Gemini Park Tychy stworzył strefy wypoczynkowe… jak galerie designu.

 


Centra handlowe ewoluują, stając się stopniowo centrami lifestylu. To wiąże sięze zmianami w podejściu do projektowania przestrzeni. Rośnie w nich np. rola stref wypoczynku. Te z kolei stają się coraz oryginalniejsze. Przykład na to można znaleźć w Tychach, w nowo otwartym Gemini Park, gdzie powstało aż 11 różnych stref relaksu, wypełnionych meblami projektu znanych designerów m.in. z Danii, Stanów Zjednoczonych i Francji.

Więcej relaksu na zakupach

Centra handlowe to tylko sklepy? Już nie. W galeriach zachodzą zmiany. Coraz więcej obiektów adaptuje ideę tzw. trzeciego miejsca, tworząc na pasażu lub w otoczeniu galerii przestrzenie, w których można spędzić wolny czas, spotkać się z przyjaciółmi, zjeść, wypić kawę lub bawić się z dala od domowych obowiązków i pracy.

Pociąga to za sobą coraz liczniejsze inwestycje galerii w tego typu miejsca. Przy centrach handlowychwyrastają dziś zielone strefy relaksu, place zabaw, a nawet lodowiska i boiska.  Zagospodarowywane są m.in. dachy, tarasy i sąsiadujące z galeriami parki. Coraz oryginalniejwyglądają także przestrzenie we wnętrzach galerii. Tam powstają m.in. nowoczesne strefy restauracyjne i strefy wypoczynkowe.

Rozwój tych ostatnich jest dziś dla wielu galerii priorytetem. – Ciekawie i z pomysłem zaprojektowana strefa relaksu, posiadająca jakiś element „WOW!”, sprawia, że klienci więcej czasu spędzają w galerii. I to nie tylko na zakupach. Zaczynają traktować przestrzeń galerii, jak własną przestrzeńdedykowanążyciu towarzyskiemu i rodzinnemu. W efekcie częściej odwiedzając centrum handlowemówi Anna Malcharek, dyrektor zarządzający Gemini Holding.

Strefy relaksu jak galerie designu?

Przykład na to, jak oryginalnie mogą wyglądać strefy relaksu, spełniające założenia trzeciego miejsca,można znaleźć m.in. w niedawno otwartej w Tychach galerii Gemini Park. Tam na powierzchni ponad36,6 tys. m kw. inwestor stworzył aż 11 przestrzeni wypoczynkowych, które wypełniają zarówno placegalerii, jak również aleje handlowe.

Zamiast tradycyjnych stref wypoczynku z krzesłami, stolikami i ławkami, zaprojektowaliśmy galerie dobrego designu. W 11 punktach galerii zaaranżowano miejsca wypełnione m.in. sofami,pufami, fotelami projektu najlepszych designerów. Dobrano przy tym tak meble, aby zaakcentowaćartystyczny klimat tych miejsc. W efekcie każda ze stref wygląda jak abstrakcyjny, wielobarwny obraz.Sama kolorystyka mebli to z kolei nawiązanie do różnych okresów w malarstwiemówi AdriannaKonopniak architekt z firmy WES.expert, która wraz z zespołem projektowała strefy relaksu wGemini Park.

Na ten „obraz” składają się dziś meble autorstwa tak znanych projektantów jak: Ronan & ErwanBouroullec, Charles & Ray Eames, Edward Barber &Jay Osgerby, Hella Jongerius czy JasperMorrison, a także takich marek jak Plus Halle, Arper i Vitra. Wśród dobranych przez projektantówelementów znaleźć można także kilka kultowych projektów m.in. abstrakcyjne figurki psa projektu FinaEero Aarnio, siedziska-słonie projektu amerykańskiego duetu Charles &Ray Eames, czy foteleHavana projektu duńskiego duetu Busk + Hertzog.

To największe nagromadzenie nowoczesnego designu w galerii handlowej na Śląsku. Takdobraliśmy meble, ale także projektantów, aby pokazać ich najciekawsze, często kultowe jużrealizacje. W efekcie przebywając w galerii handlowej, przez chwilę możemy poczuć się jak w galeriisztuki. To oderwanie się od komercyjnego klimatu sprzyja relaksowi – mówi architekt.

Co jednak istotne, oryginalne podejście do przestrzeni w Gemini Parknie zaburzyło ich funkcji. –  Dwie największe strefy wypoczynku, mająca 49 m kw. strefa, która wita klientów  przy wejściu i licząca 253 m kw. strefa „elipsa” w jednym z centralnych punktów galeriito dziś miejsca spotkań, integracji i wydarzeń.To również miejsca, gdzie można odpocząć, napić się kawy czy umówić ze znajomymi. 9 mniejszych stref rozsianych wzdłuż pasażu pełni z kolei funkcje przystankowe, ale także funkcję „poczekalni”. Nowoczesny design to dodatkowy  elementem tworzący klimat miejsca – mówi Tomasz Misztalewski, dyrektor Gemini Park Tychy.

Projektując strefy postawiono na elastyczność, tworząc w ramach każdej z nich dodatkowe podstrefy. – Mieliśmy na uwadze, że osoby odwiedzające galerię mają różne potrzeby i z odmiennych powodów przychodzą do centrum handlowego. Dlatego podczas projektowania stref wspólnychzadbaliśmy o różne funkcje. Elastyczna przestrzeń sprawia, że każdy gość znajdzie dla siebie właściwe miejscezabezpieczające jego prywatność, pozwalające na spotkanie, rozmowę biznesową, jak i na spędzenieczasu z przyjaciółmi, czy rodzinądodaje Radosław Zawalski, project manager z firmy WES.expert.

Projektanci nie zapomnieli także o praktycznej stronie. W strefach zamontowano m.in. stoliki prądowe dające możliwość ładowania urządzeń mobilnych i laptopów. Na terenie galerii, a tym samych w ramach funkcjonujących stref,działa także ogólnodostępne wi-fi. – Dzięki wi- fistrefa wypoczynku może w prosty sposób stać się strefą coworkingu. Tak przygotowaliśmy i zaaranżowaliśmy te miejsca, aby można było je w każdej chwili wykorzystaćrównież jako miejsca  spotkań  biznesowych lub pracy dla osób nie mających swojego biura – podkreślaTomasz Misztalewski.

Gemini Park stawia na trzecie miejsca

Nietypowy pomysł na strefy wypoczynku nie jest jednak pierwszym w rodzinie galerii Gemini Park. W 2016 roku w Gemini Park Bielsko-Biała powstał ekopark „W Dechę”, pierwsza tego typu inwestycja centrum handlowego w Polsce.

Na powierzchni ponad 5 tys. m kw. galeria stworzyła edukacyjno-rekreacyjną, w pełni ekologiczną przestrzeń z kilkunastoma atrakcjami, dzięki którym dzieci mogą poszerzać swoją wiedzę na temat m.in. ekologii czy fizyki. Dodatkowo w bezpośrednim sąsiedztwie ekoparku powstał także park linowy. Dziś to miejsce spełnia w Bielsku-Białej ważną rolę edukacyjną i rekreacyjna, jest także popularnym miejscem spotkań i integracji mieszkańców Podbeskidzia.

Takich miejsc w galeriach i w ich otoczeniu powstawać  będzie więcej, bo zmieniają się oczekiwania wobec centrów handlowych. Jeszcze kilka lat temu galerie handlowe było kojarzone przede wszystkim z dobrą ofertą, łatwym dojazdem i wygodnym parkingiem, dziś mamy do czynienia nie tylko złożonym doświadczeniem zakupowym, ale również lifestylowym. Jednym z jego integralnych elementów jest przestrzeń. Ta musi być coraz bardziej społeczna i coraz bardziej pomysłowa mówi Anna Malcharek.

***

Gemini Park to jedna z najnowocześniejszych galerii handlowych w Polsce i pierwsza tak duża w Tychach.  Na powierzchni 36,6 tys. m kw. ma znaleźć się docelowo 130 sklepów, restauracji i punktów usługowych. Obiekt położony jest w bezpośrednim sąsiedztwie uczęszczanej trasy DK1, łączącej m.in. Śląsk z Podbeskidziem, zaledwie 3,5 km od ścisłego centrum miasta. W gronie najemców galerii znajdują się m.in: H&M, TK Maxx, Reserved, Vistula, Wólczanka, Bytom, Top Secret, Cropp, Mohito, Sinsay, House, Kubenz, Quiosque, Big Star, Lavard, Diverse, Medicine, Monnari, Pako Lorente, Szachownica, Calzedonia, Gatta, Orsay, Lee/Wrangler/Levi’s, Apart, W.Kruk, By Dziubeka, Swiss, Time Trend, Yes, CCC, Deichmann, Ochnik, Ryłko, Wittchen, Wojas, Komfort, Komfort Łazienki, Jysk, Home&Deco, Home&You, Pepco, Homla, Douglas, Endorphine, Hebe, Inglot, Rossmann, Vision Express, Yves Rocher, Ziaja, Empik, Kolporter, Świat Książki, Smyk, Coccodrillo. Usługi  w Gemini Park to aż 22 punkty, m.in. Fabryka Formy, salony Orange, T-Mobile, Play, Plus, Poczta Polska, Maxi ZOO, Tauron, Itaka, Rainbow Tours czy E-Smoking World. Operatorem spożywczym galerii jest supermarket Piotr i Paweł. W centrum handlowym znajduje się także 10 restauracji i kawiarni, w tym KFC, McDonald’s, City Kebab, Czas na herbatę, Grycan, Lodomania, Olimp, Słodka Małpa, Companieros i Thai Express.