Jakie będą tyskie gazowe minibusy ?

 


20 stycznia PKM Tychy ogłosiło przetarg na dostawę 10 nowych autobusów klasy MINI zasilanych CNG. Termin wykonania zamówienia przewidziano na 7 miesięcy od podpisania umowy.

PKM wybierze najkorzystniejszą ofertę w oparciu o 4 kryteria: cenę (85%), liczbę miejsc (5%), przyklęk (5%), układ drzwi (5%). Spośród kryteriów pozacenowych zamawiający preferuje następujące rozwiązania: największą liczbę miejsc – 5 pkt; zastosowanie przyklęku – 5 pkt; zastosowanie drzwi w układzie 2-2 – 5 pkt.

Co ciekawe, PKM Tychy dość szczegółowo opisało wymagany design autobusów. Kształt pojazdów ma być kompromisem wymagań prawnych, technicznych oraz oczekiwań estetycznych, ekonomicznych i ergonomicznych. Jego postrzeganie winno odpowiadać obecnym wzorcom kreowanym przez obecne trendy zamawiającego. Stylistyka powinna być dopracowana w szczegółach, a optymalne krzywizny mają być wyrazem nowoczesnego spojrzenia i zmniejszać opory powietrza. Stylistyka wnętrza ma być wyrazista, bez elementów przesytu, praktyczna w codziennej eksploatacji. Nie powinna zawierać elementów o ostrych profilach, z trudnym dostępem, podatnych na uszkodzenia. Stylistyka nadwozia i wnętrza nie powinna ograniczać technologii produkcji, wymuszać konieczności stosowania specjalnych materiałów oraz ograniczać późniejszy recykling. Trzeba przyznać, iż tak określony wymóg designu rodzi duże możliwości interpretacyjne w ocenie złożonych ofert. Nie możemy się również oprzeć wrażeniu, iż opis designu i stylistyki brzmi bardzo znajomo…

Nadwozia autobusów powinny mieć długość od 7,4 do 8,4 m, szerokość maksymalnie 2,3 m, a wysokość nie większą niż 3,2 m. Konstrukcje nie mogą mieć stopni w drzwiach wejściowych. Wymagana jest płaska podłoga w części przedziału pasażerskiego, gdzie będzie możliwość umieszczenia wózka inwalidzkiego. Wymiana pasażerów odbędzie się dwoma drzwiami w układzie 2-2 albo 2-1 otwieranymi na zewnątrz. Silnik zasilany CNG ma być umieszczony z przodu pojazdu i ma mieć możliwość zasilania biogazem o zawartości metanu zgodnie z normą DIN 51624. Jego pojemność skokowa nie może być niższa niż 1,7 dm3, a moc – minimum 100 kW. Ponadto, musi on spełniać normę spalania Euro 6.

Wentylacja przestrzeni pasażerskiej będzie zapewniona przez uchylny wywietrznik dachowy, a nadto urządzenia do wymiany powietrza oraz klimatyzację. Zawieszenie przednie ma być niezależne. Zamawiający dodatkowo preferuje zastosowanie w pojazdach przyklęku obniżającego poziom wejść. Fotele pasażerskie mają być przeznaczone do komunikacji miejskiej. Będą one wandaloodporne, tapicerowane, o ergonomicznym kształcie. Wkładki tapicerskie siedzeń i oparć mają być wyposażone w gąbkę zmiękczającą o grubości co najmniej 30 mm. Minimum 4 siedzenia powinny być dostępne z poziomu niskiej podłogi. W przestrzeni dla pasażerów stojących oraz na wózek inwalidzki lub dziecięcy nie mogą znajdować się poręcze pionowe. Wykonawca zamontuje w pojazdach 2 gniazda USB. Ponadto, pasażerowie skorzystają z bezprzewodowego Internetu. Oświetlenie zewnętrzne, jak i wewnętrzne będzie wykonane w technologii LED.

Kabina prowadzącego pojazd ma być typu półzamkniętego i będzie wyposażona w fotel z regulacją, zagłówkiem i pasem bezpieczeństwa, roletę przeciwsłoneczną, wieszak na ubranie, schowek na dokumenty i rzeczy osobiste zamykany na klucz, kieszeń do przewożenia przynajmniej 1 butelki o pojemności 1,5 l. Tablice zewnętrzne powinny być diodowe w kolorze bursztynowym. Z kolei wewnątrz znajdzie się tablica wyświetlająca numer linii, kierunek jazdy oraz przystanki na trasie przejazdu. Standardowo w pojazdach zostanie zamontowany system głosowych zapowiedzi przystanków oraz monitoring.

Analiza SIWZ i kryteriów oceny ofert nie może być oderwana od spojrzenia na tabor klasy MINI eksploatowany przez PKM. Znajdziemy tu m.in. konstrukcje oparte na podwoziach modelu Mercedes-Benz Sprinter, Fiat Ducato czy Volkswagen Transporter. Najbardziej tyskie wymagania pasują do zakupionego w 2015 r. gazowego minibusu Mercedes-Benz Sprintera NGT z zabudową firmy Auto-CUBY, gdzie z uwagi na niskopodłogową konstrukcję butle CNG trafiły na dach.

Wydaje się, że takie właśnie konsytuacje mają największe szanse zasilić tabor zamawiającego. Rozwiązania techniczne powinny zapewnić producentom oferującym zabudowy Mercedesa komplet punktów w pozacenowych kryteriach oceny ofert. Niewykluczone, że swoich sił będą próbowali również dealerzy innych marek. Czy do walki włączy się CMS-Auto ze swoim słowackim partnerem Rosero i marką Iveco? Czy dojdzie do gazowego pojedynku Iveco vs. Mercedes na MINI-szczycie? Odpowiedzi na te pytania poznamy najwcześniej na otwarciu ofert, które zaplanowano na 5 marca.


Źródło : http://infobus.pl/