), który za niespełna ośmiolitrowy silnik punktów w ogóle nie zdobędzie i na start traci 10 pkt. Może więc być bardzo ciekawie.


Źródło : http://infobus.pl/