Dobre półrocze fabryki samochodów FCA w Tychach.

W pierwszym półroczu 2016 r. wielkość produkcji wytwarzanych w Tychach samochodów koncernu Fiat Chrysler Automobiles (FCA) wzrosła o ponad 7 proc., a produkowanych w Gliwicach modeli Opla o ponad 8 proc. Wiosną zakończyła się natomiast produkcja Forda Ka w Tychach.

W tyskiej fabryce – jak poinformował PAP rzecznik FCA Poland Bogusław Cieślar – w pierwszym półroczu br. wyprodukowano blisko 10,3 tys. więcej aut modeli FCA (Fiat 500, Abarth 500 i Lancia Ypsilon) niż w tym samym czasie przed rokiem. Ogółem z linii produkcyjnej do połowy 2016 roku zjechało blisko 152,5 tys. samochodów tych trzech modeli (wzrost o ponad 7,2 proc.).

„Na uwagę zasługuje bardzo dobre przyjęcie na rynkach zagranicznych nowej Lancii Ypsilon i odnowionego Abartha 500. Nadal świetnie sprzedaje się na rynkach zagranicznych nowy Fiat 500, który jest zdecydowanym liderem w swoim segmencie w Europie” – podkreślił Cieślar.

Wiodącym modelem tyskiego zakładu pozostaje Fiat 500, którego w pierwszym półroczu wyprodukowano niespełna 100,9 tys. egzemplarzy, tylko nieznacznie mniej niż przed rokiem. Zauważalnie wzrosła natomiast produkcja dwóch innych modeli: Lanci Ypsilon (o ponad 10,7 tys., do prawie 43,2 tys. aut) i Abartha 500 (o 1,8 tys., do ponad 8,4 tys. sztuk).

Wzrost produkcji Lancii Ypsilon i Abartha 500 w dużym stopniu zrekompensował ubytek spowodowany zaprzestaniem wytwarzania w Tychach modelu Ford Ka, który przez osiem lat powstawał w tyskim zakładzie na mocy porozumienia koncernów Fiat i Ford. W pierwszym półroczu br. produkcja Forda Ka w Tychach wyniosła ponad 12,6 tys., wobec 26,3 tys. w tym samym okresie przed rokiem.

W związku z zaprzestaniem produkcji Forda, całkowita wielkość produkcji tyskiej fabryki była w pierwszym półroczu 2016 r. o ok. 3,4 tys. aut mniejsza niż przed rokiem – wyprodukowano łącznie ponad 165,1 tys. aut, wobec 168,5 tys. w pierwszym półroczu 2015 r. Oznacza to ok. 2-procentowy spadek produkcji – niewielki dzięki wzrostowi popytu na dwa wytwarzane w Tychach modele FCA.

29 lipca w zatrudniającej blisko 3,3 tys. osób tyskiej fabryce rozpocznie się doroczna przerwa urlopowa, która potrwa do 16 sierpnia. Przed wakacjami FCA Poland wypłaca całej załodze tzw. premię wakacyjną w wysokości połowy miesięcznego wynagrodzenia. Spółka organizuje też letni wypoczynek dla dzieci pracowników.

W całym ubiegłym roku tyska fabryka FCA wyprodukowała 302,6 tys. samochodów, wobec ponad 313,9 tys. W 2014 r. Wielkość tegorocznej produkcji zależeć będzie przede wszystkim od tego, na ile wzrost zamówień na modele koncernu FCA zrekompensuje ubytek spowodowany zaprzestaniem wytwarzania Forda Ka.

Druga zlokalizowana w woj. śląskim fabryka samochodów – zakład General Motors w Gliwicach – ma w tym roku szansę na osiągnięcie rekordowej produkcji, jeżeli utrzyma się wzrostowy trend widoczny w pierwszym półroczu, kiedy wyprodukowano blisko 8,3 proc. samochodów więcej niż do połowy ubiegłego roku.

Od początku roku do końca czerwca z linii produkcyjnej w Gliwicach zjechało ponad 109 tys. nowych aut, wobec przeszło 100,7 tys. w tym samym okresie przed rokiem; oznacza to wzrost o ponad 8,3 tys. egzemplarzy. Zatrudniająca ok. 3,9 tys. osób fabryka nie ujawnia prognoz na drugie półrocze.

Wiosną tego roku przedstawiciele GM informowali, że koncern otrzymał ponad 150 tys. zamówień na wytwarzany głównie w Gliwicach model Astra piątej generacji; właśnie ten model jest motorem wzrostu produkcji w śląskim zakładzie. W związku z dużym popytem na ten wytwarzany od jesieni ubiegłego roku samochód gliwicka fabryka zwiększyła zatrudnienie i przyspieszyła proces produkcyjny. Wcześniej szacowano, że nowa Astra może stanowić ponad trzy czwarte tegorocznej produkcji; zakładano wytworzenie ok. 150 tys. aut tego modelu.

W ub.r. gliwicka fabryka Opla wyprodukowała w sumie ponad 169,4 tys. samochodów kilku modeli, o 53 proc. więcej niż rok wcześniej. Na początku 2016 r. przedstawiciele zakładu prognozowali, że ożywienie na europejskich rynkach może przynieść znaczący wzrost produkcji także w tym roku, podkreślając przy tym, że wielkość tegorocznej produkcji zależy przede wszystkim od popytu na Astrę piątej generacji.

W lutym ub. roku w Gliwicach rozpoczęto produkcję Holdenów Astra i Cascada, przeznaczonych na eksport do Australii i Nowej Zelandii. Największym wydarzeniem była jednak wrześniowa premiera piątej generacji Astry; samochód został dobrze przyjęty przez rynek, uzyskując branżowe nagrody. W listopadzie 2015 r. ruszyła w Gliwicach produkcja Buicka Cascady, przeznaczonego na rynek Ameryki Północnej.


Źródło : http://www.gazetaprawna.pl/