Treespot Tychy – Alarm smogowy w smartfonie.

 


Rozwija się miejska aplikacja mobilna Treespot Tychy. W ubiegłym roku mobilny przewodnik po mieście został wzbogacony o usługę „Zgłoś usterkę”. Od listopada za pośrednictwem tej aplikacji tyszanie będą mogli także sprawdzać jakość powietrza w Tychach.

Treespot Tychy powstał jako mobilny przewodnik po mieście, z bazą ciekawych obiektów, aktualnych wydarzeń i rozkładami jazdy komunikacji miejskiej. Dzięki usłudze „Zgłoś usterkę” Treespot stał się także narzędziem do komunikacji z urzędem. Mieszkańcy mogą za jego pośrednictwem zgłaszać problemy i usterki, z jakimi na co dzień się spotykają – np. dziury w chodnikach, zepsute oświetlenie itp.

W listopadzie miejska aplikacja mobilna zyska kolejną funkcję. Dzięki niej tyszanie będą mogli sprawdzać aktualną jakość powietrza w Tychach. Treespot w przystępnej formie będzie udostępniać informacje z miejskich czujników mierzących stężenie pyłów PM10 i PM2,5 w powietrzu.

Dodanie modułu zmieni układ graficzny aplikacji – na stronie głównej użytkownik będzie miał sześć głównych ikon: Miejsca, Wydarzenia, Komunikacja, Aktualności, Zgłoś usterkę oraz nową: Smog Alarm. Aplikacja będzie również wysyłać powiadomienia, gdy jakość powietrza będzie bardzo zła. Tak więc każdy mieszkaniec, który zainstaluje na swoim smartfonie Treespot Tychy, zyska narzędzie informujące go na bieżąco o zagrożeniach związanych ze smogiem. Smog Alarm będzie nowością, którą w tym sezonie użytkownicy i administratorzy dopiero zaczną testować. Natomiast usługa „Zgłoś usterkę” funkcjonuje w Tychach od ponad roku. Jak się sprawdza?

– Rok funkcjonowania usługi przyniósł pierwsze podsumowania i pomysły na usprawnienie jej działania – mówi Iwona Ciepał z Wydziału Informacji, Promocji i Współpracy z Zagranicą Urzędu Miasta. – Zmiany dla użytkowników będą w zasadzie kosmetyczne, ale mamy nadzieję, że w znaczny sposób usprawnią funkcjonowanie usługi.

Dzięki usłudze można zgłaszać usterki w miejskiej infrastrukturze, takie jak dziura w jezdni, niesprawna latarnia czy dzikie wysypisko śmieci. Mieszkańcy chętnie korzystają z tej możliwości. Warto jednak przypomnieć, że aby zgłoszenie przyniosło oczekiwany efekt – czyli naprawę usterki – trzeba możliwie najdokładniej ją opisać i wskazać jej lokalizację.

Przy zgłoszeniu należy podać adres mailowy. To ważne, ponieważ na ten adres osoba zgłaszająca otrzymuje link do potwierdzenia zgłoszenia. Należy też zaznaczyć miejsce usterki na mapie oraz dołączyć zdjęcie i krótki opis. Warto przy tym zwrócić uwagę, czy zdjęcie obejmuje otoczenie lub punkty charakterystyczne, które ułatwią odpowiednim służbom odnalezienie usterki. Samo tylko zbliżenie np. dziury w chodniku może być niewystarczającą wskazówką.

– Najwięcej trudności w podejmowaniu zgłoszeń mieszkańców nastręcza właśnie niedokładna lokalizacja usterki oraz źle wykadrowane zdjęcia – mówi Iwona Ciepał. – Dlatego też na poziomie zgłaszania usterek przez mieszkańców zamierzamy wprowadzić zapisy podkreślające wagę tych dwóch czynników.

– W ciągu roku działania modułu zgłoszono 313 usterek – dodaje Iwona Ciepał – Spora ich część, bo aż 218 zgłoszeń, dotyczyła infrastruktury miejskiej. Niedziałające oświetlenie, uszkodzona jezdnia lub chodnik to najczęściej zgłaszane przez mieszkańców problemy. W następnej kolejności mamy opuszczone samochody, dzikie wysypiska i zalegające odpady komunalne. Część zgłoszeń nie dotyczyła infrastruktury miejskiej i w takim wypadku mieszkańcy otrzymują komunikaty o przekazaniu zgłoszenia do jednostki odpowiedzialnej za daną usterkę

Aplikacja Treespot Tychy jest bezpłatna i dostępna na urządzeniach z systemami Android, iOS i Windows Phone. Nową zaktualizowaną wersję będzie można pobrać ze sklepów Google Play i AppStore w listopadzie.

System zgłoszeniowy „Zgłoś usterkę” dostępny jest na stronie internetowej: www.zglosusterke.umtychy.pl oprac. SW


Źródło : TYSKI Informator Samorządowy NR 36/517