Tymczasowy profil zaufany.

 


Chcesz załatwiać online sprawy urzędowe, ale nie masz konta w banku, który umożliwia założenie profilu zaufanego (PZ)? Załóż tymczasowy profil zaufany, a z urzędnikiem Ministerstwa Cyfryzacji spotkaj się online.

Jak „standardowo” można założyć PZ:

  • Najprościej zrobić to przez bank – możliwość założenia i jednoczesnego potwierdzenia PZ daje 10 największych banków w Polsce. Ich lista dostępna jest na stronie www.pz.gov.pl. Jeśli korzystamy z bankowości elektronicznej w jednym z nich, założenie profilu zaufanego trwa kilka minut. Wszystko dzięki temu, że bank ma nasze dane – nie musimy więc ich dodatkowo potwierdzać.

WAŻNE! Z tej możliwości można korzystać bez zmian.

  • Druga możliwość założenia profilu zaufanego to wypełnienie wniosku na stronie www.pz.gov.pl, a następnie wizyta w punkcie potwierdzającym. Takich punktów na terenie całej Polski jest ponad 1500. To urzędy gmin, starostwa powiatowe, poczty, oddziały ZUS czy NFZ. Nie każdy jednak może się tam pojawić, a część instytucji w związku z COVID-19 ograniczyła bezpośredni dostęp dla klientów.

Co więc miałyby zrobić osoby, które nie mają konta w odpowiednim banku, nie chcą wychodzić z domu, chcą za to załatwiać online sprawy urzędowe? To właśnie z myślą o nich Ministerstwo Cyfryzacji przygotowało to rozwiązanie – TYMCZASOWY PROFIL ZAUFANY.

Tymczasowy PZ, tak samo jak zwykły, pozwala załatwiać większość spraw urzędowych bez wychodzenia z domu. Różni się tym, że jest ważny trzy miesiące. Mogą go założyć osoby bez konta w odpowiednim banku. Nie jest też konieczna wizyta w punkcie potwierdzającym. Spotkanie z urzędnikiem Ministerstwa Cyfryzacji zostało przeniesione do Internetu.

Pierwszym i najważniejszym krokiem do posiadania tymczasowego profilu zaufanego jest wizyta na portalu www.GOV.pl. Tam należy wybrać usługę „Załóż profil zaufany”, a w niej – tymczasowy profil zaufany. Następnie klikamy przycisk „Załóż tymczasowy profil zaufany”. Od teraz system będzie nas prowadził za rękę.
Po wypełnieniu wszystkich danych, użytkownik podaje adres e-mail, numer telefonu i wybiera termin video rozmowy z urzędnikiem! Zanim go wybierzemy musimy się upewnić, że nasz sprzęt (telefon, tablet, laptop) ma kamerę i mikrofon.

Następnie należy sprawdzić wszystkie swoje dane, które podaliśmy i wysłać wniosek, Na podany numer telefonu otrzymamy kod autoryzacyjny. Wpisujemy go w odpowiednie pole i klikamy „Dalej”.

Na podany adres poczty elektronicznej dostaniemy dwie wiadomości:

  • pierwsza – potwierdzenie założenia konta w serwisie Profil Zaufany,
  • druga – potwierdzenie wysłania wniosku.

WAŻNE! W drugiej wiadomości znajdziemy numer wniosku. Będzie potrzebny podczas rozmowy z urzędnikiem.

Jak wygląda videorozmowa:

  • Urzędnik zadzwoni do nas i poda nam numer naszego wniosku. Należy sprawdzić, czy numer się zgadza z tym, który dostaliśmy w potwierdzeniu. Jeśli tak, możemy kontynuować rozmowę.
  • Na nasz adres e-mail dostaniemy link do rozmowy video. Rozmowa odbędzie się za pomocą aplikacji wskazanej we wniosku. Klikamy przesłany link (w aplikacji Skype klikamy dodatkowo zielony przycisk Zadzwoń).
  • Urzędnik poprosi nas o potwierdzenie, że dane we wniosku są prawdziwe i aktualne. Przedstawi zasady korzystania z tymczasowego profilu zaufanego i poprosi o okazanie dowodu tożsamości w taki sposób, by mógł przeczytać jego treść.
  • Jeśli cały proces przebiegnie pomyślnie, nasz profil zaufany zostanie potwierdzony przez urzędnika. Potwierdzenie założenia PZ dostaniemy na swój adres e-mail.

Gotowe! Możemy załatwiać wiele spraw urzędowych on-line bez wychodzenia z domu.

Źródło i szczegółowe informacje


Źródło : http://umtychy.pl/