Będzie 10 nowych mikrobusów CNG w Tychach.

 


Wczoraj w siedzibie naszej spółki miało miejsce podpisanie kontraktu na dostawę 10 nowych mikrobusów. Dostawcą pojazdów będzie firma MMI Sp. z o.o. ze Zbyszewa. To największe w kraju i jedno z największych w Europie zamówienie na dostawę mikrobusów dla komunikacji miejskiej, zasilanych sprężonym gazem ziemnym.

Cena zakupu wszystkich pojazdów wynosi 6.300.000 zł netto (brutto w wysokości 7.749.000 zł).

– Zakup mikrobusów współfinansowanyjest ze środków unijnych w ramach dużego projektu pn. „Zakup nowoczesnego taboru autobusowego z napędem ekologicznym na potrzeby rozwoju transportu publicznego w podregionie tyskim” . Całość obejmuje kompleksową przebudowę zajezdni, zakup 61 pojazdów komunikacji miejskiej oraz 2 pojazdów serwisowych i będzie kosztowała według szacunków ponad 160 milionów złotych – mówi Andrzej Kowol – prezes PKM Tychy.

PKM Tychy obecnie ma 17 mikrobusów. Po zrealizowaniu zamówienia dysponować będziemy jedną z największych flot mikrobusowych w Polsce. Zamówione pojazdy marki MMI typu IVECO 72C URBY przeznaczone będą do świadczenia usług przewozowych w ramach komunikacji miejskiej na rzecz mieszkańców Miasta Tychy oraz gmin członków Porozumienia Tyskiego.

– PKM wykonuje przewozy na liniach mikrobusowych własnym taborem od 2017 roku. Mikrobusy dostosowane są do warunków komunikacji miejskiej – niskopodłogowe, przystosowane do przewozu pasażerów poruszających się na wózkach inwalidzkich. Rocznie wykonujemy ponad 1,2 mln km z pomocą mikrobusów dla mieszkańców następujących gmin Tychy, Bieruń, Mikołów, Lędziny, Bojszowy, Ornontowice – dodaje prezes Kowol.

Nowe mikrobusy charakteryzują się innowacyjnymi, ekologicznymi rozwiązaniami oraz wyposażeniem ułatwiającym podróż pasażerom. Pojazdy wyposażone będą w rampę dla osób poruszających się na wózku inwalidzkim oraz pasażerów podróżujących z wózkiem do przewozu dzieci. Łączna pojemność każdego z mikrobusów – 32 miejsca. Oprócz tego będą miały klimatyzację przyciemniane szyby, dwa gniazda USB do ładowania urządzeń mobilnych oraz router WiFi.Wszystkie pojazdy zasilane będą sprężonym gazem ziemnym (CNG) i spełniać będą najwyższą normę emisji spalin EURO VI – mówi Michał Kasperczyk – rzecznik prasowy PKM Tychy.

– To ważne z punktu widzenia ochrony środowiska naturalnego. Wybór paliwa – CNG do napędu pojazdów wpisuje się w europejską politykę ekologiczną i naszą miejską – miasta nowoczesnego, ekologicznego i dbającego o środowisko. Pojazdy wyposażone w silniki zasilane sprężonym gazem zmiennym emitują także niższe poziomy hałasu od tych zasilanych olejem napędowym.  Jednocześnie pasażerowie będą mieli zapewnioną najwyższy komfort podróży – mówi Andrzej Dziuba – prezydent Tychów.

Mikrobusy będą mogły być także zasilane biogazem, pozyskiwanym m.in. w procesie oczyszczania ścieków.

– Biogaz jest paliwem odnawialnym, niemal niewykorzystywany do tej pory w krajowym transporcie publicznym. Instalacja napełnienia gazu przystosowana będzie do tankowania przez specjalne zawory, a jeden napełniony zbiornik, da możliwość przejechania co najmniej 300 km– mówi Andrzej Kowol.

Zakup pojazdów napędzanych sprężonym gazem ziemnym przekłada się także na korzyści ekonomiczne. Nowelizacja przepisów o podatku akcyzowym zakłada bowiem wprowadzenie zerowej stawki akcyzy na paliwo CNG, co przekłada się bezpośrednio na niższe koszty usług przewozowych, a w konsekwencji niższe koszty komunikacji miejskiej dla Miasta Tychy oraz gmin Porozumienia Tyskiego.

Niewątpliwą zaletą komunikacji mikrobusowej jest także możliwość organizacji przewozów na obszarach, na których z przyczyn technicznych – gabarytu standardowych autobusów – wykonanie przewozów pasażerskich byłoby niemożliwe ze względu na szerokość oraz ukształtowanie sieci dróg publicznych. Koszt usługi wykonywanej pojazdem mikrobusowym jest znacząco niższy od koszt przewozu wykonywanego autobusem standardowym z uwagi na koszt oraz ilość zużycia paliwa.

Koszt usługi wykonywanej pojazdem mikrobusowym jest znacząco niższy od koszt przewozu wykonywanego autobusem standardowym z uwagi na koszt oraz ilość zużycia paliwa. Pojazd mikrobusowy spala około 20 m3/100km. Spalanie standardowego autobusu 12-metrowego wynosi ponad 45 m3/100 km.