Gemini Park Tychy stworzył strefy wypoczynkowe… jak galerie designu.
Centra handlowe ewoluują, stając się stopniowo centrami lifestylu. To wiąże sięze zmianami w podejściu do projektowania przestrzeni. Rośnie w nich np. rola stref wypoczynku. Te z kolei stają się coraz oryginalniejsze. Przykład na to można znaleźć w Tychach, w nowo otwartym Gemini Park, gdzie powstało aż 11 różnych stref relaksu, wypełnionych meblami projektu znanych designerów m.in. z Danii, Stanów Zjednoczonych i Francji.
Więcej relaksu na zakupach
Centra handlowe to tylko sklepy? Już nie. W galeriach zachodzą zmiany. Coraz więcej obiektów adaptuje ideę tzw. trzeciego miejsca, tworząc na pasażu lub w otoczeniu galerii przestrzenie, w których można spędzić wolny czas, spotkać się z przyjaciółmi, zjeść, wypić kawę lub bawić się z dala od domowych obowiązków i pracy.
Pociąga to za sobą coraz liczniejsze inwestycje galerii w tego typu miejsca. Przy centrach handlowychwyrastają dziś zielone strefy relaksu, place zabaw, a nawet lodowiska i boiska. Zagospodarowywane są m.in. dachy, tarasy i sąsiadujące z galeriami parki. Coraz oryginalniejwyglądają także przestrzenie we wnętrzach galerii. Tam powstają m.in. nowoczesne strefy restauracyjne i strefy wypoczynkowe.
Rozwój tych ostatnich jest dziś dla wielu galerii priorytetem. – Ciekawie i z pomysłem zaprojektowana strefa relaksu, posiadająca jakiś element „WOW!”, sprawia, że klienci więcej czasu spędzają w galerii. I to nie tylko na zakupach. Zaczynają traktować przestrzeń galerii, jak własną przestrzeńdedykowanążyciu towarzyskiemu i rodzinnemu. W efekcie częściej odwiedzając centrum handlowe – mówi Anna Malcharek, dyrektor zarządzający Gemini Holding.
Strefy relaksu jak galerie designu?
Przykład na to, jak oryginalnie mogą wyglądać strefy relaksu, spełniające założenia trzeciego miejsca,można znaleźć m.in. w niedawno otwartej w Tychach galerii Gemini Park. Tam na powierzchni ponad36,6 tys. m kw. inwestor stworzył aż 11 przestrzeni wypoczynkowych, które wypełniają zarówno placegalerii, jak również aleje handlowe.
– Zamiast tradycyjnych stref wypoczynku z krzesłami, stolikami i ławkami, zaprojektowaliśmy galerie dobrego designu. W 11 punktach galerii zaaranżowano miejsca wypełnione m.in. sofami,pufami, fotelami projektu najlepszych designerów. Dobrano przy tym tak meble, aby zaakcentowaćartystyczny klimat tych miejsc. W efekcie każda ze stref wygląda jak abstrakcyjny, wielobarwny obraz.Sama kolorystyka mebli to z kolei nawiązanie do różnych okresów w malarstwie – mówi AdriannaKonopniak architekt z firmy WES.expert, która wraz z zespołem projektowała strefy relaksu wGemini Park.
Na ten „obraz” składają się dziś meble autorstwa tak znanych projektantów jak: Ronan & ErwanBouroullec, Charles & Ray Eames, Edward Barber &Jay Osgerby, Hella Jongerius czy JasperMorrison, a także takich marek jak Plus Halle, Arper i Vitra. Wśród dobranych przez projektantówelementów znaleźć można także kilka kultowych projektów m.in. abstrakcyjne figurki psa projektu FinaEero Aarnio, siedziska-słonie projektu amerykańskiego duetu Charles &Ray Eames, czy foteleHavana projektu duńskiego duetu Busk + Hertzog.
– To największe nagromadzenie nowoczesnego designu w galerii handlowej na Śląsku. Takdobraliśmy meble, ale także projektantów, aby pokazać ich najciekawsze, często kultowe jużrealizacje. W efekcie przebywając w galerii handlowej, przez chwilę możemy poczuć się jak w galeriisztuki. To oderwanie się od komercyjnego klimatu sprzyja relaksowi – mówi architekt.
Co jednak istotne, oryginalne podejście do przestrzeni w Gemini Parknie zaburzyło ich funkcji. – Dwie największe strefy wypoczynku, mająca 49 m kw. strefa, która wita klientów przy wejściu i licząca 253 m kw. strefa „elipsa” w jednym z centralnych punktów galeriito dziś miejsca spotkań, integracji i wydarzeń.To również miejsca, gdzie można odpocząć, napić się kawy czy umówić ze znajomymi. 9 mniejszych stref rozsianych wzdłuż pasażu pełni z kolei funkcje przystankowe, ale także funkcję „poczekalni”. Nowoczesny design to dodatkowy elementem tworzący klimat miejsca – mówi Tomasz Misztalewski, dyrektor Gemini Park Tychy.
Projektując strefy postawiono na elastyczność, tworząc w ramach każdej z nich dodatkowe podstrefy. – Mieliśmy na uwadze, że osoby odwiedzające galerię mają różne potrzeby i z odmiennych powodów przychodzą do centrum handlowego. Dlatego podczas projektowania stref wspólnychzadbaliśmy o różne funkcje. Elastyczna przestrzeń sprawia, że każdy gość znajdzie dla siebie właściwe miejscezabezpieczające jego prywatność, pozwalające na spotkanie, rozmowę biznesową, jak i na spędzenieczasu z przyjaciółmi, czy rodziną – dodaje Radosław Zawalski, project manager z firmy WES.expert.
Projektanci nie zapomnieli także o praktycznej stronie. W strefach zamontowano m.in. stoliki prądowe dające możliwość ładowania urządzeń mobilnych i laptopów. Na terenie galerii, a tym samych w ramach funkcjonujących stref,działa także ogólnodostępne wi-fi. – Dzięki wi- fistrefa wypoczynku może w prosty sposób stać się strefą coworkingu. Tak przygotowaliśmy i zaaranżowaliśmy te miejsca, aby można było je w każdej chwili wykorzystaćrównież jako miejsca spotkań biznesowych lub pracy dla osób nie mających swojego biura – podkreślaTomasz Misztalewski.
Gemini Park stawia na trzecie miejsca
Nietypowy pomysł na strefy wypoczynku nie jest jednak pierwszym w rodzinie galerii Gemini Park. W 2016 roku w Gemini Park Bielsko-Biała powstał ekopark „W Dechę”, pierwsza tego typu inwestycja centrum handlowego w Polsce.
Na powierzchni ponad 5 tys. m kw. galeria stworzyła edukacyjno-rekreacyjną, w pełni ekologiczną przestrzeń z kilkunastoma atrakcjami, dzięki którym dzieci mogą poszerzać swoją wiedzę na temat m.in. ekologii czy fizyki. Dodatkowo w bezpośrednim sąsiedztwie ekoparku powstał także park linowy. Dziś to miejsce spełnia w Bielsku-Białej ważną rolę edukacyjną i rekreacyjna, jest także popularnym miejscem spotkań i integracji mieszkańców Podbeskidzia.
– Takich miejsc w galeriach i w ich otoczeniu powstawać będzie więcej, bo zmieniają się oczekiwania wobec centrów handlowych. Jeszcze kilka lat temu galerie handlowe było kojarzone przede wszystkim z dobrą ofertą, łatwym dojazdem i wygodnym parkingiem, dziś mamy do czynienia nie tylko złożonym doświadczeniem zakupowym, ale również lifestylowym. Jednym z jego integralnych elementów jest przestrzeń. Ta musi być coraz bardziej społeczna i coraz bardziej pomysłowa –mówi Anna Malcharek.
***
Gemini Park to jedna z najnowocześniejszych galerii handlowych w Polsce i pierwsza tak duża w Tychach. Na powierzchni 36,6 tys. m kw. ma znaleźć się docelowo 130 sklepów, restauracji i punktów usługowych. Obiekt położony jest w bezpośrednim sąsiedztwie uczęszczanej trasy DK1, łączącej m.in. Śląsk z Podbeskidziem, zaledwie 3,5 km od ścisłego centrum miasta. W gronie najemców galerii znajdują się m.in: H&M, TK Maxx, Reserved, Vistula, Wólczanka, Bytom, Top Secret, Cropp, Mohito, Sinsay, House, Kubenz, Quiosque, Big Star, Lavard, Diverse, Medicine, Monnari, Pako Lorente, Szachownica, Calzedonia, Gatta, Orsay, Lee/Wrangler/Levi’s, Apart, W.Kruk, By Dziubeka, Swiss, Time Trend, Yes, CCC, Deichmann, Ochnik, Ryłko, Wittchen, Wojas, Komfort, Komfort Łazienki, Jysk, Home&Deco, Home&You, Pepco, Homla, Douglas, Endorphine, Hebe, Inglot, Rossmann, Vision Express, Yves Rocher, Ziaja, Empik, Kolporter, Świat Książki, Smyk, Coccodrillo. Usługi w Gemini Park to aż 22 punkty, m.in. Fabryka Formy, salony Orange, T-Mobile, Play, Plus, Poczta Polska, Maxi ZOO, Tauron, Itaka, Rainbow Tours czy E-Smoking World. Operatorem spożywczym galerii jest supermarket Piotr i Paweł. W centrum handlowym znajduje się także 10 restauracji i kawiarni, w tym KFC, McDonald’s, City Kebab, Czas na herbatę, Grycan, Lodomania, Olimp, Słodka Małpa, Companieros i Thai Express.