Kolej metropolitalna w 2020 roku ?
Chodzi o przedsięwzięcie zarządcy kolejowej infrastruktury pod nazwą: „Prace na podstawowych ciągach pasażerskich na obszarze Śląska, etap I: linia E 65 na odc. Będzin – Katowice – Tychy – Czechowice Dziedzice – Zebrzydowice”. Zostało ono pierwotnie przygotowane pod kątem unijnego instrumentu finansowego Łącząc Europę (CEF – Connecting Europe Facility).
Pierwotnie szacowana na ok. 4 mld zł inwestycja, dzięki zwiększeniu przepustowości między Będzinem a Tychami, miała umożliwić tworzenie na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii tzw. kolei metropolitalnej. Ze względu na brak wystarczającego finansowania z CEF, PLK poinformowały jednak w ub. roku o odłożeniu realizacji zasadniczej części prac na kolejne lata.
Przetargi na wykonanie dokumentacji dla całego zakresu inwestycji (m.in. przygotowanie projektów budowlanych i pozyskanie niezbędnych pozwoleń) PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły w grudniu 2015 r. Przebudowę wszystkich poszczególnych odcinków od wiosny 2016 r. projektuje pięciu wykonawców (łączna wartość tych zamówień to blisko 40 mln zł).
Jak poinformował Jacek Karniewski z biura prasowego PLK, zakończenie prac projektowych wraz z uzyskaniem zgód na budowę dla odcinka Będzin – Katowice Szopienice Południowe spółka planuje obecnie w czerwcu 2019 r., natomiast dla odcinka Katowice Szopienice Południowe – Katowice – Katowice Piotrowice (wraz z wprowadzanymi zmianami dotyczącymi stacji Katowice) – w 2020 r.
Zakończenie prac projektowych dla pozostałych odcinków: Tychy – Most Wisła, Most Wisła – Czechowice Dziedzice – Zabrzeg oraz Zabrzeg – Zebrzydowice zarządca kolejowej infrastruktury przewiduje już we wrześniu br.
Źródło : https://slask.onet.pl/