Koncert „Tribute To Joe Zawinul” /jazz! OPEN MIND 2018 edycja II/
Projekt Tribute To Joe Zawinul powstał z inicjatywy Pawła Tomaszewskiego w związku z powołaniem do życia pierwszej w Polsce klasy elektronicznych instrumentów klawiszowych przy Akademii Muzycznej w Katowicach. Projektem tym Artyści pragną oddać hołd jednemu z najbardziej wpływowych instrumentalistów oraz twórców jazzu i muzyki świata jakim był Joe Zawinul. W repertuarze znajdą się utwory z czasów współpracy Zawinula z saksofonistą Julianem Cannonballem Adderley’em, trębaczem Milesem Davisem, zespołem Weather Report oraz z okresu jego autorskiego projektu – The Zawinul Syndicate. W zespole oprócz lidera wystąpią studenci Instytutu Jazzu, m.in. klasy elektronicznych instrumentów klawiszowych.
Paweł Tomaszewski – lider, instrumenty klawiszowe
Piotr Dziadkowiec – instrumenty klawiszowe
Arek Grygo – instrumenty klawiszowe
Filip Miguła – instrumenty klawiszowe
Artur Jargiło – trąbka, fluegelhorn
Jarek Kaczmarczyk – saksofon tenorowy oraz sopranowy
Jonasz Stępień – gitara elektryczna
Mateusz Szewczyk – gitara basowa
Tomek Machański – perkusja
Patryk Zakrzewski – instrumenty perkusyjne
Program:
Black Market – Joe Zawinul
Teen Town – Jaco Pastorius
Mercy, Mercy, Mercy – Joe Zawinul
East 12th Street Band – Joe Zawinul
In A Silent Way – Joe Zawinul
Birdland – Joe Zawinul
The Chicken – Jaco Pastorius
Paweł Tomaszewski
Pianista, kompozytor, aranżer, producent. Wykładowca w Instytucie Jazzu im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Absolwent tej samej uczelni z wykształceniem w dwóch fakultetach: fortepian (2007) oraz kompozycja i aranżacja (2006). W 2013 uzyskał tytuł doktora w specjalności gra na fortepianie.
Zdobywca Grand Prix oraz nagród indywidualnych wszystkich najważniejszych konkursów jazzowych w Polsce (m.in. Bielska Zadymka Jazzowa, Jazz Juniors, Jazz Nad Odrą). Koncertował na scenach całego świata z polskimi i międzynarodowymi gwiazdami muzyki jazzowej i rozrywkowej. Występował w składach bardzo zróżnicowanych aparatów wykonawczych – od koncertów solowych po koncerty z orkiestrami symfonicznymi i big-bandami. Odznaczony Złotym Laurem Umiejętności i Kompetencji w dziedzinie „Kultura” w 2015.
W swojej karierze pracował z wybitnymi artystami, reprezentującymi różnorodne gatunki w muzyce. Występował u boku takich gwiazd jak: Steve Vai, Nigel Kennedy, Maria Schneider, Rick Margitza, Eric Marienthal, Dean Brown, Xantone Blacq, Larry Coryell, Michał Urbaniak, Krzesimir Dębski, Jarosław Śmietana, Urszula Dudziak, Edyta Bartosiewicz, Natalia Kukulska, Mieczysław Szcześniak, Adam Bałdych i wielu innych.
Nagrał kilkadziesiąt płyt CD z różnymi wykonawcami, w tym płytę autorską – Tomaszewski Trio – Actual Proof oraz dwie współautorskie Myrczek & Tomaszewski – Love Revisited i Marta Król & Paweł Tomaszewski Group – Tribute To The Police.
Brał udział w licznych nagraniach telewizyjnych, filmowych i radiowych w charakterze producenta muzycznego, aranżera, kierownika muzycznego oraz solisty.
Posiada w swoim dorobku wiele kompozycji znajdujących się na płytach autorskich oraz innych wykonawców, jak również jest kompozytorem dwóch dużych dzieł: Symphony of the Galaxies – utworu na kwintet jazzowy oraz orkiestrę smyczkową napisanego na zamówienie festiwalu Jazz Jamboree oraz Polish Jazz Symphony na orkiestrę symfoniczną i big-band napisanej na 10. Silesian Jazz Festival.
Jest założycielem pierwszej w Polsce klasy elektronicznych instrumentów klawiszowych na Akademii Muzycznej w Katowicach. Wykładał na Międzynarodowych Warsztatach Jazzowych w Puławach, Chodzieży, Szczecinie, Nysie, Sankt Petersburgu oraz Archangielsku.
Joe Zawinul (1932-2007)
Amerykański pianista/klawiszowiec pochodzenia austriackiego, kompozytor, aranżer, lider. Obok Milesa Davisa, Johna McLaughlina i Chicka Corei jest uważany za jednego z czołowych przedstawicieli stylu fusion (nazywanego także jazz-rockiem lub electric jazzem). Jako jeden z pierwszych zaczął wprowadzać do jazzu instrumentarium elektroniczne; używał fortepianu elektrycznego, syntezatorów analogowych i cyfrowych, automatów perkusyjnych, samplerów, rejestratorów dźwięku, przetworników brzmienia. Na początku lat 60. grał w zespole Cannoballa Adderleya; w tym okresie powstał jego temat „Mercy, Mercy, Mercy”, który stał się później standardem jazzu. Na przełomie lat 60. i 70. współpracował z Milesem Davisem (m.in. albumy „In A Silent Way”, „Bitches Brew”); skomponowane wtedy utwory, m.in. „In A Silent Way” i „Pharaoh`s Dance”, stanowiły przełom w zakresie budowania formy i brzmienia. Największe uznanie i sukces komercyjny osiągnął jako lider formacji Weather Report, która działała w latach 1970-1986 i nagrała 16 albumów. Z tego okresu pochodzą najpopularniejsze tematy Zawinula, m.in. „Orange Lady”, „Boogie Woogie Waltz”, „A Remark You Made”, Black Market”, „Teen Town”, „Nubian Sundance” oraz absolutny hit – „Birdland”, który do repertuaru włączali tacy wykonawcy, jak Quincy Jones czy grupa Manhattan Transfer. W II połowie lat 80. występował solo, od 1988 do śmierci kierował grupą The Zawinul Syndicate, grającą fuzję jazzu, rocka i world music (m.in. utwory: „King Hip”, „Three Postcards”, „Crillo”).
Bogdan Chmura
Patroni medialni:
Źródło : https://teatrmaly.tychy.pl/