AUKSO 2.9 – BACH REWRITE / BAŁDYCH / SKALPEL – czyli maj w Mediatece.
Wiosna w Mediatece to nie lada gratka dla miłośników dobrej muzyki różnych gatunków. W przedostatni już miesiąc drugiego sezonu koncertowego firmowanego przez AUKSO zapraszamy Państwa na cztery wyjątkowe wydarzenia wpisane w nasze cykle tematyczne: AUKSO MODERN, NEXT WAVE, POLISH SOUNDS i AUKSO4KIDS. Co przygotowaliśmy dla Państwa w nadchodzącym miesiącu?
Piotr Orzechowski 'Pianohooligan’ – Rhodes Piano
Marcin Świątkiewicz – Wurlitzer Piano
Orkiestra Kameralna Miasta Tychy AUKSO
Marek Moś – dyrygent„Zacznij od Bacha” – radzi Zbigniew Wodecki i warto go posłuchać. Tym bardziej, że nawet kiedy zdaje się nam, że muzykę Jana Sebastiana znamy aż za dobrze, nowe podejście interpretacyjne może nam ją odkryć na nowo. Takim przedsięwzięciem jest zainicjowany przez Filipa Berkowicza projekt Bach Rewrite, w ramach którego utwory lipskiego kantora grane są na pianinach elektroakustycznych Rhodesa i Wurlitzera. Ale choć za instrumentami zasiadają najbardziej niepokorny dziś pianista polskiego jazzu i jego awangardowych okolic oraz jeden z najbardziej utalentowanych klawesynistów młodego pokolenia – Piotr Orzechowski ‘Pianohooligan’ i Marcin Świątkiewicz – ich wizja Bacha nie jest obrazoburcza, choć dopuszcza element twórczej swobody i improwizacji w autorskich kadencjach. Za sprawą brzmienia Bach stał się tu bardziej aktualny, za sprawą Bacha pianiści zbliżyli się do źródeł granej przez siebie muzyki, a słuchaczom została czysta radość. Wszyscy coś zyskali.
„Nieskazitelna, wizjonerska gra” – to recenzent amerykańskiego portalu Jazz Corner. „Bez wątpienia Adam jest najbardziej rozwiniętym technicznie skrzypkiem żyjącym w naszych czasach” – to Frankfurter Allgemeine Zeitung. Pierwsze z brzegu przykłady na to, jak świat reaguje na grę wirtuoza, w którym nie bez powodu upatruje się godnego następcy Zbigniewa Seiferta czy Michała Urbaniaka. Był tzw. cudownym dzieckiem – ale niepokornym. Ze szkoły muzycznej wyleciał za niepoprawne zachowanie i jazzowe aspiracje, by kilka lat później zdobyć stypendium w Berklee College of Music i z wyróżnieniem ukończyć katowicką Akademię Muzyczną. Nagrywa dla prestiżowej niemieckiej wytwórni ACT Music, płyty które zasłużenie zdobywają entuzjastyczne recenzje. Pytany o inspiracje, jednym tchem wymienia Rachmaninowa, Radiohead i polską muzykę ludową. I to słychać.
Niektórzy twierdzą, że Skalpel zajmuje się głównie zdmuchiwaniem kurzu ze starych polskich płyt jazzowych. Sporo w tym racji, zaiste dmuchają ile sił w płucach, ale później nadają tym swoim odkryciom zupełnie nowego blasku – tnąc, klejąc, łącząc w nowe całości i doprawiając elektroniką. Marcin Cichy i Igor Pudło rozpoczęli współpracę w 2000 roku i od razu zwrócili na siebie uwagę DJ-a Vadima, któremu towarzyszyli na lokalnej trasie. Z jego pomocą pierwsze demo Skalpela, zatytułowane – a jakże! – „Polish Jazz” – trafiło w odpowiednie ręce i wrocławski duet podpisał kontrakt płytowy z kultową brytyjską wytwórnią Ninja Tune, jedną z najważniejszych w branży. Dwie płyty – „Skalpel” i „Konfusion” – i jeden Paszport Polityki. Później zespół zawiesił działalność, by powrócić przed dwoma laty świetną płytą „Transit” i porywającymi koncertami.
Joanna Bronisławska aka Asi Mina – prowadzenieDźwięki można wydobywać na różne sposoby. Jedne skaczą a inne pełzają – jak zwierzęta. Pobawimy się w montypythonowskie „Ministerstwo głupich kroków” aby zrozumieć, że artykulację nie tylko słychać, ale także widać. Dowiemy się co oznaczają intrygujące słowa, brzmiące jak zaklęcia: glissando, staccato, col legno, tremolo, legato, pizzicato. Muzycy AUKSO zaprezentują nam techniki charakterystyczne dla instrumentów na których grają. A może razem wymyślimy jakąś zupełnie nową technikę? Wykorzystując folię bąbelkową udźwiękowimy chłodzącą opowieść o pingwinach. Zagramy także na kolorowych workach foliowych tworząc słuchowisko o podniebnych lotach i głębinach oceanu. Szumiąco-szeleszczące brzmienia połączymy z bardziej tradycyjnymi dźwiękami instrumentów takich jak ukulele czy dzwonki chromatyczne.